واکنش روزنامه رای الیوم به مانور جدید ایران

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، رزمایش ایران در مرزهای آذربایجان را پیامی جدی برای تحرکات آذربایجان و اسرائیل دانست.

به گزارش ایمنا، روزنامه رأی الیوم نوشت: مانورهای زمینی ارتش ایران در مرزهای آذربایجان در شمال غرب این کشور مانورهای سنتی و تمرینات معمولی نیست، بلکه یک پیام محکم و بسیار جدی خطاب به تحرکات باکو است.

رای‌الیوم تاکید کرد: منابع ایرانی همراه با این مانورها با روزنامه رأی الیوم در خصوص انبوهی از بخش‌های نظامی زمینی در مرزهای آذربایجان صحبت می‌کنند و بر اساس این گزارش بسیاری از منابع اعلام کردند که تعداد نیروهای ایرانی در مرزهای آذربایجان با تعداد نیروهای ایرانی در مرز عراق در طول جنگ تحمیلی هشت ساله عراق قابل مقایسه است.

بر اساس گزارش روزنامه رای‌الیوم، امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران با اعلام خبر آغاز رزمایش «فاتحان خیبر» اعلام کرد که این رزمایش با حضور یگان‌های زرهی، توپخانه، پهپاد، جنگال و با پشتیبانی آتش بالگردهای هوانیروز در منطقه شمال غرب آغاز می‌شود. این رزمایش با حضور بخشی از تجهیزات و توانمندی‌های رزمی یگان‌ها و با هدف ارتقای آمادگی رزمی در این منطقه برگزار می‌شود.

روزنامه مذکور در ادامه افزود: رزمایش فاتحان خیبر دارای یک مفهوم سیاسی و نظامی است و یک پیام جدی به آذربایجان و اسرائیل است. ایران اطلاعات و اسنادی در مورد حضور صهیونیست‌ها در داخل آذربایجان و در مرزهای آن دارد و چندین بار پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم به باکو مبنی بر خطر نفوذ اسرائیلی‌ها در مرزهای خود ارسال کرده؛ اما به نظر می‌رسد که باکو آن را نادیده گرفته است. بدین ترتیب ایران رزمایشی را در مرز بین ایران و آذربایجان آغاز کرده تا پیام و هشدار جدی‌تری به باکو ارسال کند، به ویژه اینکه ایران اسناد و مدارکی دارد که ثابت می‌کند اسرائیلی‌ها در ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران نقش داشته‌اند.

این روزنامه نوشت: فرمانده نیروی زمینی ارتش در اظهار نظرهای خود در خصوص این رزمایش اعلام کرد آغاز این رزمایش به دلیل حضور رژیم نامشروع صهیونیستی است و حساسیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشور افزایش یافته؛ چرا که ایران حضور اسرائیل و یا حضور گروه‌های تروریستی و داعش در نزدیک مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد. گروه‌های تروریستی مورد نظر سرتیپ حیدری، گروه‌هایی هستند که ترکیه در طول نبرد با ارمنستان در منطقه قره باغ، از شمال سوریه به آذربایجان منتقل کرده و پس از پایان جنگ در آذربایجان مستقر شده‌اند.

رأی الیوم نوشت: «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه جدید خود با خبرگزاری آناتولی ادعا کرد که کامیون‌های ایرانی پیش از آن‌که کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی در پاییز سال گذشته از ارمنستان در اختیار جمهوری آذربایجان قرار گیرد، به طور منظم به صورت غیرقانونی وارد قره باغ شدند و در صورتی که ورود کامیون‌های ایران به قره باغ ادامه پیدا کند، باید مالیات پرداخت کنند.

روزنامه مذکور در ادامه تاکید کرد: الهام علی‌اف همچنین در خصوص رزمایش نظامی ایران در مرز جمهوری آذربایجان گفت: این یک رویداد بسیار شگفت‌آور است. هر کشوری می‌تواند هرگونه رزمایش نظامی را در قلمرو خود انجام دهد. این حق حاکمیتی آن‌ها است اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟ چرا زمانی که ارامنه در «جبرائیل»، «فضولی» و «زنگلان» بودند، چنین رزمایش‌هایی در کار نبود؟ چرا پس از آزادسازی این زمین‌ها پس از ۳۰ سال اشغال برگزار می‌شود؟

روزنامه رأی الیوم تاکید کرد: «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به ادعای مطرح شده اخیر از سوی الهام علی‌اف گفت که این یک موضوع حاکمیتی است و برای آرامش و ثبات کل منطقه انجام می‌شود و به احتمال زیاد ایران تغییر در مرزهای ژئوپلیتیک را نمی‌پذیرد.

روزنامه رأی الیوم در پایان نوشت: رزمایش فاتحان خیبر اگرچه در مرز شمالی با آذربایجان در حال انجام است، اما با توجه به اقدامات تصمیم گیرندگان در تهران، منظور آنها حضور اسرائیل در آذربایجان نیست، بلکه تمرکز اسرائیل بر شبه جزیره عربستان، امارات و بحرین نیز است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران معتقد است که حضور رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای خود، تنها تکرار تجربه نیروهای آمریکایی در ایجاد پایگاه‌های نظامی برای محاصره است، تجربه‌ای که بارها در انجام آن شکست خوردند و نتوانستند به اهداف خود مبنی بر نفوذ در ایران و محاصره خاک این کشور برسند.

رأی الیوم در پایان نوشت: مقامات ایرانی معتقدند که مصلحت آذربایجان این است که از ادامه ائتلافی که با رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کرده، دست بردارد و سیاست‌های مثبت و حمایتی ایران در ۳۰ سال گذشته را با احترام و حسن نیت متقابل پاسخ دهد.

رزمایش فاتحان خیبر یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های چند سال اخیر ارتش ایران اول اکتبر در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد. رزمایشی که بر اساس بیانیه فرمانده نیروی زمینی ارتش طبق تقویم و برنامه‌ریزی برگزار شده و بزرگی و حتی نام آن حاوی پیام‌های مشخصی است.

منبع: الف

کد خبر 526273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.