شهروندان به شایعات عوارض واکسن کرونا توجه نکنند

یک متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: واکسن‌ها عارضه خیلی جدی ندارند، احتمال دارد با تزریق وکسن کووید ۱۹ عوارض محدودی مانند تب، بدن درد، سردرد در محل تزریق ایجاد شود که لازم است شهروندان به شایعات عوارض واکسن کرونا توجه نکنند.

فرزین خوروش در گفت‌وگو به خبرنگار ایمنا در خصوص تزریق واکسن‌ها و اینکه کدام برند برای واکسیناسیون بهتر است، اظهار کرد: باید شهروندان بدانند سبدهای متعددی در هیچ کجای دنیا برای تزریق واکسن کرونا وجود ندارد که در آن سبدهای متفاوت نوع واکسن کرونا را برای تزریق انتخاب کنند.

اولین واکسن کرونا؛ بهترین واکسن برای تزریق است

وی اضافه کرد: توصیه همه متخصصان عفونی این است که اولین واکسنی که به دست هر شهروندی رسید، بهترین واکسن کرونا برای تزریق است، بنابراین همشهریان می‌توانند واکسن چینی، کره‌ای، ایرانی و هر واکسنی که مورد تأیید وزارت بهداشت باشد را برای واکسینه شدن عمومی بزنند.

عضو کمیته عوارض واکسن در استان اصفهان، تصریح کرد: به طور یقین کارهای تحقیقات و مطالعات بر روی این واکسن‌ها انجام گرفته و وزارت بهداشت این واکسن‌ها را در تیم‌ها و کمیته‌های علمی تأیید کرده است، این واکسن‌ها بی‌خطرتر از مابقی واکسن‌ها بوده و ایمنی لازم آنها برای بالا بردن سلامتی بدن و مقابله با ویروس کرونا در کمیته‌های وزارت بهداشت تأیید شده است.

واکسن زدن تنها راه جلوگیری از پیشرفت بیماری است

خوروش، تاکید کرد: لازم است همشهریان هر نوع واکسنی که مورد تأیید وزارت بهداشت است و در مراکز تجمیعی واکسیناسیون تزریق می‌شود را در اولین فرصت تزریق کنند و منتظر ورود واکسن بهتری نباشند، باید شهروندان بدانند واکسن زدن تنها راه جلوگیری از پیشرفت بیماری است.

وی ادامه داد: چه بسا در این فاصله اگر افراد منتظر ورود واکسن بهتری باشند احتمال دارد مبتلا به کرونا شده و حتی فوت کنند، بنابراین بهترین واکسن کرونا اولین واکسنی است که به دست هر شهروندی می‌رسد، باید مردم به دنبال انتخاب نوع واکسن و برند خاصی نباشند.

تعداد موارد عوارض واکسن کرونا اندک بوده است

عضو کمیته عوارض واکسن در استان اصفهان، گفت: با توجه به اینکه واکسن‌های کرونا برای همه جمعیت کشور تزریق می‌شود، احتمال اینکه در فردی عارضه‌ای ظاهر شود وجود دارد، در واقع وقتی این تعداد از افراد جامعه واکسنی را تزریق می‌کنند عوارضی هم در عده‌ای بروز پیدا می‌کند، اما عوارض ناشی از واکسیناسیونی که در حال انجام شدن است با توجه به آمار جمعیتی بسیار اندک گزارش شده است.

خوروش، خاطرنشان کرد: اگر چه برخی از افراد با تزریق واکسن و دیدن عارضه‌ای در بدن موارد را بسیار برجسته نشان دادند و این موارد در همه فضاها سریع انتشار پیدا کرده است، اما باید طرف دیگر قضیه را با نگرش مثبت ببینیم که هزاران نفر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و دیگر مبتلا به بیماری شدید کرونا و مرگ‌ومیر نشده‌اند.

وی اظهار کرد: نباید همشهریان به شایعات عوارض واکسن کرونا توجه کنند، به هر حال هر مداخله‌ای ممکن است عوارض محدودی هم داشته باشد، واکسن‌ها عارضه خیلی جدی ندارند و احتمال دارد با تزریق واکسن کووید ۱۹ عوارض محدودی مانند تب، بدن درد، سردرد محل تزریق مشاهده شود که با مصرف یک قرص استامینوفن می‌توان آن را کنترل کرد.

کد خبر 526264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.