اینجا زمین رمقی برای نفس کشیدن ندارد!

فرونشست سطح زمین در اثر استخراج بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، یکی از رویدادهایی است که در ایران به وفور مشاهده شده است، با توجه به این معضل بزرگ در کشور، متأسفانه روز به روز استان‌های بیشتری دچار فرونشست زمین شده یا در معرض خطر فرونشست زمین قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرونشست زمین خطرناک‌ترین مخاطره طبیعی و به بمب ساعتی بی‌صدا تشبیه شده است که می‌تواند موجب تخریب سازه‌ها و کاهش مقاومت زمین در برابر زلزله شود. گلشهر شهری در بخش مرکزی شهرستان گلپایگان است.

هیچکس در این شهر دشت گلشهر را فراموش نکرده، بسیاری کشاورزی‌شان با خشکی دشت زیر و رو شده و حالا هم فرونشست دشت بلای جانشان شده. پدیده فرونشست زمین به بیخ گوش گلشهر رسیده است و زمین شناسان آن را خطرناک‌ترین مخاطره طبیعی و به عنوان بمب ساعتی بی‌صدا یاد کرده و از آن تهدیدی برای ساکنان در این منطقه می‌دانند.

فرونشست زمین به دنبال مرگ آبخوان‌ها

«رضا اسلامی» مدیر کل زمین شناسی استان اصفهان در رابطه با فرونشست زمین در شهر گلشهر به ایمنا می‌گوید: بالاترین نرخ فرونشست زمین در شهرستان گلپایگان مربوط به شهر گلشهر است و سالانه بین ۱۹ تا ۲۰ سانتی‌متر زمین فرو می‌نشیند.

وی می‌افزاید: بر اساس مطالعات سازمان زمین شناسی اگر ترک در ساختمان‌ها یا زمین‌های شهر گلشهر دیده هم نشود زمین فرونشست کرده است، اگر زمین زلزله‌ای به قدرت ۴.۵ ریشتر رخ دهد بار مالی و جانی نیز به همراه خواهد داشت.

مدیر کل زمین شناسی استان اصفهان تصریح می‌کند: کشاورزان منطقه گلشهر گزارش دادند که هنگام آبیاری آب در زمین گم می‌شود این موضوع که به زبان عامیانه از زبان کشاورزان بیان می‌شود نشان دهنده مخاطره‌ها فرونشست زمین است.

وی می‌گوید: میزان خروجی و ورودی آب آبخوان‌ها در گلشهر باید برابر باشد زیرا برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها موجب فرونشست زمین می‌شود.

اسلامی خاطرنشان می‌کند: نرخ جهانی فرونشست زمین هفت میلی‌متر در سال است در حالی که سالانه در گلپایگان ۱۳ تا ۱۹ سانتی‌متر زمین فرو می‌نشیند، یعنی ۲۵ برابر نرخ جهانی که نشان می‌دهد آهنگ فرونشست زمین در گلشهر شنیده می‌شود.

وی با انتقاد ادامه می‌دهد: وزارت نیرو اجازه برداشت آب از چاه‌های این شهرستان را داده است در صورتی که برداشت آب زیر زمینی با خشکی آبخوان‌ها را به دنبال دارد.

گلشهر در خطر است!

«مصطفی محمودی» شهردار گلشهر در این باره به ایمنا می‌گوید: شاهد فرونشست زمین در شهر گلشهر هستیم و بیشترین نقطه فرونشست زمین در محله «ورزنه» و «فیلاخص» دیده می‌شود که به یک مشکل اجتماعی تبدیل شده است.

وی می‌افزاید: در سنوات گذشته اقداماتی از سوی بنیاد مسکن در خصوص جابجایی ساکنان محله ورزنه انجام شده، اما این اقدام کار سختی است و امکان پذیر نیست.

شهردار گلشهر تصریح می‌کند: ترک‌های عمیقی که در ساختمان‌ها و زمین‌های مزارع شهر گلشهر ایجاد شده زلزله خاموش است و با توجه به اینکه شهر گلشهر در منطقه زلزله خیز واقع شده فرونشست می‌تواند باعث کاهش استحکام بناها شود و در زمان زلزله نقش کاتالیزگر را در تخریب بناها انجام دهد.

وی می‌افزاید: این فرونشست‌ها باعث کاهش نفوذ پذیری خاک و در نهایت از بین رفتن بسترهای مناسب کشاورزی است و می‌تواند تولیدات منطقه را تحت تأثیر قرار دهد.

محمودی با بیان اینکه فرونشست زمین صرف این شهر نیست بلکه سه استان فارس و سمنان و اصفهان درگیر بحران فرونشست زمین هستند، می‌گوید: ضرورت دارد وزارت نیرو تدبیری بیاندیشد زیرا که فرونشست زمین فقط منحصر به خرابی ساختمان‌ها نیست بلکه تأسیسات زیربنایی مانند آب، برق و گاز را نیز تحت تأثیر قرار داده است که ریسک خطر آن بسیار بالا است.

شهردار گلشهر در رابطه با راهکار رفع مسئله فرونشست زمین می‌گوید: کشور ژاپن با تدوین برنامه ۱۰ ساله از پدیده فرونشست زمین جلوگیری و این بحران را به صفر رساند لذا جلوگیری از بحران فرونشست زمین کار سختی نیست و می‌توان با استفاده از نظرات پژوهشگران علل را بررسی و مقابله کرد.

محمودی می‌گوید: افت آب‌های زیر زمینی موجب فرونشست زمین در شهر گلشهر شده است و بارندگی‌ها موجب تقویت آبخوان‌ها می‌شود، از انتقال منابع آبی موجود در شهرستان باید راهکاری ایجاد شود تا در مسیر خروجی آب سد قوس‌هایی ایجاد شود و آب از این قوس‌ها عبور کرده و از شهر یا حریم شهرها خارج شود که البته این کار مهم نیاز به منعطف شدن قوانین کشوری و همکاری میان بخشی در سطح کشور دارد.

کد خبر 526226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.