پیاده‌روهای خورشیدی؛ رویکردی آینده‌نگر برای کاهش کربن

کلانشهر بارسلونا اولین شهر اسپانیایی به شمار می‌رود که مدیران آن به نصب یک پیاده‌روی خورشیدی با هدف کاهش کربن پرداخته‌اند؛ سازندگان این مسیرهای سبز از ایجاد نوعی سیستم خورشیدی با بالاترین استحکام، کارآمدی و سادگی خبر داده و مدعی شده‌اند گام بلندی در سبزسازی شهرهای جهان بر می‌دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس گزارشات ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸، بیش از ۵۵ درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت داشتند که با رشد روزافزون جوامع شهری، پیش‌بینی می‌شود که این نرخ طی ۳۰ سال آینده تا ۶۸ درصد افزایش یابد. در واقع، تا سال ۲۰۵۰، حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر به ساکنان شهر افزوده خواهد شد و سکونت آن‌ها تبعات مثبت و منفی زیادی را در پی خواهد داشت که از پیامدهای منفی شهرنشینی می‌توان به افزایش انتشار گاز دی اکسید کربن و مصرف انرژی اشاره کرد.

البته در شهرهای هوشمند و پایدار آینده، تمام زیرساخت‌های شهری با در نظر گرفتن مصرف انرژی و انتشار گازهای آلاینده طراحی خواهد شد و در نتیجه کیفیت زندگی در آن‌ها نه تنها کمتر از حال حاضر نخواهد بود، بلکه در سطح بالاتری نیز قرار می‌گیرد. امروزه بسیاری از مدیران با پیش‌بینی تغییرات احتمالی ناشی از افزایش جمعیت شهری در تلاش هستند زیرساخت‌ها را به طور قابل توجهی تغییر دهند و به عنوان مثال، بام‌ها و دیوارهای سبز را در سراسر شهرها بگسترانند.

پیاده‌روهای خورشیدی؛ رویکردی آینده‌نگر برای کاهش کربن

در این میان، برخی از برنامه‌ریزان در راستای پایدارسازی شهرهای آینده گام را فراتر نهاده و از سیستم‌های خورشیدی برای تولید انرژی بهره گرفته‌اند. چیزی که در این میان باعث شگفتی همگان شده، تبدیل سنگفرش معمولی بعضی از پیاده‌روها به نوع خورشیدی آن بوده که تولید انرژی برای محیط اطراف را در پی داشته است.

ایده ایجاد پیاده‌روهای خورشیدی در نتیجه بی‌کفایتی سازه‌های شهری و نبود امکان نصب پنل‌ها بر بام‌ها شکل گرفت و در بسیاری از نقاط دنیا ترویج یافت. بارسلونای اسپانیا از پیشگامان پیاده‌روی سبز در جهان به شمار می‌رود که مدیران در بعضی از مسیرهای تردد عابران به نصب پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی پرداخته‌اند.

در اولین پیاده‌روی خورشیدی شهر، فضایی به مساحت ۲۰ متر مربع در اختیار پنل‌ها قرار گرفت که انرژی تولید شده از طریق آن‌ها می‌تواند الکتریسیته لازم برای یک خانواده را به مدت یک سال تأمین کند. پس از آن، پنل‌های خورشیدی در یکی از پارک‌های پایتخت کاتالونیا نصب شد که با تولید هفت هزار و ۵۶۰ کیلووات بر ساعت، نیاز سه خانواده را به مصرف انرژی شهری برطرف می‌کند. پیش از این، مقامات بارسلونا از هدف صفر انتشار کربن خبر داده بودند که بدون شک، گسترش پیاده‌روهای خورشیدی می‌تواند بسیار زودتر از موعد آن‌ها را در مسیر کاهش کربن هدایت کند.

نیمه روشن خیابان در بارسلونا

گروهی از متخصصان اهل بوداپست، پایتخت مجارستان با هدف ایجاد شهرهای پایدار مؤسسه‌ای بنا نهاده و در نظر دارند از پوشش‌های خورشیدی در گوشه و کنار دنیا بهره گیرند و از این طریق شهرها، زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها را به چشم‌اندازهای معماری قرن بیست و یکم تبدیل کنند. پنل‌های خورشیدی تولید شده توسط این شرکت قابل نصب در تمام مکان‌هایی است که در آن‌ها امکان استفاده از نوع قدیمی و رایج وجود ندارد. متخصصان بوداپستی می‌توانند از پنل‌های خود برای پوشش کامل بالکن‌ها، قسمت‌های ورودی و بام‌های تمام انواع سازه‌ها بهره گیرند و مزایای آن را برای ساکنان و کاربران به ارمغان آورند.

جالب است بدانید که بعضی از پوشش‌های خورشیدی از ایستگاه‌هایی برخوردار است که می‌تواند خودروها و سایر وسایل الکتریکی را از طریق انرژی تجدید پذیر شارژ کند.

پیاده‌روهای خورشیدی؛ رویکردی آینده‌نگر برای کاهش کربن

آیا پوشش خورشیدی می‌تواند پایداری را برای شهرها به ارمغان آورد؟

مخترعان مجارستانی پوشش خورشیدی مزایای این نوع تکنولوژی را بسیار شفاف می‌پندارند؛ آن‌ها چنین استدلال می‌کنند که نصب این پنل‌های خورشیدی به فضای اضافه نیاز ندارد و می‌توان هر نقطه و مکانی را با آن‌ها پوشش داد. علاوه بر این، پنل‌های خورشیدی مخصوص پیاده‌راه‌ها اغلب روی سطوحی از مواد بازیافتی قرار می‌گیرد ضمن اینکه منجر به لیز خوردن افراد در حین تردد حتی در زمان بارش باران و برف نمی‌شود. در واقع به منظور ایجاد هر متر مربع پوشش خورشیدی تعداد ۴۰۰ بطری خورشیدی برای سطح زیرین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که بازیافت پلاستیک به سهم خود نقش مهمی در کاهش انتشار کربن ایفا می‌کند. از سوی دیگر، پنل‌های جدید از نوع پیش‌ساخته است که این قابلیت امکان نصب سریع آن‌ها را تسهیل می‌کند ضمن اینکه از استحکام کافی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی برخوردار است.

پیاده‌روهای خورشیدی؛ رویکردی آینده‌نگر برای کاهش کربن

مخترعان اهل بوداپست تا کنون پوشش‌های خورشیدی خود را در مناطق مسکونی، تجاری و پیاده‌روهای مجارستان، سوئد و قزاقستان نصب و از قرار دادن نوع مشابه در یکی از پیاده‌روهای بارسلونای اسپانیا خبر داده‌اند. این در حالی است که مدیران پایتخت کاتالونیا ادعا کرده‌اند در صورت موفقیت پروژه پیاده‌رو از پنل‌های خورشیدی مجارستانی در سراسر شهر به ویژه پشت بام‌ها و به عنوان سنگفرش پیاده‌راه‌های شهر بهره خواهند گرفت. از آنجا که بارسلونا یکی از شهرهای دنیا با بیشترین مسیر پیاده‌روی به حساب می‌آید، نصب پنل‌های خورشیدی در این فضاها می‌تواند بخش عمده الکتریسیته شهر را تأمین کند که این اتفاق می‌تواند مقامات را زودتر از موعد مقرر به هدف صفر خود نزدیک کند.

پیاده‌روهای خورشیدی؛ رویکردی آینده‌نگر برای کاهش کربن

کد خبر 526214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.