روزی برای تجلیل از راهنمایان امروز و فردای بشر

پنجمین روز از ماه اکتبر روزی است برای بزرگداشت مقام معلم؛ رویدادی جهانی که در سال ۱۹۹۴ توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تعیین شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معلمان، نمادی از علم و دانش و از مؤثرترین نیروها در مسیر آموزش و پرورش با کیفیت هستند. آن‌ها منابع آگاهی، روشن‌نگری و روشن‌فکری به حساب می‌آیند که دانش‌آموزان را با خرد خود تغذیه می‌کنند، مهارت‌های واقعی داشتن یک زندگی موفق را به کودکان آموزش می‌دهند و به نسل‌های آینده جوامع کمک می‌کنند تا مسیر دقیق و صحیح زندگی را کشف کنند.

اهمیت بزرگداشت روز معلم

تقریباً هر فرد در این دنیا حداقل یک معلم مورد علاقه دارد که توانایی‌هایش را دیده، شناخته و برای به حرکت درآوردنش در مسیر بهره‌گیری از این توانایی‌ها او را مورد تشویق و حمایت قرار داده است. معلمی که برای کمک به یادگیری و رشد نسل جوان از جان و دل مایه گذاشته و در مسیر شکل دادن نسل آینده و جهت دهی درست به آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

این قشر از جامعه که در گذشته به‌عنوان الگوی جوانان و فردی بسیار قابل احترام و مقتدر شمرده می‌شده امروزه خصوصاً در بسیاری از کشورهای غربی با کاهش احترام مواجه است و حمایت‌های لازم برای حفظ اقتدار خود در کلاس را از سوی والدین دانش‌آموزان دریافت نمی‌کند تا جایی که حتی در بسیاری موارد با تهدیدهای خشونت‌آمیز از سوی دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها مواجه می‌شود.

گرامیداشت روز معلم، خصوصاً با وجود چالش‌های قابل‌توجهی که در دنیای امروز این حرفه با آن مواجه است، باعث می‌شود حرفه معلمی با امید بیشتری مورد توجه قرار گیرد و عصر حاضر برای ایجاد "آموزش در تنوع" و "تنوع در آموزش" بیشتر آماده شود. جذب معلمان جوان روشنفکر در حرفه معلمی در سراسر جهان مسأله‌ای چالش برانگیز است و مواردی هم‌چون حقوق پایین، مورد قدردانی واقع نشدن، شرایط نامناسب اشتغال و فشارهای مداوم وارد بر معلمان باعث می‌شود بسیاری از افراد برای وارد شدن به این حرفه ناامید و متزلزل شوند. تعیین یک مناسبت، حتی اگر تنها منتهی به یک قدردانی ساده باشد، می‌تواند اقدامی دل‌گرم‌کننده برای برداشتن گام‌های جسورانه معلمان در راستای ادامه با انگیزه حرفه‌شان محسوب شود. گفتن کلمه سپاس به پاس زحمات این چنین افرادی حداقل کاری است که هر کس در زندگی خود می‌تواند در حق راهنمایان خود چه در زمینه‌های تحصیلی و چه در کوچه‌پس‌کوچه‌های زندگی انجام دهد. مهم نیست در کجای دنیا، پشت میز و صندلی یا روی خاک، معلمان همیشه، در هر نقطه از زندگی و در هر گوشه از جهان هستی حائز اهمیت و سزاوار احترام هستند.

روز جهانی معلم

روز جهانی معلم هر سال در پنجمین روز از ماه اکتبر و با هدف تمرکز بر مشارکت و توسعه معلمان و برجسته کردن مسائل و اولویت‌های آن‌ها در مورد آموزش و پرورش برگزار می‌شود و اولین سال برگزاری آن به سال ۱۹۹۴ باز می‌گردد. این روز سالگردی بود بر تصویب توصیه‌نامه یونسکو در رابطه با وضعیت معلمان در سال ۱۹۶۶ که استانداردهایی را در مورد حقوق و مسئولیت‌های آنان برای آمادگی اولیه، تحصیلات بیشتر، استخدام، اشتغال و شرایط یادگیری عمومی تعیین می‌کند.

روز جهانی معلم در بیش از یکصد کشور گرامی داشته می‌شود و هر کشور مراسم خاص خود را برای بزرگداشت آن برگزار می‌کند. تاریخ جشن روز معلم ممکن است بسته به هر کشور متفاوت باشد، برای مثال انگلستان روز پنجم اکتبر، پاریس روز هفتم اکتبر، ایالات‌متحده‌آمریکا اولین سه‌شنبه از ماه می، مصر و مراکش ۲۸ فوریه، ایران ۱۲ اردیبهشت و غیره را به‌عنوان روز ملی معلم می‌شناسند با این حال تاریخ تعیین شده توسط یونسکو برای روز جهانی معلم همان پنج اکتبر است.

روز جهانی معلم فرصتی است برای ادای احترام به معلمان و درصدد است تا مسائل و مشکلات مربوط به حرفه آن‌ها را رفع و درخشان‌ترین ذهن‌های جوان را به سمت گرایش به این حرفه جذب کند. در این روز از خدمات و مشارکت معلمان همچنین نقش و اهمیت آن‌ها در آموزش و پرورش و نیز پیشرفت دانش‌آموزان و جامعه قدردانی می‌شود.

فعالیت‌های روز جهانی معلم

در روز جهانی معلم دانش‌آموزان فعالیت‌های گوناگونی از جمله خواندن اشعار، تقلید از مهارت‌های تربیتی معلمان و آواز خواندن انجام می‌دهند و با اهدای هدایا، گل یا کارت‌پستال‌های دست‌نویس از زحمات آن‌ها قدردانی می‌کنند. معلمان همچنین در آستانه ورود به این روز با دریافت جوایزی ویژه مورد تجلیل و قدردانی قرار می‌گیرند.

سازمان‌های مختلفی مانند یونسکو، آموزش بین‌الملل (EI)، یونیسف، UNDP، سازمان بین‌المللی کار (ILO) و سایر نهادهای مرتبط هر سال کمپین‌ها و کنفرانس‌های گوناگونی برای دستیابی به این اهداف ترتیب می‌دهند و خود یونسکو هر سال موضوع متفاوتی برای روز جهانی معلم تعیین می‌کند که نشان‌دهنده تمرکز فعالیت‌های سازمان‌های مذکور در این روز است. هر دو سال یکبار نیز در روز جهانی معلم به معلمان برجسته "جایزه حمدان بن راشد آل مکتوم-یونسکو" به مبلغ ۳۰۰ هزار دلار تعلق می‌گیرد.

جایزه حمدان-یونسکو چیست؟

جایزه حمدان-یونسکو در سال ۲۰۰۸ و در راستای حمایت از ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری در دستیابی به اهداف آموزشی برای همگان ایجاد شد که یکی از اولویت‌های یونسکو به حساب می‌آید. این جایزه هر دو سال یکبار به سه تن از معلمان برگزیده تقدیم می‌شود و هدف آن بهبود عملکرد و اثر بخشی معلمان در سراسر جهان است. نام‌گذاری جایزه مذکور بدین سبب انجام گرفته است که مبلغ آن توسط حمدان بن رشید آل مکتوم از امارات‌متحده‌عربی پرداخت و به‌طور یکسان بین سه معلم تقسیم می‌شود.

نامزدهای دریافت این جایزه افرادی از سازمان‌های دولتی یا غیر دولتی، بین‌المللی یا ملی، عضو مؤسسات آموزشی یا تحقیقاتی، نمایندگان سازمان‌ها یا مؤسسات یادگیری و جوامع جهانی، ملی، محلی و منطقه‌ای هستند که توسط نهادهای عضو و با مشورت کمیسیون‌های ملی و سازمان‌های مردم نهاد (NGO) معرفی می‌شوند. انتخاب برگزیدگان این جایزه بر عهده هیئت داوران بین‌المللی است.

موضوع روز جهانی معلم ۲۰۲۱

موضوع روز جهانی معلم ۲۰۲۱ "معلمان در قلب بهبود آموزش" اعلام شده است. سازمان ملل متحد (یونسکو) این موضوع را که بر حمایت‌های معلمان برای مشارکت کامل در روند بهبود شرایط فعلی جهان متمرکز است، با توجه به تلاش‌های مصمم و سخت‌کوشانه معلمان در دوران ناخوشایند و بسیار سخت همه‌گیری کووید -۱۹ تعیین کرده است. در سال جاری جشن روز جهانی معلم هم‌زمان با نشست کمیته مشترک کارشناسان ILO و یونسکو در مورد استفاده از توصیه‌های مربوط به پرسنل آموزشی برگزار می‌گردد که از چهار تا هشت اکتبر ۲۰۲۱ اجرا می‌شود.

مأموریت یونسکو در بخش آموزش

اولویت اصلی یونسکو بخش آموزشی آن است چراکه یک حقوق اساسی بشر محسوب می‌شود و پایه‌ای است که بر اساس آن صلح و توسعه پایدار ایجاد می‌گردد. یونسکو آژانس تخصصی آموزش و پرورش سازمان ملل متحد است، بخش آموزش رهبری جهانی و منطقه‌ای را در آموزش و پرورش ارائه می‌دهد، سیستم‌های آموزشی ملی را تقویت می‌کند و از طریق آموزش با تمرکز ویژه بر برابری جنسیتی و آفریقا به چالش‌های جهانی معاصر پاسخ می‌دهد.

یونسکو به‌عنوان آژانس تخصصی آموزش و پرورش سازمان ملل متحد وظیفه دارد به هدایت و هماهنگی دستور کار آموزشی سالیان آینده بپردازد که بخشی از جنبش جهانی برای از بین بردن فقر از طریق ۱۷ هدف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ است. از آنجایی که آموزش و پرورش برای دستیابی به تمامی این اهداف اهمیتی ویژه و ضروری دارد، تا حدی که چهارمین هدف توسعه پایدار را با مضمون "تضمین آموزش جامع، عادلانه و با کیفیت و ارتقا فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه"به خود اختصاص داده، یونسکو وظیفه دارد چارچوب اقدامات آموزش آینده را در راستای اجرای این هدف و تعهدات بلندپروازانه طرح‌ریزی کند. برنامه‌ریزی و نام‌گذاری‌های روز جهانی معلم یکی از اقدامات یونسکو برای تحقق این هدف است.

کد خبر 526193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.