برای مبارزه با فساد ارز باید تک نرخی شود

چند نرخی بودن ارز یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور است که لازم است برای حذف رانت و فساد، ارز تک نرخی شود، زیرا چند نرخی بودن ارز منجر به ایجاد اختلال در شاخص‌های کسب و کار شده است، تشکیلات زیادی برای مبارزه با فساد داریم که تنها با تک نرخی شدن ارز نیازی به وجود آنها نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید حسن قاضی عسگر، امروز _شنبه ۱۰ مهرماه _ در نشستی با حضور خبرنگاران اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به صورت یک نقطه کلیدی به اقتصاد نگاه کرده‌اند، بر این اساس فقر و غنا در مادیات و معنویات اثرگذار بوده و بدون اقتصاد نمی‌توان به هدف‌ها رسید، بنابراین باید در جهتی گام بر داریم که توسعه، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و معنوی را رقم بزنیم.

وی افزود: شش درصد وسعت کل کشور استان اصفهان بوده که شهری توریستی است، این شهر پتانسیل‌های قوی کارآفرینی و سرمایه‌های انسانی دارد که می‌تواند منجر به رشد اقتصادی آن شود.

تولید ۵۵ درصد مصنوعات طلا کشور در استان اصفهان

معاون استاندار اصفهان گفت: حدود ۴۵ درصد از فولاد، ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی، ۲۰ درصد فرآورده‌های نفتی، ۵۵ درصد مصنوعات طلا، ۴۵ درصد تولید نساجی کشور و ۷۰ درصد تولید و بافت فرش کشور در استان اصفهان انجام می‌شود که برخی معتقدند با اقلیم اصفهان تناسب ندارد، در هر صورت این ویژگی از گذشتگان به ما ارث رسیده و باید به گونه‌ای آن را مدیریت کرد که نه تنها اقتصاد آسیب نبیند بلکه این موضوعات مدیریت شود.

رتبه بالای استانداری اصفهان در ارزیابی عملکرد وزارت کشور

قاضی عسگر اضافه کرد: بر اساس گزارش ارزیابی عملکرد استانداری‌ها از سال ۹۴ تا ۹۶، استانداری اصفهان امتیاز بالا و فعالیت رو به رشد داشته است؛ ستاد هماهنگی تحقق شعار سال و هیئت اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری از جمله مهم‌ترین بخش‌های اجرایی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری است، اکنون هر فعالیتی که ضد تولید باشد باید در این معاونت بررسی شود.

دولت بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند

وی تصریح کرد: میزان یارانه‌ای که دولت در حوزه نان می‌پردازد به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، برای توزیع صحیح آرد و جلوگیری از قاچاق آرد دولتی نیز گروه کاری گندم، آرد و نان در استانداری اصفهان تشکیل شد.

معاون استاندار اصفهان گفت: با هدف تحقق شعار سال، کارگروه تنظیم بازار، ستاد راهبری مدیریت اقتصاد مقاومتی، شورای سیاست‌گذاری گردشگری، ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه، گروه کاری مدیریت تقاضای مواد پتروشیمی و مدیریت تقاضای ورق فولادی، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری، هیئت خبرگان بانکی و اقتصادی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، کمیسیون تعزیرات حکومتی و کارگروه برنامه‌ریزی و هماهنگی خرید تضمینی گندم، کلزا و ستاد برداشت طراحی و وظایفی برای آن‌ها تعریف شد که با عمل به آن مسائل فعالان اقتصادی استان تسهیل شد.

قاضی عسگر اضافه کرد: توسعه صنایع کم‌آب‌بر و سبز، توسعه اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان، صادرات، گردشگری و خدمات و تکمیل زنجیره ارزش نساجی از جمله اهدافی بوده که دنبال شد و در این مدت هیچ صنعت آلوده کننده محیط زیستی در استان ایجاد نشد.

کاهش ۵.۲ درصدی بیکاری استان از سال ۹۷ تا کنون

وی تصریح کرد: از پاییز ۱۳۹۷ تا بهار ۱۴۰۰ درصد بیکاری ۵.۲ درصد کاهش یافته است، این رقم در کشور به طور متوسط ۲.۹ درصد بوده است، علاوه بر این روند وضعیت فضای کسب و کار در این مدت بهبود و رشد یافته به طوری که اکنون شاخص آن در استان بیش از متوسط کشوری است.

معاون استاندار اصفهان گفت: بیشترین اشتغال ایجاد شده در ساخت بنا، فعالیت‌های مرتبط با ساخت و ساز، تولید مبلمان، تولید وسایل نقلیه موتوری، عمده فروشی و خرده فروشی، خدمات مالی و تولید تجهیزات برقی بوده است.

قاضی عسگر اضافه کرد: تولید ناخالص استان در سال ۹۹، ۳۹۲ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل از آن افزایش دو هزار میلیارد ریالی داشته است.

تولید فرآورده‌های نفتی توسط بخش خصوصی در اصفهان

وی در ادامه گفت: اکنون نفت خام توسط صنایع نفتی استان و بخش خصوصی پالایش می‌شود، با توجه به محدودیت‌هایی که برای صادرات نفت خام کشور ایجاد شده بخش خصوصی می‌تواند بازوی کمکی برای دولت بوده و با تولید محصولات با ارزش افزود با تحریم‌ها مقابله کند، بر این اساس اکنون حلال کروسین، نفتای سبک و روغن سنگین اکنون توسط صنایع نفتی در استان اصفهان تولید می‌شود.

قاضی عسگر در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، مبنی بر ضرورت ورود بخش خصوصی به تولید فرآورده‌های نفتی، خاطرنشان کرد: پیش از این تولید این فرآورده‌ها صرفاً در اختیار بخش دولتی بود که منجر به محدودیت ظرفیت تولید شده بود، اکنون با اجرای این طرح رقابتی بین بخش خصوصی و دولتی ایجاد شده که منجر به بهبود تولیدات خواهد شد.

وی تصریح کرد: خوراک این شرکت‌ها فعلاً توسط تانکر از کرمانشاه تأمین می‌شود اما قرار است یک بازوی بارگیری نفت خام، بر خط لوله کنونی که به پالایشگاه اصفهان می‌رسد نصب شود تا این خوراک تأمین شود.

معاون استاندار اصفهان با اشاره به ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری استان، گفت: گلخانه‌های خود پایدار، ایمپلنت، آب شیرین کن‌های بدون پساب، خدمات دورپزشکی، مدیریت پسماند و بازی درمانی از جمله پروژه‌های پیشران فناوری مصوب شورای سیاست‌گذاری این منطقه ویژه است.

احداث کارخانه نوآوری در آینده نزدیک

قاضی عسگر اضافه کرد: در آینده قرار است کارخانه نوآوری در محل پل شهرستان، کارخانه ریسبافت و یا پژوهشکده مواد و انرژی، احداث شده که مدیریت عرصه فناوری و شناسایی فناوران به صورت هدفمند انجام می‌دهد و فرایند صادرات فناوری از مبدا اصفهان شکل گیرد.

تسریع حل مشکلات فعالان اقتصادی در کارگروه تسهیل

وی تصریح کرد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با پیگیری‌های مستمر تمام پرونده‌ها به روز شده، چالش‌های اساسی استان در کوتاه‌ترین زمان مطرح شده و مشکلات فعالان اقتصادی حل می‌شود.

معاون استاندار اصفهان گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای، مرغ لاین و تخم ماهی قزل آلا، توسعه کشت گیاهان کم آب بر، مهار سیلاب‌ها، پرورش دام و شترمرغ، عقرب و قرقاول از جمله اقداماتی است که گروه اقدام در حوزه کشاورزی انجام داد.

قاضی عسگر اضافه کرد: علاوه بر این در حوزه صنعت تولید ایمپلنت و سوزن ریل، تأمین ورق مورد نیاز صنایع پایین دستی فولاد پیگیری شد، مشکل صادرات شیر خشک نیز پیگیری و حل شد.

کاهش قیمت مرغ با راه‌اندازی سامانه رهتاب

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه راهکار هوشمندانه تنظیم الکترونیکی بازار (رهتاب)، گفت: این سامانه با هدف کوتاه کردن دست دلالان در حوزه تولید و توزیع مرغ راه‌اندازی شد که در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده این کالا در استان شد.

صادرات بیش از ۴ هزار تن کالا از کارگو ترمینال اصفهان

معاون استاندار اصفهان گفت: بر اساس اقدامات انجام شده کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان، کارگو ترمینال پس از ۱۶ سال راه‌اندازی شد که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن محصول تا کنون از مبدا آن صادر شده است.

پرداخت ۴۳۴ میلیارد تومان تسهیلات در بخش مشاغل آسیب دیده از کرونا

قاضی عسگر اضافه کرد: بیش از دو هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش طرح‌های رونق تولید، ۴۳۴ میلیارد تومان در بخش مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است؛ همچنین تولید ماسک از ابتدای شیوع کرونا تا کنون از روز ۵۰ هزار، به هر روز پنج میلیون ماسک رسیده است.

وی تصریح کرد: تعریف بسته‌های حمایت مالیاتی، بیمه‌ای، حمایت از دستگاه‌های خدمت‌رسان و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا نیز از جمله اقداماتی است که در این مدت انجام شد.

معاون استاندار اصفهان گفت: استان اصفهان رتبه اول استفاده از پساب برای تأمین آب صنایع داشته است به طوری که بخش زیادی از شهرک‌های صنعتی از پساب برای مصارف خود استفاده می‌کنند، همچنین این برنامه‌ریزی انجام شده تا از سقف سوله‌های صنعتی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی استفاده شود.

مهم‌ترین طرح‌های سرمایه گذاری استان

قاضی عسگر اضافه کرد: راه اندازی شهرک رمز ارز فریدن، کاهش فرایند خلع ید اراضی واگذار شده نیروگاه خورشیدی فاقد اجرا، پیگیری صدور مجوز شهرک صنفی پوشاک کیف و کفش، تأمین آب مورد نیاز شیمی پارک شهرضا، صدور مجوز و تأیید نقشه مجتمع گردشگری ممتاز لند سمیرم، رفع مشکل تأمین آب طرح گلخانه ۲۰ هکتاری امین شهرضا، رفع مشکل محیط زیست طرح توسعه دام و طیور دشت کیمیای چادگان و رفع مشکل حفر چاه و انتقال آب به شهرک گلخانه فریدن از جمله مهم‌ترین طرح‌های سرمایه‌گذاری است که در استان به نتیجه رسیده است.

چند نرخی بودن نرخ ارز فسادزا است

وی تصریح کرد: چند نرخی بودن ارز یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور است که لازم است برای حذف رانت و فساد، ارز تک نرخی شود، زیرا چند نرخی بودن ارز منجر به ایجاد اختلال در شاخص‌های کسب و کار شده است، تشکیلات زیادی برای مبارزه با فساد داریم که تنها با تک نرخی شدن ارز نیازی به وجود آنها نیست.

یارانه‌های غیر هدفمند به اقتصاد کشور آسیب جدی وارد کرده است

معاون استاندار اصفهان گفت: وجود یارانه‌های غیر هدفمند و کور نیز از جمله مشکلات موجود در اقتصاد کشور است که لازم است برنامه‌ریزی لازم برای هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف یارانه‌های غیر ضرور و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مفید و مؤثر از جمله گسترش نظام فراگیر تأمین اجتماعی تدوین و عملیاتی شود.

قاضی عسگر اضافه کرد: علاوه بر این، نرخ سود و کارمزد بانکی، عدم تفویض اختیارات لازم به استان‌ها، عدم توسعه کافی زیرساخت‌ها و عدم حمایت کافی از تولیدات داخلی نیز از جمله مهم‌ترین مشکلات و تنگناهای اقتصادی کشور است.

تشکیل ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در استان‌ها

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود برای حل این مشکلات، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در استان‌ها متشکل از نمایندگان سه قوه در استان تشکیل شود تا چالش‌های اساسی استان رفع شده و شاخص‌های فضای کسب و کار بهبود یابد.

فرایند تأسیس نیروگاه خورشیدی کاهش یافت

معاون استاندار اصفهان در رابطه با تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی در استان گفت: صدور مجوزها، توجیه پذیری اقتصادی و نبود زیرساخت‌های فنی از جمله مشکلاتی بود که منجر به کندی تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی در اصفهان شده بود، از وزیر نیروی قبل درخواست شد که قیمت خرید تضمینی این نیروگاه‌ها را افزایش دهند، همچنین با بررسی روند صدور مجوزها حل مشکل تعاملات بین دستگاه‌های ذی نفع از جمله شرکت برق منطقه‌ای، مدیریت امور اراضی، اداره کل منابع طبیعی، اداره کل محیط زیست، گروه کاری تلفیق راه و شهرسازی و کارگروه زیربنایی این اداره کل و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان شد که روند آن از دو سال اکنون به کمتر از سه ماه رسیده است.

بازگشت سرمایه نیروگاه‌های خورشیدی در کمتر از سه سال

قاضی عسگر اضافه کرد: در سه ماه گذشته حدود ۸۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی مجوز صادر شده و فولاد نطنز و فولاد مبارکه نیز درخواست احداث نیروگاه‌هایی به ترتیب با ظرفیت ۱۲۰ و ۵۰۰ مگاواتی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: با فعالیت‌های انجام شده، اکنون بازگشت سرمایه این نیروگاه‌ها به کمتر از سه سال رسیده و امکان صادرات و فروش برق تولید به بخش خصوصی از جمله رمز ارزها فراهم شده و نرخ خرید تضمینی دولت نیز ۴۰ درصد افزایش یافته است، بنابراین اکنون احداث این نیوگاه‌ها در استان اصفهان صرفه اقتصادی دارد.

کد خبر 526184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.