ارتقای فرهنگ شهری از الزامات توسعه پایدار است

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: مشارکت دادن شهروندان در امور شهری، نظرخواهی از آنان، اثردادن نتایج نظرخواهی در برنامه‌ها و طرح‌های شهری، موجب نگهداشت بهتر شهر می‌شود و برنامه ریزان و مدیران را مدیریت بهتر مسائل شهری یاری می‌کند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای ایران منوط به فراهم آوردن بسترها و زیرساخت‌های متناسب است تا مدیریت شهری در قالب این بسترها رویکردها و سیاست‌های خود را پیاده سازی کند.

وی افزود: اقدامات مدیریت شهری باید در دو حوزه کالبدی و فرهنگی مورد توجه باشد تا ارتقای کیفیت حیات شهری به واقع محقق شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: امروزه شهرهای کشور با مشکلات زیادی هم در حوزه کالبد و ساختار و هم در حوزه فرهنگ و آموزش مواجه است و همین امر موجب شده شهروندان با مشکلات زیادی دست به گریبان باشند.

ابراهیمی تصریح کرد: شاخصه‌های مختلفی برای سنجش میزان کیفی حیات شهری وجود دارد که از جمله آن می‌توان به سهولت دسترسی به حمل و نقل شهری، میزان مشارکت شهروندان در امور شهر، ایجاد و فراهم آوردن تسهیلات شهری، مدیریت بازیافت، امنیت، عدالت اجتماعی، توزیع متناسب منابع شهری و مدیریت بهینه بحران اشاره کرد.

وی اضافه کرد: ایجاد زیر ساختارهای کالبدی در شهرهای ما بیشتر از ساختارهای فرهنگی و آموزشی مورد توجه بوده است و همین امر موجب شده تا شاخصه‌های مرتبط با فرهنگ شهروندی چندان اثرگذاری بر کیفیت زندگی شهری نداشته باشد و حیات شهری به واقع محقق نشود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: مشارکت دادن شهروندان در امور شهری، نظرخواهی از آنان، اثر دادن نتایج نظرخواهی در برنامه‌ها و طرح‌های شهری، موجب نگهداشت بهتر شهر می‌شود و برنامه‌ریزان و مدیران را در مدیریت بهتر شهر یاری می‌کند.

ابراهیمی اضافه کرد: این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که شهروندان در هر محله، هر منطقه و یا حتی در سطوح فرامنطقه‌ای و فرامحله‌ای نسبت به رویدادهای در حال وقوع حساس می‌شوند و سعی دارند این مسائل را با کمک مدیران حل کنند.

وی تاکید کرد: البته در برخی امور شهر نظرخواهی از مردم انجام می‌شود اما این بخشی از فرآیند است و اگر به واقع بخواهیم مشارکت مردمی محقق شود باید نتایج نظرخواهی را در طرح‌ها و برنامه‌ها و در تمامی فرآیندهای شهری اثر دهیم و بستری را فراهم کنیم تا شهروندان خود تمایل به مشارکت داشته باشند.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: چنانچه شاخصه‌های مرتبط با فرهنگ شهروندی با کمک سازمان‌های دخیل در امر فرهنگ شهری مورد توجه قرار بگیرد و ارتقا پیدا کند، می‌توان امیدوار بود کم و کاستی‌های مرتبط با حوزه‌های طراحی شهری نیز کاهش پیدا کند.

کد خبر 526110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.