بورس امروز شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

پس از عبور قیمت دلار از مرز ۲۸ هزار تومان در هفته گذشته بازار سرمایه به تناسب آن رشد نکرد، پیش از این گفته شد که این عدم رشد می‌تواند رشدهای پرقدرتی را برای بازار فراهم کند و بازار گردان‌ها باید اجازه دهند که روند رشد بازار به آرامی اتفاق افتد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند: پس از عبور قیمت دلار از مرز ۲۸ هزار تومان در هفته گذشته بازار سرمایه به تناسب آن رشد نکرد، پیش از این گفته شد که این عدم رشد می‌تواند رشدهای پرقدرتی را برای بازار فراهم کند و بازار گردان‌ها باید اجازه دهند که روند رشد بازار به آرامی اتفاق افتد، این برای سلامت بازار و هیجانی نشدن آن مناسب است، در حال حاضر تمامی فاکتورهای مناسب برای رشد بازار فراهم است.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۳۶ هزار و ۴۹۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد چهار هزار و ۳۱ واحدی در سطح ۴۲۴ هزار و ۸۲۵ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۲.۵۴ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۹۶ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۳۹۶ واحدی به سطح ۲۱ هزار و ۳۰۱ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷۲ هزار و ۴۷۸ و ۹۴ هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد و ۶۲ میلیون و سه میلیارد و ۴۰۲ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

شروع یک روند پر قدرت آغاز شده است، به زودی کراس اندیکاتور مکدی نیز اتفاق می‌افتد که روند ورود پول معامله گران تکنیکال را تسریع می‌بخشد.

بورس امروز شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار شرکت‌ها

کویر: شرکت در مرداد ماه به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط توانیر تولید ۵۴ هزار تنی را گزارش کرد و در شهریور نیز تولید ۴۴ هزار تنی داشت. متوسط تولید هر ماه این شرکت در سال جاری برابر ۶۱ هزار تن است. کویر در سال جاری به طور متوسط هر ماه ۶۱ هزار تن فروش ثبت کرده است. در مرداد فروش ۳۹ هزار تنی را گزارش کرد و در شهریور فروش ۴۴ هزار تنی را ثبت کرده است. فروش شرکت در شش ماهه برابر با ۳۶۸ هزار تن است. مبلغ فروش این فولادساز در سال جاری به طور میانگین هر ماه ۸۹۵ میلیارد تومان بوده که در مرداد فروش ۶۶۴ میلیارد تومانی فروش را گزارش کرد و در شهریور نیز فروش ۷۵۰ میلیارد تومانی را ثبت کرده است. مبلغ فروش کویر در نیمه اول سال برابر با پنج هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان است. نرخ فروش میلگرد بدون تغییر نسبت به ماه گذشته به ۱۷۴ هزار و ۶۲۳ ریال در هر کیلو رسیده است.

شاراک: شاراک در شش ماهه فروش ۹ هزار و ۵۲۳ میلیارد تومانی را داشته است و در شهریور فروش خوب دو هزار و ۱۱۲ میلیارد تومانی را ثبت کرده است. شرکت در مرداد ۵۸ هزار تن از محصولات اول زنجیره تولید داشت که این مقدار در شهریور نیز برابر ۵۸ هزار تن است. قابل ذکر است که میانگین تولید ماهانه شاراک در سال جاری برابر با ۵۸ هزار تن است. این تولیدکننده به طور میانگین هر ماه ۷۱ هزار تن محصول به فروش رسانده است. در مرداد ماه نیز فروش ۷۴ هزار تنی داشت که در شهریور فروش خود را ۹۰ هزار تن گزارش کرده است. متوسط نرخ فروش مرداد هر کیلو محصول ۲۰ هزار و ۸۵۹ تومان بوده که در شهریور ماه با ۱۲ درصد رشد نسبت به ماه گذشته به ۲۳ هزار و ۳۵۱ تومان رسید.

شیران: سال مالی شرکت منتهی به آذر ماه است و در سال مالی گذشته متوسط تولیدات شرکت بر عدد ۱۴ هزار و ۷۵۰ تن استوار بوده است. در فصل اول و دوم ۱۷ هزار و ۵۰۰ و ۱۸ هزار و ۱۰۰ تن بوده و در تابستان حدوداً ۱۸ هزار تن است. شیران در سال مالی قبل به طور متوسط هر ماه ۲۳۸ میلیارد فروش داشت، در فصل اول سال مالی ۱۴۰۰ هر ماه ۴۳۷ میلیارد فروش زده است و در سه ماه بعدی نیز ۴۳۲، ۴۶۱ و ۶۱۹ میلیارد ارقام فروش گزارش شده بر روی کدال است در تیر ۴۰۹ میلیارد فروش زده است و مرداد به دلیل انبارش موجودی به ۲۸۵ میلیارد رسید و شهریور ۳۶۱ میلیارد تومان است. مقدار فروش LAB صنایع شیمیایی در ماه جاری پنج هزار و ۵۳۴ تن (میانگین سال قبل هشت هزار و ۶۰۰ و شش ماهه ابتدای سال جاری ۹ هزار و ۶۱۲ تن) و نرمال پارافین پنج هزار و ۸۵۵ تن (میانگین سال قبل شش هزار و ۸۰۰ و شش ماهه ۱۴۰۰ برابر هفت هزار و ۶۵۳) تن است. در ماه جاری صادراتی خاصی نداشته و با توجه به فصل تقاضای محصولات در آسیا در پاییز، باید منتظر فروش‌های سهم در فصل انتهایی سال مالی باشیم. ارزش موجودی‌های شرکت در حال حاضر با نرخ آخرین ماه برابر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

بازارهای جهانی

تحلیل وضعیت جهانی پلی پروپیلن

قیمت پلی پروپیلن (PP) در خاورمیانه و جنوب آسیا در برابر محدودیت عرضه و بازپرداخت‌های قوی صادراتی به شدت افزایش یافت. بازیگران GCC و East Med منتظر اعلام قیمت اکتبر بودند اما محدودیت عرضه و بازپرداخت قوی صادرات در بازارهای عمده خارج از خاورمیانه ، نشانه‌های خرید و فروش قوی‌تری را برای محموله‌های منطقه‌ای پیش از مذاکرات اکتبر ایجاد کرد. قیمت پلی پروپیلن چین با محدودیت‌های مربوط به مصرف انرژی اخیر و اقدامات مرتبط با بهره‌وری افزایش یافت و از قیمت PP در سایر بازارهای آسیایی حمایت کرد. کمبود عرضه زغال سنگ و کنترل انرژی ، بسیاری از کارخانه‌های PP زغال سنگ را در شمال و شمال غربی چین مجبور به تعطیل یا قطع فعالیت کرده است ، که منجر به افزایش قیمت PP شده است. قیمت‌های داخلی هند در میان نشانه‌های قوی در بازارها آسیایی به خصوص چین و جنوب شرق آسیا افزایش یافت و بهبود بیشتر بازارهای آسیایی باعث افزایش تمایلات خرید در هند شد.

گاز: متوسط قیمت گاز در چهار هاب بزرگ دنیا در هفته منتهی به ۲ مهر ۴۹.۹ سنت به ازای هر مترمکعب بوده است. این نرخ تأثیر مستقیم بر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دارد. در ماه مرداد و شهریور به ترتیب اعداد ۳۴ و ۴۲ سنت ثبت شده است.

همچنین نرخ گاز هنری هاب آمریکا به طور متوسط در شش ماه ابتدایی برابر ۱۲ سنت بوده و در هفته مذکور ۱۷.۸ سنت گزارش شده است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 526095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.