توصیه‌های ایمنی آتش‌نشانی برای فصل سرما

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به رعایت نکات ایمنی با توجه به فرارسیدن فصل پاییز، گفت: با توجه به فرارسیدن فصل پاییز شهروندان باید برخی نکات ایمنی را رعایت کنند تا از وقوع حوادث و اتفاقات احتمالی جلوگیری شود.

آتشپاد محسن گلابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پاییز فصل آغاز وزش بادهای موسمی است از این رو استحکام سازه‌های موقت در منازل و همه محیط‌های شهری باید افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه با توجه به وزش باد در پاییز، سایبان‌های ایجاد شده احتمالی در فصل تابستان برای کولرها باید جمع‌آوری یا مستحکم شود، افزود: گلدان‌های گل قرار گرفته بر روی بالکن منازل یا مجموعه‌های اداری و تجاری باید برداشته شود، زیرا احتمال سقوط آنها بر اثر وزش باد وجود دارد.

وی با تاکید بر استحکام بخشی تابلوی مطب پزشکان و صنوف در سطح شهر، گفت: اگر ساختمانی دارای دیواره یا نمای فرسوده است باید تخریب یا استحکام بخشی شود، همچنین بازدید از پشت بام منازل و ساختمان‌ها جهت اطمینان از عایق کاری و ایزوگام ضروری است.

آتشپاد گلابی گفت: با توجه به برودت هوا و استفاده از وسایل گرمایشی، بازدید از این وسایل و رفع عیوب احتمالی توسط تکنسین‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از وسایل گازسوز، تصریح کرد: یکی از خطرات رایج وسایل گرمایشی گازسوز، تولید گاز مونو اکسیدکربن به عنوان گازی بدون رنگ و بو است که در صورت نفوذ آن در منزل، می‌تواند منجر به مسمومیت و حتی خفگی و مرگ شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: علائمی مانند سرگیجه و حالت تهوع هنگام استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز، علائم هشدار است و احتمال نفوذ گاز منواکسید کربن در منزل را نشان می‌دهد. رنگ شعله بخاری یا هر وسیله گازسوز دیگر همواره باید بررسی شود؛ اگر شعله آبی می‌سوزد، گاز به اندازه کافی هوا برای احتراق دارد و به درستی می‌سوزد؛ اگر شعله نارنجی بسوزد، نشان‌دهنده این است که دستگاه گازسوز شما به موقع سرویس نشده است و ناخالصی‌هایی در مسیر سوختن گاز وجود دارد که باعث نارنجی شدن شعله آن شده است. همچنین اگر شعله زرد بسوزد نشان‌دهنده وجود نداشتن هوای لازم برای درست سوختن گاز است که یکی از دلایل آن، وجود گاز منواکسید کربن در مسیر دودکش است.

آتشپاد گلابی با بیان اینکه به هیچ وجه نباید از بخاری روشن برای خشک کردن لباس استفاده شود، تاکید کرد: مسدود شدن دودکش، سبب سوخت ناقص وسایل گازسوز و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم‌کننده می‌شود که این امر موجب خفگی در اثر گازگرفتگی خواهد شد؛ بنابراین باید همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز بررسی و از محکم بودن آن اطمینان حاصل شود.

کد خبر 526086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.