کرونا کسری بودجه شهرداری‌ها را تشدید کرده است

یک تحلیلگر اقتصاد شهری با بیان اینکه شیوع کرونا کسری بودجه شهرداری‌های کشور را تشدید کرده است، گفت: نگاهی به بودجه سال ۹۹ شهرداری‌ها نشان می‌دهد همه شهرداری‌های کلانشهرهای کشور با کسری بودجه مواجه بوده‌اند.

سامان ولی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ایران با توجه به شرایطی که مدیریت شهری دارد، در شرایط بحرانی همچون شیوع کرونا شهرداری‌ها با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند. در بیش از یک سال اخیر با شیوع کرونا، شهرداری‌ها با کسری بودجه زیادی مواجه شدند؛ به طوری که نگاهی به بودجه سال ۹۹ شهرداری‌ها نشان می‌دهد همه شهرداری‌های کلانشهرهای کشور با کسری بودجه مواجه بوده‌اند.

بودجه شهرداری‌ها تورم‌زا و انبساطی شده است

وی افزود: برای مقابله با این شرایط شهرداری‌ها مجبور به روی آوردن به بودجه‌های تورم‌زا، انبساطی و بزرگ شدند اما در نهایت درصد تحقق بودجه بسیار پایین است؛ به طوری که بودجه شهرداری تهران در سال ۹۹ حدود ۶۰ درصد، شهرداری قم ۶۰ درصد، شهرداری اهواز ۶۹ درصد، شهرداری کرج ۷۷ درصد، شهرداری شیراز ۷۷ درصد و شهرداری تبریز ۷۵ درصد تحقق یافته است که نشان دهنده مشکل کسری بودجه شهرداری‌ها است.

حرکت دائمی شهرداری‌های ایران به سمت درآمدهای ناپایدار

این تحلیلگر اقتصاد شهری گفت: بودجه ۳۰ هزار میلیاردی سال ۹۹ شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ به حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که تورم‌زا و محقق نشدنی بوده و تبعاتی را نیز به دنبال خواهد داشت. حتی بدون در نظر گرفتن شرایط فعلی، از سال ۱۳۶۲ که لایحه استقلال مالی شهرداری‌ها ارائه شده است شهرهای ایران دائماً در حال حرکت به سمت درآمدهای ناپایدار بوده‌اند.

افزایش ۲.۵ برابری بودجه شهرداری تهران در پنج سال اخیر

ولی نوری اضافه کرد: درآمدهای ناپایدار، اتکا به آن بخش از درآمدها است که در شرایطی که شهرها در معرض مشکلات بزرگی همچون شیوع ویروس کرونا قرار می‌گیرند، از بین رفته و منجر به ایجاد بحران مالی در شهرداری‌ها می‌شود به طور مثال بودجه شهرداری تهران از ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۵۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده که نشان می‌دهد در مدت پنج سال بودجه شهر ۲.۵ برابر شده و این موضوع در دنیا بی سابقه است.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه بودجه شهرداری پاریس از ۷.۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷، به ۸.۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۰ رسیده و در این چهار سال فقط هفت درصد افزایش یافته است. بنابراین افزایش ۲.۵ برابری بودجه در پنج سال منطقی نبوده و نشان دهنده آشفتگی مالی و وضعیت تورمی در شهرهای ایران است. البته قسمت زیادی از این بودجه‌ها صرف امور جاری، حقوق و دستمزد می‌شود که برای شهر آورده‌ای ندارد.

کد خبر 526032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.