هفته جهانی فضا+ تاریخچه و زمان برگزاری

هفته جهانی فضا بزرگترین رویداد فضایی در جهان و یک مناسبت سالانه است که از علم و فناوری فضایی و تأثیر آن‌ها بر توسعه و بهبود وضعیت بشر تجلیل می‌کند؛ این هفته هر سال از ۴ تا ۱۱ اکتبر برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در راستای تجلیل از علم و فناوری فضایی و سهم آن‌ها در بهبود وضعیت زندگی بشر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۶ دسامبر ۱۹۹۹، چهارم تا دهم اکتبر را به‌عنوان هفته جهانی فضا (WSW) تعیین کرد. این تاریخ‌ها یادآور دو رویداد مهم در تاریخ علم فضا است؛ چهارم اکتبر ۱۹۵۷ تاریخ پرتاب اولین ماهواره جهان "اسپوتنیک یک" به فضا توسط اتحاد جماهیر شوروی که راه را برای اکتشافات فضایی باز کرد و دهم اکتبر ۱۹۶۷ که تاریخ امضای معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضا است.

انجمن جهانی فضا هماهنگ‌کننده برنامه‌های هفته جهانی فضا در سراسر دنیا است. این انجمن یک سازمان بین‌المللی غیردولتی و غیرانتفاعی با رهبری داوطلبانه و نظارت دائمی بر کمیته ملل متحد در زمینه استفاده صلح‌آمیز از فضا است که توسط مشارکت داوطلبانه حامیان مالی در سراسر جهان پشتیبانی می‌شود.

نقش علم و فناوری فضایی در زندگی بشر

از همان آغاز عصر فضا سازمان ملل متحد تصدیق کرد که علم فضا عصر جدیدی را به زندگی بشریت وارد کرده و به‌طور مستمر در تلاش است تا از مزایای منحصربه‌فرد فضا برای بهبود زندگی بشریت استفاده کند. با به رسمیت شناختن منافع مشترک بشر در فضا و تلاش برای پاسخگویی به سوالات مربوط به اینکه فضا چگونه می‌تواند در راستای منفعت ساکنان کره زمین عمل کند، مجمع عمومی سازمان ملل متحد اولین قطعنامه مربوط به فضا را با عنوان "مسئله استفاده صلح‌آمیز از فضا" به تصویب رساند که در ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷ به‌عنوان معاهده اصول حاکم بر فعالیت‌های دولت‌ها در اکتشاف و استفاده از فضا، ماه و دیگر اجرام آسمانی به اجرا درآمد.

علوم و فناوری‌های فضایی و کاربردهای آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای برای حمایت از طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های سازمان ملل متحد مورد استفاده قرار می‌گیرد. حداقل ۲۵ نهاد سازمان ملل متحد و گروه بانک جهانی به‌طور معمول از برنامه‌های فضایی بهره می‌گیرند. علم و فناوری فضایی مشارکت‌های مهم و گاه اساسی در فعالیت‌های سازمان ملل متحد دارد.

از سوی دیگر وجود هماهنگی، همکاری و هم‌افزایی میان فعالیت‌هایی که به طور مؤثر توسط سیستم سازمان ملل متحد انجام می‌شود ضروری است و جلسات سالانه نشست‌های بین سازمانی در مورد فعالیت‌های فضایی ابزار اصلی دستیابی به این هم‌افزایی به حساب می‌آید. با برگزاری یک جلسه غیررسمی علنی بلافاصله پس از پایان هر نشست از سال ۲۰۰۴ به بعد نیز (که به‌عنوان راهی برای مشارکت کشورهای عضو در یک محیط مستقیم و غیررسمی برگزار می‌شود)، اثربخشی این جلسات سالانه در تحولات مهم مربوط به فضا افزایش بیشتری داشته است.

هدف از برگزاری هفته جهانی فضا

هفته جهانی فضا با هدف آموزش مردم در مورد مزایای دریافتی از فضا، حمایت عمومی از برنامه‌های فضایی و تشویق برای استفاده بیشتر از فضا در راستای توسعه اقتصادی پایدار برگزار می‌شود. تهییج جوانان و سایر اقشار جامعه نسبت به فراگیری و آشنایی با فضا و تقویت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه آموزش علوم فضایی از دیگر اهداف بزرگداشت این هفته محسوب می‌شود.

هفته جهانی فضا و رشد سالانه آن نشان‌دهنده پذیرش گسترده این چارچوب زمانی هماهنگ برای برگزاری یک مناسبت فضایی، همچنین الهام‌بخش دانش‌آموزان و دانشجویان در استفاده از علوم فضا و ترویج برنامه‌ها، سیاست‌ها و عملکرد سازمان‌های فضایی است.

هفته جهانی فضا با هزاران فعالیت در بیش از ۹۶ کشور جهان برگزار می‌شود. مسئولیت برگزاری برنامه‌های آموزشی و فضایی این هفته بر عهده سازمان‌های فضایی، شرکت‌های هوافضا، مدارس، موزه‌ها و باشگاه‌های نجوم در سراسر جهان قرار دارد. بخشی از برنامه‌های این هفته شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های آنلاین و حتی فراهم آوردن فرصت‌هایی برای مشاهده سیارات از طریق تلسکوپ است. هدف از این فعالیت‌ها که فرصتی برای درک عجایب پدیده‌های هیجان‌انگیز جهان هستی و کیهان فراهم می‌آورد، آموزش مردم در مورد فضا و اهمیت اکتشافات کیهانی است.

هفته جهانی فضا در سال ۲۰۲۰ با بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ برنامه در بیش از ۶۰ کشور و با موضوع "ماهواره‌ها به زندگی بهبود می‌بخشند" برگزار شد. این هفته در سال ۲۰۲۱ موضوع زنان در فضا را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 525943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.