نگاه سنتی به آزادی زندانیان نیازمند تغییر است

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بر لزوم تغییر نگاه به زندانی و اهتمام برای آزادسازی زندانیان متنبه شده تاکید کرد و گفت: نگاه سنتی به آزادی زندانیان نیازمند تغییر است.

به گزارش ایمنا، محمد مهدی حاج محمدی روز پنجشنبه با حضور در زندان مرکزی شهر قزوین و در جریان بازدید و دیدار با مددجویان، اظهار کرد: در نگاه به زندانی به شرایط زندگی و گذشته او توجه کنید و اگر یقین حاصل شد که فرد بخاطر شرایط خاصی ناگزیر بر ارتکاب جرم شده است از او دست گیری کنید.

وی به ضرورت تغییر نگاه نسبت به زندانیان اشاره کرد و افزود: اساسنامه ستاد دیه بهتر است تغییر کند و نگاه سنتی به آزادی زندانی، نیازمند اصلاح و تغییر است تا آزادی زندانی پشیمان و متنبه، و نه فقط آزادی زندانی، مورد توجه باشد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با بیان اینکه آزاد سازی زندانیان به هر قیمتی موضوعیت ندارد، خاطرنشان کرد: اصلاح و تربیت و درمان مددجو و بازگرداندن او به زندگی شرافتمندانه، بر آزادی پیش از موعد ارجحیت دارد و باید خیال جامعه نسبت به این موضوع راحت باشد.

حاج محمدی با بیان اینکه باید زندانی را در مسیر اصلاح و تربیت قرار دهیم، تصریح کرد: وقتی می‌بینید یک زندانی کار می‌کند و غیرتمندانه به فکر خانواده‌اش است و ارتباط عاطفی او با خانواده برقرار است و آلوده به مواد مخدر و حتی متادون نیست، باید برای آزادی او تلاش کنید، این یک اصل است.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف ما مراقبت از حیثیت نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضا است و مبادا طوری رفتار کنیم که موجب وهن و بدبینی نسبت به نظام شود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در بازدید از کارگاه‌های اشتغال گفت: در انتخاب افراد برای اشتغال در کارگاه‌ها به ویژه مشاغل بهداشتی دقت شود که زندانیان از نظر جسمی و روحی در سلامت کامل باشند.

حاج محمدی به موضوع سربازان وظیفه نیز اشاره کرد و ادامه داد: سربازان نیروهای حفاظتی زندان و در عین حال در معرض آسیب‌های مختلف هستند لذا باید طوری عمل شود خدمت در زندان و عبرت گرفتن از وضعیت زندانیان، منجر به انتخاب مسیر سعادت در زندگی آنها شود.

وی در دیدار با کارکنان زندان مرکزی قزوین نیز تاکید کرد: بهبود شرایط اجتماعی، خانوادگی و معیشتی کارکنان از برنامه‌های اصلی ماست که بر پرسنل ما ثابت شده است اما رفتار متعهدانه و مسئولانه همکاران هم، مورد انتظار ماست.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور افزود: برای کارهایی که در خصوص بهبود وضعیت کارکنان زندان‌ها انجام شده هیچ منت و توقعی نیست اما اجازه ندهید و اجازه نمی‌دهیم برخی همکاران شأن و حرمت شغل زندانبانی را نزد دیگران مخدوش کنند.

حاج محمدی اضافه کرد: اگر در سال گذشته در کشور مسابقه‌ای بین سازمان‌ها و نهادهای دولتی در خصوص توجه و اهتمام به رفع دغدغه‌های نیروی انسانی برگزار می‌شد؛ سازمان زندان‌ها در رتبه نخست کشوری قرار می‌گرفت.

وی اظهار کرد: تصمیماتی که در حوزه نیروی انسانی گرفته می‌شود با بررسی دقیق و انجام مشورت‌های گوناگون با افراد آگاه و خبره و آسیب شناسی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان زندان‌ها افزود: امروز عملکرد ما زیر ذره بین دلسوزان نظام و البته دشمنان و بهانه گیران است با توجه به امتیازات و امکاناتی که نظام برای زندانبانان در نظر گرفته است و سختی کار آنها را بیش از گذشته درک کرده است، مسئولیت کارکنان زندان‌ها بیش از گذشته است و باید جدی تر، متعهدانه تر و همدل‌تر و کارآمدتر از گذشته خدمت کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 525813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.