توصیه‌های وزارت بهداشت برای کنترل ویروس کرونا در مدارس

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از شیوع کرونا در مدارس، گزارشی در خصوص فراهم کردن شرایط لازم برای حفظ سلامت فرهنگیان، دانش آموزان و سایر کارکنان منتشر کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این گزارش در خصوص اقدامات کنترلی سلامت محیط و کار آمده است:

به منظور حفظ بهداشت فردی از دست دادن، روبوسی و بغل کردن یکدیگر پرهیز کرده، همچنین استفاده از ماسک برای همه افراد الزامی است و نحوه استفاده صحیح از آن توصیه و آموزش داده شود. همه افراد ملزم به استفاده از وسایل شخصی هستند.

مدرسه باید دستورالعمل‌های شست و شوی مرتب و مکرر دست با آب تمیز و صابون مایع و استفاده از محلول الکل یا ژل ضدعفونی کننده دست را برای معلمان، کارکنان و دانش آموزان اعمال کند. در صورت امکان، ژل یا محلول با پایه الکل ضدعفونی کننده دست در همه کلاس‌های درس قرار داده شود.

همچنین نیروهای خدماتی در هنگام نظافت باید از لباس حفاظتی، ماسک و دستکش استفاده کنند؛ فراموش نشود برای ثبت حضور و غیاب، ترجیحاً از سیستم تشخیص چهره یا کارت‌خوان استفاده کنید؛ در صورت داشتن دفتر حضور و غیاب امکان ضدعفونی فراهم شود.

برای تماس با دکمه‌های آسانسور از دستمال کاغذی یا دستکش استفاده کنید؛ هنگام عطسه یا سرفه کردن دستمال کاغذی فراموش نشود. در صورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید. از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان قبل از شستن یا ضدعفونی کردن خودداری شود، در نماز خانه‌ها استفاده از مهر و سجاده شخصی و رعایت فاصله ایمن ضرورت دارد.

مقرر شده است که شرایط بازگشایی حضوری مدارس از آبان ماه به صورت تدریجی، آرام و با کسب اطمینان از سلامت دانش آموزان آغاز شود، اکنون دانش آموزان دو سال است که سال تحصیلی را متفاوت و در فضای مجازی آغاز می‌کنند، بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه این روند می‌تواند در دراز مدت مشکلاتی ایجاد کند بر این اساس کارشناسان و مسؤولان آموزش و پرورش به دلیل آثار منفی روانی و اجتماعی آموزش مجازی، حضور دانش آموزان در مدارس را بسیار ضروری می‌دانند. البته بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفته بود که بازگشایی مدارس نیازمند واکسینه کردن دانش آموزان است.

بر این اساس آموزش و پرورش پس از کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا، بازگشایی مدارس را به صورت تدریجی با حفظ سلامت دانش آموزان از آبان ماه در دستور کار قرار داده است که برای اجرای آن و حفظ سلامت معلمان و دانش آموزان واکسیناسیون آنها به همراه رانندگان سرویس‌های ایاب و ذهاب در دستور کار قرار گرفت که در این راستا با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دز اول واکسیناسیون معلمان انجام شد که اکنون دز اول در برخی مناطق تمام شده و تزریق دز دوم هم در برخی مناطق به پایان رسیده است و در برخی هم در حال انجام است، واکسیناسیون دانش آموزان نیز در دستور کار مشترک دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت و ۲۸ شهریورماه با تزریق واکسن به دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) اجرایی شد.

کد خبر 525807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.