تاثیر داروی پوکی استخوان بر دیابت نوع دو

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که داروی رایج پوکی استخوان خطر ابتلا به دیابت نوع دو را ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از داروهای رایج پوکی استخوان آلندرونات نام دارد که با کاهش فرآیندهای طبیعی که بافت استخوان را تجزیه می‌کند، مانع از دست دادن کلسیم و دیگر مواد معدنی می‌شود. آلندرونات با افزایش تراکم استخوان‌ها احتمال شکستگی را در بیماران مبتلا به پوکی استخوان کاهش می‌دهد.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر داروی پوکی استخوان بر دیابت نوع دو مطالعه جدیدی انجام دادند و تعدادی فرد مبتلا به دیابت نوع دو که بیش از ۵۰ سال داشتند را مورد ارزیابی قرار دادند. آن‌ها ۱۶۳ هزار و ۵۸۸ فرد که داروی آلندرونات را مصرف کرده بودند را با ۴۹۰ هزار و ۷۶۴ فرد گروه کنترل که از این دارو استفاده نکرده بودند مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که داروی آلندرونات را مصرف کردند ۳۶ درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلاء به دیابت نوع دوم قرار داشتند. علاوه بر این، افرادی که بیش از هشت سال از داروی ذکر شده استفاده کرده بودند ۵۳ درصد کمتر از افرادی که اصلاً از این دارو مصرف نکرده بودند در معرض ابتلاء به دیابت نوع دو قرار داشتند. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که هر چه مدت زمان استفاده از داروی پوکی استخوان افزایش پیدا کند، خطر ابتلاء به دیابت نوع دو کاهش پیدا می‌کند.

کاهش خطر ابتلاء به دیابت به دلیل مصرف داروی آلندرونات دلایل متعددی دارد؛ ممکن است این دارو التهاب کم درجه که در مقاومت به انسولین نقش دارد را کاهش دهد. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ماده شناخته شده به نام undercarboxylated osteocalcin که توسط سلول‌های استخوان تولید می‌شود به توانایی بدن برای تنظیم قند خون کمک می‌کند. با وجود اینکه چندین مطالعه قدیمی مشابه نیز یافته‌های جدید را تأیید می‌کند، لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر 525753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.