چاره‌اندیشی برای اراضی رها شده شهر با طراحی گلخانه ایرانی

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به مسابقه طراحی گلخانه ایرانی تا ۳۰ آبان‌ماه سال جاری تمدید شده است، گفت: یکی از دلایل برگزاری مسابقه طراحی گلخانه ایرانی، چاره‌اندیشی برای اراضی رها شده شهر است.

محمد فیض در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به دنبال نیاز به ایجاد هوای سالم و بهسازی محیط زندگی در فضاهای شهری محلات اصفهان و ایجاد مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت شهروندان و با هدف بازگشت طبیعت به محله‌های شهر، طراحی گلخانه ایرانی در دستور کار مدیریت شهری اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر با اراضی کشاورزی در محدوده قانونی شهر اصفهان مواجه هستیم که کارکرد مناسب برای کشاورزی ندارد و عملاً صاحبان آن به دلیل حرفه‌مند نبودن برای بهره‌وری از کشاورزی این زمین‌ها را رها کردند و همین موضوع این اراضی را به اراضی بلااستفاده و زمین‌های بی دفاع شهری تبدیل کرده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری مسابقه طراحی گلخانه ایرانی از سوی شهرداری در قالب ارسال طرح‌هایی برای تعریف کارکرد زمین‌های کشاورزی رها شده در شهر با توجه به جنبه تفرجگاهی برای شهروندان، گفت: هدف از برگزاری این مسابقه استفاده از عناصر فضایی باغ‌های ایرانی گذشته و بررسی وضعیت فعلی زمین‌های کشاورزی رهاشده در محدوده قانونی شهرها و بازتعریف کارکرد زمین‌ها است.

وی با بیان اینکه طرح‌ها باید به گونه‌ای باشد که کاربری متنوع در آنها تعریف شود به گونه‌ای که در کنار کاربری کشاورزی، این فضاها جنبه تفرجگاهی هم برای استفاده شهروندان و مالکان داشته باشد، گفت: بر همین اساس در داوری آثار معیارهایی تدوین شده است تا کاربری و فعالیت تعریف شده جنبه تفرجگاهی پیدا کند تا به پویایی بافت شهری کمک شود.

فیض تصریح کرد: همچنین طبق این معیارها باید طراحی معماری ایرانی – اسلامی و شاخصه‌های فرهنگی اصفهان مدنظر طراحان باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های پاک از دیگر معیارهای انتخاب طرح‌های مسابقه طراحی گلخانه ایرانی است، گفت: عملیاتی بودن طرح‌ها، در نظر گرفتن شاخص‌های اقلیمی، ارائه پیشنهاد نوع پوشش گیاهی، سازه و مصالح مورد استفاده در طرح، ارتفاع فضای گلخانه و نورپردازی و شکل بناها از دیگر شاخص‌هایی است که در طرح‌های رسیده به دبیرخانه مسابقه مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان افزود: برای این مسابقه زمینی به مساحت سه هزار مترمربع در خیابان آتشگاه، جنب بوستان مهر در نظر گرفته شده که شرکت‌کنندگان در مسابقه می‌توانند قبل از ارسال آثار خود از این محل بازدید داشته باشند.

وی مهلت ارسال آثار به مسابقه طراحی گلخانه ایرانی را تا ۳۰ آبان ماه سال جاری اعلام و اظهار کرد: فرمت طرح‌های ارسالی، یک گزارش ۱۰ صفحه‌ای با مدنظر قراردادن معیارها و اهداف مسابقه است که باید به صورت سه بعدی در قالب jpg به سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به آدرس خیابان ابن‌سینا، مقابل بانک ملی، کوچه کدخدایی ارسال شود.

فیض افزود: جوایز در نظر گرفته شده برای نفرات اول تا سوم به ترتیب هفت میلیون تومان، پنج میلیون تومان و سه میلیون تومان است و طرح برتر هم با طی روند فنی موجود در شهرداری که شامل همه طرح‌ها است، در کمیته فنی اجرا خواهد شد که علاقمندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر از این مسابقه با شماره تلفن ۳۴۴۸۴۸۹۲ داخلی ۱۳۳ تماس بگیرند.

کد خبر 525669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.