آتش نشانی بجنورد تانکر حمل آب برای مهار آتش ندارد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد گفت: برای مهار آتش سوزی‌ها در سطح وسیع و زیاد نیاز به خودروی تانکر حمل آب است، اما این تجهیز در دسترس و اختیار ما نیست.

به گزارش ایمنا، مجید گریوانی روز چهارشنبه -هفتم مهرماه- در نشست خبری اظهار کرد: پس از سال‌ها پیگیری، یک تانکر ۳۰ هزار لیتری آب برای مهار آتش‌سوزی تانکرهای سوخت در مرکز استان، تأمین شد اما پیگیری‌ها برای تأمین خودرو کشنده به نتیجه نرسید البته با گذشت مدتی همان تانکر هم از آتش نشانی باز پس گرفته شد.

وی افزود: خودرو آب‌رسان برای مهار آتش سوزی‌های احتمالی نفتکش‌های عبوری از مرکز استان ضروری است و در این باره چند استاندار آمده و هر کدام دستور تأمین آن را داده‌اند، اما هنوز خواسته ما برآورده نشده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد ادامه داد: برای مهار مایعات دچار اشتعال، باید آب به میزان زیاد به محل حمل شود، اکنون تنها چند خودرو حمل آب، هر کدام به ظرفیت سه هزار تا ۶ هزار لیتر در اختیار آتش نشانی بجنورد است.

گریوانی خاطرنشان کرد: اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد و آب مورد نیاز تمام شود، تا آبگیری مجدد مخزن‌ها، آتش دوباره شعله کشیده و مهار آن غیرممکن می‌شود.

وی افزود: بر اساس آنچه شرکت نفت استان اعلام کرده در هر شبانه روز، ۳۰ دستگاه تانکر حمل سوخت از مرکز استان گذر می‌کند یعنی هر ساعت، یک بمب سیار ۳۰ هزار لیتری سوخت را از شهر گذر می‌دهند، البته با راه اندازی سیکل ترکیبی شیروان اکنون روزانه ۵۰۰ هزار لیتر سوخت برای این واحد در حال حمل است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد اضافه کرد: پیش از این چند حادثه واژگونی تانکر سوخت و یا حامل چسب در جاده‌های پیرامونی شهر بجنورد رخ داده و البته خطر از بیخ گوش شهروندان گذشته است، شانس یار بوده که تانکر دچار آتش سوزی نشده است.

گریوانی تصریح کرد: خراسان شمالی در دالان ارتباطی شرق به شمال کشور قرار گرفته و روزانه هزاران خودرو از این استان عبور می‌کنند که بخشی از آن تانکرهای حامل مواد شیمیایی مانند آمونیاک، چسب مایع، بنزین و مانند آن است که عمدتاً از داخل شهر بجنورد و دیگر شهرهای استان می‌گذرند.

نبود خودروی نردبان در بجنورد

وی نبود خودروی نردبان را از دیگر معضلات اساسی شهر برای مهار آتش سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه عنوان کرد و گفت: دستگاه قضا در استان به موضوع تأمین خودروی نردبان آتش نشانی ورود داشته و در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال، رئیس کل دادگستری استان دادستان بجنورد را هم دراین‌باره مکلف به پیگیری کرده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد تاکید کرد: تأمین خودروی نردبان آتش نشانی در سفر آقای نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز سفر جمالی نژاد، معاون وزیر کشور به استان مصوب شد، اما محقق نشده است. شهرداری بجنورد اعتبار لازم برای تأمین این دستگاه را ندارد و اعتبارات استان به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز نیست بر این اساس پیگیر هستیم تا از محل منابع ملی برای تأمین این خودرو اقدام شود.

گریوانی ادامه داد: در سال‌های اخیر بلندمرتبه سازی در شهر بجنورد بسیار زیاد شده است اما تجهیزات ما برای اطفای حریق، تنها برای ساختمان‌های دو طبقه پاسخگو است. به علت نبود خودروی نردبان، آتش نشانان ما امکان ورود مناسب به ساختمان‌ها ندارند، بعضاً به ناچار از راه پله‌ها برای ورود به ساختمان اقدام می‌کنند که این امر مهار حادثه‌ها و امدادرسانی به سختی و با خطر انجام می‌شود.

وی با اشاره به صحبت‌های یکی از نمایندگان مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال برای خرید خودروهای نردبان، خاطرنشان کرد: در سال اخیر، سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای خرید خودروهای نردبان و بالابرهای هیدرولیکی آتش نشانی اختصاص می‌یابد اما این اعتبار محقق نشده است و در سال گذشته هم ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در قانون بودجه برای این امر پیش بینی شد اما با توجه به اینکه این اعتبار از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی باید تأمین می‌شد، اجرایی نشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد با بیان اینکه بجنورد از معدود مراکز استان کشور است که خودرو نردبان آتش نشانی ندارد، افزود: در قانون بودجه امسال هم این اعتبار پیش بینی شده است اما با توجه به اینکه این منابع باید از محل انتشار اوراق تأمین شود به تأمین این اعتبار خوش بین نیستم.

گریوانی با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص انبارهای سوخت شهر، گفت: این انبارها داخل شهر است، هر چند به گفته مسؤولان شرکت نفت، این انبارها استانداردهای لازم را دارد، اما وقوع حادثه‌هایی همچون سقوط بالگرد و وقوع آتش سوزی در اصفهان در این شهر هم جای نگرانی دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 525626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.