آملی لاریجانی: اگر اقتصاد ما صحیح بود فاصله بین فقر و غنا این همه نمی‌شد

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبق اصل ۳ قانون اساسی دولت موظف است در رشد فضایل اخلاقی براساس کتاب و سنت بکوشد. موضوع یکی از مهمترین بندهای این اصل، اقتصاد صحیح است. آیا اداره کشور ما براساس اقتصاد صحیح است؟ اگر چنین بود این همه فاصله نباید بین فقر و غنا می‌بود.

به گزارش ایمنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی امروز -چهارشنبه هفتم مهرماه- در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه امام صادق (ع) حضور یافت و در سخنانی با تسلیت اربعین حسینی، اظهار کرد: خوب و بلکه لازم است از ایام خاص برای شناخت اهل بیت و انس با حقیقت در عالم هستی استفاده کنیم. طریقی برای وصول به ائمه اطهار باز کنیم اگر توانستیم این انس را برقرار کنیم امور ما از درون اصلاح می‌شود.

وی با تسلیت درگذشت مرحوم آیت‌الله حسن زاده آملی از وی با عنوان عالم ربانی، حکیم،، انسان سالک مسلک توحید که سالیان سال در همه جوانب در جهاد بود یاد کرد و افزود: عطوفت او در بین شاگردان مثال‌زدنی است. من چند سالی توفیق تلمذ جلسات اسفار او را داشتم. وی استادهای زیادی دیده بود و کارهایی که در تصحیح، شرح و توضیح و تدریس کتب اصلی حکمت و عرفان در حوزه‌ها انجام داد واقعاً ارزشمند است و برای سال‌های سال باقی خواهد ماند. امیدواریم در طی طریق این عالمان بزرگ از میان شما عالمان و اهل فضل هم عده‌ای بدرخشند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یاد آیت الله محمد رضا مهدوی کنی مؤسس دانشگاه امام صادق (ع) را نیز گرامی داشت و افزود: مرحوم مهدوی عمر شریف خود را با اخلاص برای دانشگاه امام صادق (ع) گذاشت و بنیان خوبی نهاده شد. البته این دانشگاه بانیانی داشت که خود آن مرحوم یکی از این بانیان بود. بعد این بار مسؤولیت به دوش او افتاد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در این سال‌ها که به محضر اهل فضل و دانشجویان رسیدم مکرر تاکید کردم وضعیت نظام جمهوری اسلامی اقتضا می‌کند هم دانشگاه‌ها وهم حوزه‌های علمیه برای ساختار سیاسی و حکمرانی و مقام اجرا در کشور تربیت نسل و نیروی انسانی کارآمد متدین و با اخلاص داشته باشند. در همه دنیا چنین است اما با این تفاوت که ما با جهاد جهادگران و با تلاش بی وقفه امام راحل و خون شهدا نظامی را برپا کرده‌ایم که بر اساس دین و توحید است.

آملی لاریجانی ادامه داد: اصل دو قانون اساسی تصریح می‌دارد که نظام بر اساس لا اله الا الله است. بندهای دیگر مساله نبوت معاد و وحی و درنهایت هم می‌فرماید این امور بر اساس اجتهاد مستمر واقعیت می‌یابد. نظامی هستیم که این نظام را بر اساس قرآن و سنت قبول کردیم و بنیان آن بر اساس توحید است اما چقدر تلاش کردیم؟

وی با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در اینجا حوزه علمیه و هم دانشگاه‌ها تأثیر عمیق دارند دانشگاه‌های ما مملو از دانشجویان دینی، متدین و با علم است، اما مشکل اساسی وجود دارد بسیاری از بنیان‌های علومی که داریم بر اساس دیگری نهاده شده است. مهندس ما متدین، اهل تلاوت قرآن و نماز شب خوان است و با حق تعالی دعا ذکر و مناجات دارد و بعد مشغول کارهای خود می‌شود کارهایی که از لحاظ مبنایی ارتباطی با این افکار ندارد. استاد دانشگاه هم همینطور است. آیا واقعاً نحوه زندگی ما بر اساس قرآن است؟ نحوه مدیریت ما در جامعه آیا بر اساس تعالیم وحیانی و قرآنی است؟ فکر نمی‌کنم چنین باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با استناد به اصل سه قانون اساسی ادامه داد: طبق این اصل، دولت جمهوری اسلامی موظف است در رشد فضائل اخلاقی بر اساس کتاب و سنت تلاش کند. این اصل ۱۶ بند دارد که یکی از مهمترین آنها بر پایه اقتصاد صحیح است. آیا اداره کشور ما بر اساس اقتصاد صحیح است؟ اگر چنین می‌بود این همه فاصله نباید بین فقر و غنا می‌بود.

آملی لاریجانی اضافه کرد: ذهن بخشی از مدیران و مسؤولان ما این است که چنین مسائل کاری به دین ندارد این مسائل علم است و علم هم بی طرف است و دینی کردن علوم مثل این است که قرآن را در داشبورد ماشین بگذارید. علم که دینی نمی‌شود. اما من فکر می‌کنم این خام اندیشی و ساده‌انگاری به تمام معنا است. عده‌ای مترصد تخفیف این فکر هستند که اساس و بنیان علوم انسانی لااقل باید تحول پیدا کند و برای ما که جامعه ایمانی هستیم اعتقادات نقش خود را پیدا کند.

وی افزود: می‌گویند عده‌ای از اول انقلاب جمع شدند می‌خواهند از روایات، تئوری و نظام اقتصادی، دربیاورند که نمی‌شود و این "نمی‌شود" را گاهی از این بابت می‌گویند که این کار را نکردند. اما یک معنا و پیش فرض عمیق‌تر دارد اعتقاد دارند ثبوتا این کار نمی‌شود و از کتاب و سنت نمی‌شود نظریات اقتصادی، روانشناختی و جامعه شناختی که علم است دربیاوریم. آن وقت ادعایی که بیش از یک قرن در مغرب زمین حاکم بود مبنای فکری خود قرار می‌دهند که علم بی طرف است. علم واقعیاتی است مانند دو به اضافه دو می‌شود چهار و ربطی به اخلاق احکام و توحید ندارد. این حرف‌ها را در مغرب زمین با تصریح می‌گویند و در اعصاری این را گسترش داده اند. افراد بسیار بالا به لحاظ علمی در رشته‌های خاص از تز بی طرفی دفاع کردند و همین‌ها وارد کشور ما شد و همین الان هم حرف‌ها را می‌زنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با نقل خاطره‌ای از انقلاب گفت: فراموش نمی‌کنم اوایل انقلاب آقایی که مدعی روشنفکری بود و قلم خوبی داشت در باب فلسفه و اخلاق کتاب نوشته بود صراحتاً گفته بود بین باید و هست یک فاصله پر ناشدنی است و از هست‌ها، باید و از بایدها هست در نمی‌آید بنابراین نباید دنبال این حرف‌ها رفت. شما از امور ارزشی نمی‌توانید یک علم دربیایید. علم امور هست‌ها و نیست‌هاست و ربطی به امور ارزشی ندارد.
ولی بطلان این حرف‌ها امروزه برای کسانی که در فلسفه علوم به ویژه در فلسفه‌های علم اجتماعی کار کردند، روشن است.

آملی لاریجانی تصریح کرد: اما در کشور ما یک حرف‌های وارداتی داریم و بر اساس آن کار کردیم اینجا نمی‌خواهم از حرف‌های ساده‌انگارانه که گاهی امروز گفته می‌شود دفاع کنم و هیچ وقت این حرف‌های افراطی را نمی‌زنیم که چیزی که امروز دانشمندان مغرب‌زمین می‌گویند ما ۷۰۰ سال پیش داشتیم. هیچ تعصبی هم ندارم غربی‌ها و شرقی‌ها مکتب خوبی داشته باشند، ما هم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: روش و سیره علمی خودم هم همین بود و توصیه می‌کنم تا جایی که می‌توانید از علم در هر جای دنیا استفاده کنید این روایت نبوی که به دنبال علم بروید حتی در چین مطلب حقی است علم را از هر کجا باید گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از خودباختگی در مقابل فلان عالم غربی یا شرقی، گفت: سخن ما یک حرف است و راه استدلال فلسفی دارد مادر علوم این را ساده انگاری میدانیم. نه تنها من بلکه فیلسوفان علم دنیا اعتقاد دارند که ساده انگاری است علم را مانند یک نسخه عین آینه حاکی از واقعه بدون دخالت هیچ ارزشی و پیش فرضی باشد ما چنین چیزی امروز نداریم یعنی علمای محقق در فلسفه که کارشان تحقیق روی همین موضوعات است این حرف‌ها را باور ندارند.

آملی لاریجانی ادامه داد: چون هر علمی از جانب‌ها و دریچه‌های مختلف با بیرون اعم از پیش فرض‌های ارزشی و سنتی و بحث‌های مربوط به فهم آدمی به طور کلی، ارتباط دارد همه امور ارزشی و ایمانی و پیش فرض‌ها به نحوی علم را در چنته خود قرار داده اند.

وی افزود: مقصودم این است برای اینکه تحول مستدل داشته باشیم هم باید علم را خوب بشناسیم و هم دریچه‌هایی که از آن دریچه‌های ارزشی، ایمانی و معنوی می‌تواند ورود کند را بشناسیم. مهمترین آن بحث پیش‌فرض‌ها در علوم است خصوصاً علوم اجتماعی. اینکه به ما بگویند دو به اضافه دو حقیقت است و چه ربطی به توحید دارد، بسیار ساده انگاری است و علم اصلاً چنین نیست علم اجزای مختلف دارد به ویژه علوم اجتماعی. آنها با این حرف‌ها دارند ارزش‌های خود را به خورد ما می‌دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اقتصاد لیبرالی گفت: لیبرال‌ها چند مبنا دارند یکی از آنها مبنایی است که جان استوارت میل داشت و مبنای آن نفع گرایی بود همه چیز و حتی ارزش را بر اساس نفع می‌داند و خود این نفع البته نیاز به تفسیر دارد آنها نفع را مادی می‌دیدند. اگر بسیاری از نظریات که پایه در علوم غربی را بشکافیم، بسیاری از این نظریات را قبول نداریم خود مدرنیته هم چنین است که با نگاه دینی، ارزشی و اخلاقی سازگار نیست. نسبی گرایی در نظام مدرنیته و اینکه هر انسانی خود ارزشهای خود را انتخاب و خلق می‌کند با ما سازگار نیست.

آملی لاریجانی ادامه داد: برای ایجاد تحول، دانشگاه امام صادق یکی از مغتنم‌ترین فرصت‌ها است. از همه اساتید دانشگاه رئیس و مسئولان و دانشجویان استدعا دارم این موضوع را جدی تر بگیریم مسئله دخالت و تلاش این دانشگاه برای تحول در علوم انسانی را جدی تر بگیریم البته هیچ انحصاری بین دانشگاه‌ها وجود ندارد مقام معظم رهبری با تیزبینی خاص خود و سالیان گذشته این مسئله را پیگیری کردند و هر جا برویم به این تحول نیاز داریم.

وی افزود: این دانشگاه یکی از بهترین مکان‌ها برای ایجاد این تحول است به این دلیل که هم استادان و هم شاگردان و دانشجویان علوم رسمی را در بهترین سطح فرا می‌گیرند و در کنار آن معارف اسلامی را هم آشنا می‌شوند و این بهترین راه برای ایجاد تحول است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: به مقدماتی که در تحصیلات حوزوی به دست بیاورید مغرور نشوید چون همه استادان ما در حوزه‌های علمیه و استادان اینجا و هم دانشگاهیان فکر نکنند مسائل ما با خواندن مکاسب و غیره حل شده است چنین نیست علاوه بر گسترش استقرار ابزار فقهی خصوص استنباط معارف، یک ابزار اصلاح شده می‌خواهد. اصول فقه ما کفایت این استنباط را نمی‌دهد این نیاز به کار دارد اینکه چگونه بخواهیم از کتاب و سنت برای اقتصاد و جامعه شناسی و حقوق استفاده کنیم که تا این میزان گسترده با احکام شرعی در تماس است نیاز به کار جهاد گونه دارد.

آملی لاریجانی تاکید کرد: در کنار تتبع و مطالعه و تحقق در آثار علوم دیگر حفظ استقلال ایمانی، توحیدی و فکری خودمان را هم داشته باشیم و این شدنی است. اولاً خطاب من به هیأت امنا است و ثانیاً به ریاست دانشگاه و از همه مهم‌تر به اساتید دانشگاه و دانشجویان است که بضاعت بیشتری کنند تا بتوانیم در این بحث یک کار جدی را شروع کنیم زیرا کار، کار بسیار بزرگی است. ما در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها آدم‌های بزرگی داریم و اگر این نیروها به هم نزدیک شوند و فکرها با هم شود امید است در این مسئله پیشرفت خوبی داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش برای بهبود وضع معیشتی کارکنان دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در نظام جمهوری اسلامی دانشگاه به این خوب داریم که هیچ‌گونه کمک دولتی ندارد. دارایی‌های دانشگاه نیز آنقدر نیست که بتوان در این عرصه گام‌های قابل توجهی برداشت. باید به فکر خودمان باشیم زیرا این ایام با همه تلخی‌هایش می‌گذرد. باید به فکر آخرت باشیم و با دست پر و با حالی خوب به فکر این مهم باشیم زیرا هر چه بکاریم درو خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای ورود به دانشگاه امام صادق با حضور در گلزار شهدای گمنام این دانشگاه به مقام والای شهدا ادای احترام کرد.

منبع: ایرنا
کد خبر 525614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.