امضا تفاهم‌نامه‌ای برای حفظ خدمات ارتباطی در مواقع بحران

تفاهمنامه‌ای برای حفظ سرویس و خدمات ارتباطی در مواقع بحران، بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پژوهشگاه ارتباطات فناوری اطلاعات، «وحید یزدانیان» رئیس پژوهشگاه، در آئین امضای تفاهم‌نامه با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر طیف گسترده همکاری‌های بین این دو سازمان، اظهار کرد: تمرکز و اولویت ما در مواقع بحرانی حفظ سرویس و خدمات ارتباطی است.

وی با اشاره به سابقه این پژوهشگاه به عنوان مرکز تحقیقات مخابرات، به ارائه گزارش مختصری از اقدامات صورت گرفته در حوزه تحقیق و توسعه و آینده پژوهی در پژوهشکده‌ها و مراکز موجود در پژوهشگاه پرداخت و زمینه‌های موجود همکاری را بیان کرد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این نشست که با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و معاونان این مرکز برگزار شد، با تاکید بر حفظ خدمات ارتباطی در وزارت ارتباطات در مواقع بحران گفت: اولویت ما در مواقع بحرانی در وهله نخست حفظ خدمات ارتباطی مستقل از ماهیت فیزیکی تجهیزات و با استفاده از روش‌های جایگزین است.

یزدانیان یکی از زمینه‌های همکاری را نظام‌های هشدار عنوان کرد و گفت: از طریق هوش مصنوعی می‌توان در زمینه شبکه سنسوری پیش هشدار اقدام کرد. همچنین از توانمندی موجود در حوزه ارتباطات نیز می‌توان برای شبکه اطلاع رسانی هشدار سریع استفاده کرد.

وی یکی دیگر از زمینه‌های همکاری را استفاده از توانمندی موجود در پژوهشکده امنیت در خصوص رصد رخدادهای امنیتی و اشتراک اطلاعات برشمرد و افزود: در پژوهشکده فناوری اطلاعات نیز در زمینه ایجاد شبکه هوشمند اطفا حریق دستاوردهای خوبی به ویژه به عنوان مورد مطالعاتی در جنگل‌های گلستان پیاده سازی شده است که می‌تواند به عنوان زمینه همکاری مشترک مد نظر قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: مرکز هوش مصنوعی هم با توجه به همکاری این مرکز با دانشگاه امیرکبیر در زمینه ابررایانه سیمرغ زیرساخت مناسبی برای تحلیل داده‌ها ایجاد کرده است که امکان خوبی در اختیار دو طرف برای بهره‌گیری از این توانمندی در تحلیل داده‌ها فراهم می‌کند.

در این مراسم محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امکان همکاری در خصوص سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع در مواقع زلزله را بسیار مهم ارزیابی و با اشاره به وجود حجم عظیمی از داده‌های گردآوری شده در زمینه طیف شتاب در این مرکز از دهه ۶۰ تا کنون تحلیل این داده‌ها با استفاده از مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه را از زمینه‌های مهم همکاری عنوان کرد.

وی تهدیدات طبیعی از جمله زلزله، سیل و فرونشست را جز دغدغه‌های موجود در حفظ سرمایه‌های کشور دانست و گفت: قانون مدیریت بحران نگاه پیشگیرانه به این مبحث دارد و با توجه به پیشینه و ظرفیت‌های فاخر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حوزه مقابله با مخاطرات و کاهش خطرپذیری و حفظ سازه‌های وزارت ارتباطات، امیدواریم بتوانیم در قالب تفاهم‌نامه شاهد اقدامات پیشگیرانه باشیم.

در پایان این نشست، سند تفاهم‌نامه همکاری‌های پژوهشی، آموزشی و اطلاعاتی دو طرف، به امضای یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رسید.

کد خبر 525598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.