کیهان شاهد مقارنه خورشید و سیاره کوتوله ماکی‌ماکی است

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: خورشید و سیاره کوتوله ماکی ماکی پنج شنبه _۸ مهرماه_ در وضعیت مقارنه قرار خواهند گرفت.

فاطمه فخرایی فرد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماکی‌ماکی دومین سیاره کوتوله دور از خورشید و سومین سیارک بزرگ منظومه شمسی است که در ۳۱ مارس ۲۰۰۵ کشف شد. این سیارک بعد از پلوتون دومین جرم درخشان در کمربند کویپر است و از زمان به وجود آمدن منظومه شمسی تا کنون پا برجا مانده است.

وی افزود: سیاره ماکی‌ماکی یک قمر دارد که قطر آن ۱۶۰ کیلومتر است و تلسکوپ فضایی هابل می‌تواند آن را در فاصله ۲۰ هزار کیلومتری سیاره ماکی‌ماکی رصد کند. در نزدیک‌ترین فاصله، این سیارک در ۲۷ درجه‌ای خورشید ظاهر می‌شود و برای چندین هفته کاملاً غیر قابل رصد است؛ زیرا در تابش نور خورشید محو می‌شود. فاصله ماکی‌ماکی از زمین در وضعیت مقارنه بسیار زیاد و حدود 53.50 AU خواهد بود. زمین و سیارک در نقطه مقارنه با خورشید در دو طرف مقابل منظومه شمسی قرار دارند.

وی اضافه کرد: سیارک ماکی ماکی طی هفته‌ها و ماه‌های بعدی در غرب خورشید ظاهر می‌شود و به تدریج در آسمان قبل از سپیده دم قابل رصد می‌شود. سپس بعد از حدود ۶ ماه به وضعیت مقابله می‌رسد و تقریباً برای کل شب قابل مشاهده است.

کد خبر 525539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.