اقدامات عمرانی و خدماتی شهرداری در دولتخانه صفوی

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: تمامی بازارهای منتهی به حمام تازه مرمت شده شاهزاده‌ها ساماندهی می‌شود.

حسین کارگر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از سالیان گذشته اقدامات شایسته عمرانی و خدماتی در دولتخانه صفوی انجام شده که شامل ساماندهی میدان نقش جهان، ساماندهی بازارها و محورهای منتهی به دولتخانه و ابنیه‌های تاریخی، ساماندهی تنها باغ به جا مانده از صفوی و مرمت ابنیه های ارزشمند تاریخی است.

وی با اشاره به اهمیت دولتخانه صفوی تصریح کرد: دوران صفویه را می‌توان اوج شکل‌گیری شکوه و عظمت اصفهان دانست که این عظمت را می‌توان در مجموعه بی نظیر میدان نقش جهان شاهد بود؛ علاوه بر آن کاخ‌ها و باغ‌های با عظمت با معماری زیبای آن که تا دامنه کوه صفه ادامه داشت، اما متأسفانه اکنون اثری از آن باقی نمانده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان ادامه داد: این شکوه و عظمت اقتدار و قدرت صفوی را دو چندان می‌کرد که جهانگردان معروف جهان را به شگفتی وامی داشت و اکنون آثار باقی مانده از آن دوران در منطقه مرکزی شهری منطقه سه شهرداری اصفهان به چشم می‌خورد.

وی افزود: ابنیه‌های موجود در دولتخانه صفوی صرفاً ساختمان و بنا نیست، بلکه فرهنگ و تمدن آن دوران در آن نهفته است که باید با مرمت و احیای آن برای آیندگان زنده و پاس نگاه داشته شود.

کارگر تصریح کرد: از دهه‌های گذشته ساماندهی میدان باعظمت نقش جهان و بازارهای اطراف آن مورد توجه شهرداری واقع شد و ساماندهی آن به همراه آزادسازی‌های اطراف ابنیه‌های با ارزش تاریخی به منظور کاهش رطوبت حاصل از تأسیسات و ساختمان‌های شهری در دستور کار این منطقه قرار گرفته و اجرایی شده است.

وی با اشاره به مرمت میدان نقش جهان و بازارهای اطراف آن گفت: از سالیان گذشته که میدان نقش جهان از ترافیک حذف شد، عملیات آسفالت‌برداری، نوسازی تأسیسات شهری و سنگفرش آن و خیابان‌های منتهی به این میدان انجام و بازارهای اطراف میدان نیز زیرسازی و سنگفرش و اکثر مکان‌ها، دیواره‌ها و سقف‌های معیوب مرمت و ساماندهی شد.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان ادامه داد: عملیات مرمت و احیای آبراهه‌ها و مسیرهای منتهی به تنها باغ شاهی صفوی که همان «باغ هشت بهشت» است توسط منطقه سه اجرا شد و با حذف ترافیک از چهارباغ عباسی و تبدیل به پیاده راه، عملیات ساماندهی چهارباغ عباسی شامل پیاده‌روها، پیاده راه و محور میانی با احداث آبراهه میانی و شش حوض، همچنین ساماندهی ضلع شرقی و حوض میانی میدان امام حسین (ع) توسط این منطقه انجام شد و در سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به سایر اقدامات دولتخانه صفوی، اظهار کرد: عملیات ساماندهی بازار اصفهان حد فاصل میدان امام علی (ع) تا میدان امام (ره) نیز در سال گذشته توسط منطقه سه شهرداری کلید خورد.

کارگر خاطرنشان کرد: عملیات سنگفرش کف بازار، مرمت دیواره‌ها و سقف بازار با هزینه بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال در سال جاری به اتمام رسید و بلافاصله عملیات ساماندهی بازار رنگرزها از شبکه‌های متصل به بازار بزرگ در برنامه عمرانی این منطقه قرار گرفت.

وی ادامه داد: محدوده بازار رنگرزها شامل بازارچه نو شرقی، بازار نجارها و خود بازار رنگرزها را شامل شده و از طرفی این بازارها به حمام شاهزاده‌ها که توسط منطقه سه شهرداری مرمت و بازسازی شده، منتهی می‌شود.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان تصریح کرد: محدوده بازار رنگرزها مساحتی حدود هشت هزار متر مربع دارد، بدین منظور عملیات آسفالت‌برداری، زیرسازی و سنگ‌فرش این بازار همچنین مرمت دیواره‌ها و سقف با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال در دستور کار این منطقه قرار گرفته و حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی به سامانه‌های خیابان سپاه اشاره و تصریح کرد: خیابان سپاه تنها حلقه اتصال به جا مانده از پیاده راه دولتخانه صفوی از سمت چهار باغ عباسی و گذر از میدان امام حسین (ع)، خیابان سپاه به میدان امام (ره) بوده که ابتدا پیاده روهای ضلع شمالی و جنوبی این خیابان ساماندهی و عملیات آسفالت برداری این خیابان نیز در هفته گذشته به منظور اجرای عملیات سنگفرش انجام شده است.

کارگر گفت: عملیات ساماندهی ۴۰۰ متر باقی مانده از پیاده راه خیابان سپاه با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی با هزینه ۱۲۰ میلیارد ریال در دست اقدام است.

کد خبر 525348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.