پیش‌بینی موج ششم کرونا در آبان‌ماه/ واکسن‌هراسی آفت واکسیناسیون است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به پیش‌بینی موج ششم کرونا در آبان ماه، گفت: فضای بسیار مسموم و بمباران اطلاعاتی از نظر مقابله با واکسن ایجاد شده در حالی که سال‌ها است که واکسیناسیون توانسته روند بیماری‌ها را کاهش دهد مانند واکسن هپاتیت که مردم استقبال خوبی داشتند و بیماری کنترل شد.

آرش نجیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های اصفهان به حدود دو هزار نفر رسیده و احتمال می‌دهیم هفته آینده به کمتر از دو هزار بستری برسیم. امیدواریم شیب کاهشی بستری شدگان ادامه دار باشد، روزانه حدود ۳۰۰ بیمار در روز داریم و درصد مثبت شدن تست‌ها از ۴۰ درصد به ۳۲ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه هنوز تعداد بیماران استان زیاد است، تصریح کرد: اگرچه در هفته‌های گذشته نزدیک به سه هزار و ۶۰۰ بیمار و در حال حاضر نزدیک به دو هزار بیمار بستری داریم اما با این حال دو هزار بیمار هم برای سیستم تعداد زیادی است و هنوز در برخی از بیمارستان‌های مرجع استان صف‌های انتظار برای بستری در بخش آی سی یو وجود دارد.

وقوع پیک‌های مجدد وابسته به رفتار شهروندان و پوشش واکسیناسیون است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: امیدواریم رعایت دستورات بهداشتی در کنار تسریع در واکسیناسیون روند کاهشی را بیشتر کند تا به اعداد پایین‌تری برسیم و همچنان که در برخی استان‌ها تعداد فوت ناشی از کرونا به صفر رسیده در استان اصفهان هم این روند کاهش در بستری و فوت دیده شود.

نجیمی در خصوص پیش‌بینی موج ششم کرونا گفت: احتمال دارد به دلیل کاهشی که الان داریم اواسط آبان ماه موج دیگری از افزایش کرونا داشته باشیم، اما پیک‌های مجدد به رفتارهای ما و پوشش واکسیناسیون بستگی دارد.

وی با بیان اینکه پیک پنجم پیک بسیار بدی بود، اظهار کرد: در پیک پنجم کادر درمان بسیار تحت فشار قرار گرفت و فشار بالایی به سیستم وارد کرد و امیدواریم این کاهش با رعایت شیوه نامه‌ها حتی در افراد واکسینه شده در کنار دسترسی خوب به واکسن و پوشش واکسیناسیون تداوم داشته باشد.

ارزش و اثربخشی واکسن‌ها به مردم ثابت شده است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: لازم است مردم با سرعت بیشتری برای دریافت دو دز واکسن مراجعه کنند چرا که تزریق واکسن فارغ از نوع آن تا به حال در کاهش موارد بستری و فوت شدگان مؤثر بوده است.

وی در خصوص دلایل واکسن هراسی در بین مردم گفت: متأسفانه فضای بسیار مسموم و بمباران اطلاعاتی از نظر مقابله با واکسن ایجاد شده در حالی که سال‌هاست واکسیناسیون توانسته روند بیماری‌ها را کاهش دهد مانند واکسن هپاتیت که مردم استقبال خوبی از آن داشتند و همه مراجعه کردند و بیماری کنترل شد و واکسن‌های دیگر هم همین طور توانستند بیماری‌ها را کنترل کنند و ارزش و اثربخشی واکسن‌ها به مردم ثابت شده است.

نجیمی ادامه داد: اطلاعات متناقض افراد غیرمتخصص و ناآگاه و سم‌پاشی‌هایی که جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد باعث واکسن هراسی برخی شده در حالی که بهتر است مردم بدانند واکسن بسیار اثربخش است و بهترین واکسن، واکسن موجود است.

واکسیناسیون ۱۵ سال به بالا در حال انجام است

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای ۱۵ سال به بالا واکسیناسیون در حال انجام است و واکسن‌های تأیید شده جدید برای کودکان سه سال به بالا در نظر گرفته می‌شود و واکسنی که به لحاظ علمی تأیید شده و به راحتی در دسترس قرار گیرد برای تزریق کودکان از طریق وزارت بهداشت در نظر گرفته و واکسیناسیون این گروه سنی به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: واکسیناسیون نوبت اول سینوفارم و برای نوبت دوم واکسن‌های آسترازنکا و برکت طبق دستورالعمل در حال تزریق است و برای نوبت دوم واکسن برکت تا حدودی محدودیت داریم اما تلاش می‌شود نوع واکسن‌های نوبت دوم تأمین شود.

فعالیت ۳۲ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان

وی در خصوص تعداد مراکز تجمیعی افزود: در استان اصفهان ۳۲ مرکز تجمیعی واکسیناسیون داریم و در شهر اصفهان ۱۳ مرکز تجمیعی در حال واکسیناسیون شهروندان هستند.

نجیمی ادامه داد: ظرفیت انجام واکسیناسیون در استان روزانه ۱۲۰ هزار نفر است و بیشترین مراجعه واکسیناسیون در یک روز حدود ۹۵ هزار نفر بوده است و طبق آخرین آمار تا اول شهریور پوشش یک نوبته واکسیناسیون استان حدود ۵۲ درصد و پوشش دو نوبته حدود ۲۲ درصد برای گروه سنی ۱۸ سال به بالا بوده است.

کد خبر 525228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.