امشب شاهد "تربیع سوم ماه" باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه چهارشنبه _ هفتم مهرماه_ در وضعیت تربیع سوم قرار خواهد گرفت.

فاطمه فخرایی فرد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه ساعت ۰۵:۲۷ چهارشنبه _هفتم مهرماه_ به مرحله تربیع آخر در چرخه ماهانه فازهای خود می‌رسد و به صورت نیمه روشن در آسمان می‌درخشد. یگانه قمر زمین در این وضعیت نیمه شب سه شنبه ساعت ۲۳:۲۹ طلوع می‌کند و در آسمان سپیده دم چهارشنبه به اوج می‌رسد.

وی افزود: لحظه دقیق تربیع آخر ماه زمانی است که فاصله زاویه‌ای ماه از خورشید از دید ناظران زمینی ۹۰ درجه است. ماه هر چهار هفته یک بار به دور زمین می‌چرخد و باعث می‌شود در فازهای مختلف دیده شود که از ماه نو شروع می‌شود، سپس ربع اول، ماه کامل و ربع آخر رخ می‌دهد و هر ۲۹ و نیم روزه یک بار باز به ماه نو بر می‌گردد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه با پیشرفت در این چرخه در ساعات مختلف شبانه روز قابل مشاهده است و در روزهای آینده هر روز دیرتر طلوع می‌کند؛ به طوری که قبل از طلوع خورشید مدت زمان کمی در آسمان قابل رصد است و نزدیک به طلوع آفتاب از افق شرقی ظاهر می‌شود. هنگامی که ماه به وضعیت ماه نو می‌رسد در سپیده دم طلوع می‌کند و تقریباً همزمان با غروب خورشید غروب می‌کند و فقط در طول روز در آسمان حضور دارد. ماه در امشب در صورت فلکی جوزا قرار دارد و فاصله آن از زمین ۴۰۱ هزار کیلومتر خواهد بود.

کد خبر 525215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.