چلگرد تنها نام آتش‌نشانی را یدک می‌کشد

وجود آتش‌نشانی در شهر از نیازهای بسیار ضروری است که نبود این مهم می‌تواند آثار زیان باری در شهر باقی بگذارد تا جایی که جان افراد به دلیل نبود امکانات لازم از بین برود و از این حوادث نمی‌توان چشم پوشید، وجود یک آتش‌نشانی مجهز می‌تواند خسارات مالی و جانی حوادث را به حداقل برساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مأموریت یک سازمان فلسفه وجودی و چرایی فعالیت آن است، هر سازمانی در پاسخ به یک سری نیاز ایجاد می‌شود و هدف آن رفع آن نیاز است بنابراین قبل از هر اقدام باید مشخص شود چه نیازهایی منجر به تشکیل سازمان شد.

سازمان‌های آتش‌نشانی برای رسیدن به اهداف خود وظایف و مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند. در این بین از مهم‌ترین مأموریت‌های سازمانی در مدیریت راهبردی آتش‌نشانی حفظ جان و مال مردم است پس می‌توان به جرأت گفت پرداختن به این موارد می‌تواند باعث توسعه ایمنی شهری و ارتقا فرهنگ ایمنی حریق شود.

اما در شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ اصلاً آتش‌نشانی وجود ندارد تا بتواند به مردم خدمت کند، متأسفانه این معضل بزرگ تنها مختص یک شهر نیست بلکه دیگر شهرهای شهرستان کوهرنگ نیز با این مشکل رو به رو است.

حال شاید این سوال مطرح شود که در حادثه آتش‌سوزی یا دیگر حوادث چگونه اقدام می‌شود؟ بیشتر این حوادث با همت شهروندان رفع می‌شود، مردم از این وضعیت و شرایط خسته شده‌اند، اما هیچ امیدی هم برای تحقق این مطالبه بزرگ ندارند. ولی آنان امروز خود وارد میدان شده‌اند تا شاید بتوانند کاری کنند، چون هرچند تاکنون وعده‌های زیادی داده شده اما همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد. رفع این مشکل تنها یک گام اساسی از سوی مسئولان را می‌طلبد.

«کریم غیبی» یکی از شهروندان شهر چلگرد می‌گوید: مردم این شهر گلایه‌های بسیار از وضعیت و عملکرد مسئولان دارند، این شهر اصلاً شهر نیست و تنها عنوان شهر را به یدک می‌کشد.

وی ادامه می‌دهد: اگر منزل مسکونی دچار آتش سوزی شود شهرداری امکانات کافی ندارد چنان که روزی شاهد بودم خانه‌ای در آتش سوخت، اما آتش نشانی بعد از گذشت مدت زمان طولانی به مکان رسید بدون امکانات اگر در شهری مثل چلگرد نتوانند مسئولان خدمت رسانی کنند پس چه انتظاری باید از روستاها داشته باشیم اوضاع بهم ریخته است اگر مسئولان کمی بیشتر از این توجه به شهر داشته باشند در مدت زمان کوتاهی مشکلات مرتفع می‌شود.

غیبی می‌افزاید: کلاً از آتش نشانی این شهر یک تابلو وجود دارد یعنی شرایط طوری است که اگر گذری در شهر داشته باشید نارضایتی مردم به خوبی مشخص است.

وی ادامه می‌دهد: اگر مزرعه‌ای در اطراف شهر یا روستاهای مجاور دچار حریق شود، مردم آن را خاموش می‌کنند و در این شهرستان اصلاً آتش نشانی نیست، نیروی متخصص هم در آتش نشانی وجود ندارد این در حالی است که فاصله برخی روستاها هم تا مرکز شهرستان زیاد است.

غیبی می‌گوید: اگر مسئولان معتقد هستند که رضایت مردم اصل و پایه عملکرد آنها است باید به طور عملی این موضوع را نشان بدهند امروز اوضاع شهرداری خوب نیست انتخاب شهردار و روند احتمالی تأیید نشدن یک شهردار خود زمان زیادی از مردم شهر و توسعه آن می‌گیرد این در حالی است که سرپرست سابق شهرداری هم استیضاح و مدیرفنی شهرداری به جایی دیگر منتقل شده و کارها در شهرداری تعطیل شده است.

سوءمدیریت در گذشته، باعث کمبودهای امروز شده است

«سیاوش مهری‌بابادی» سرپرست شهرداری چلگرد در این باره به ایمنا، می‌گوید: آتش‌نشانی این شهر دارای یک خودرو است، اما متأسفانه به دلیل سوءمدیریت در گذشته دچار مشکل شده و قادر به خدمات‌رسانی نیست.

وی می‌افزاید: در این راستا مکاتباتی با فرماندار و مدیرکل مدیریت بحران استان انجام شده که قول مساعد جهت تأمین خودرو داده شده است.

سرپرست شهرداری چلگرد تاکید می‌کند: آتش‌نشانی این شهر تنها دارای یک خودرو بوده که با وجود عشایر، گرمای فصل تابستان و… نیازمند تجهیزات کافی است در این میان هم گاهی اطفای حریق به صورت دستی با کپسول انجام شده است.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه آتش نشانی شهر تجهیز و تکمیل نیست و کادر آن تخصص‌های لازم را ندارد علاوه بر آن کمبود نیرو داریم که طبق قوانین هم امکان جذب نیست، اما در این زمینه نامه‌نگاری انجام شده است تا حداقل شش نفر در آتش نشانی فعالیت داشته باشد.

مهری‌بابادی تصریح می‌کند: در حال حاضر آتش نشانی شهر با دو نفر نیرو فعال است که همین تعداد هم به دلیل کمبود نیرو در شهرداری در کادر اداری فعالیت دارند و همزمان در حوادث حریق حاضر می‌شوند.

وی عنوان می‌کند: آتش‌نشانی به دلیل نبود خودرو نمی‌توانست آن گونه که باید فعال باشد، زیرا گاهی نیازمند آب برای اطفای حریق است که بدون خودرو امکان‌پذیر نیست، لذا این امر ارتباطی به اختلافات شورای دوره پنجم و شهردار سابق ندارد.

سرپرست شهرداری چلگرد خاطرنشان می‌کند: متأسفانه با وجود عشایر و شهرهای اطراف نبود خودرو یک معضل جدی برای آتش‌نشانی است که اگر امسال یک حادثه بزرگ رخ می‌داد با مشکلات فراوان روبه‌رو می‌شدیم؛ هر چند در حد توان و امکانات خدمات رسانی می‌شود.

کد خبر 525141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.