بورس امروز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تعطیلی روز آینده و سیو سود معامله گران کوتاه مدت بازار امروز را با افزایش سطح عرضه‌ها روبرو کرد، در نیمه دوم بازار شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار بودیم و انتظار می‌رود با ارسال گزارشات شش ماهه شرکت‌ها وضعیت بازار بهبود یابد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ یکشنبه ۴ مهرماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: تعطیلی روز آینده و سیو سود معامله گران کوتاه مدت بازار امروز را با افزایش سطح عرضه‌ها روبرو کرد، در نیمه دوم بازار شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار بودیم و انتظار داریم با ارسال گزارشات شش ماهه شرکت‌ها وضعیت بازار بهبود یابد، با افزایش نرخ دلار و بهبود سطح قیمت‌های جهانی به زودی شاهد ورود پول‌های بزرگ به بازار خواهیم بود از سرمایه گذاران خواسته می‌شود در معاملات خود از هیجان دوری کنند.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد دو هزار و ۶۰۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۲۴ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هزار و ۹۸۸ واحدی در سطح ۴۲۰ هزار و ۹۴۵ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۰.۱۸ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۴۵ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۵۱ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۸۰۶ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۸ هزار و ۴۲ و ۳۲۷ هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۵۸۱ میلیون و دو میلیارد و ۷۸۴ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

بازگشت دقیقاً در محدوده مشخص شده اتفاق افتاد، پیش بینی یک روند صعودی مجدد را برای شاخص کل خواهیم داشت قدرت کم کندل صعودی امروز نیز به خاطر تعطیلی روز آینده است.

بورس امروز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه بازاری پویا است و روند آن متأثر از تحولات کلان اقتصادی، مباحث تأثیر گذار سیاسی، تحولات نرخ‌های جهانی و انتظارات سرمایه گذران است و این گونه نیست که نهاد ناظر و بالادستی مانع از رشد بازر شده و ترمز رشد آن را کشیده باشد.

وی افزود: اعمال فشار به صندوق‌ها برای خرید اوراق صحت ندارد، ماهیت اوراق با سهام متفاوت است و هرگز از لحاظ تقاضا جانشین کامل یکدیگر نیستند، وقتی تقاضایی برای این اوراق از سمت بازر سرمایه می‌رود بخش ناچیزی اشخاص حقیقی و عمده آن صندوقهای درآمد ثابت هستند و باید در نظر داشت که حتی اگر این صندوق‌ها تعطیل شوند تمام ۲۰۰ -۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع آنها راهی بازار سرمایه نمی‌شود زیرا تقاضای ایجاد شده برای آنها کاملاً متفاوت است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: افزایش نرخ بهره باعث ناپایداری بدهی‌های دولت شده که این مطلوب دولت نیست و مطلب دیگر اینکه تأمین مالی دولت علاوه بر فروش اوراق، از طریق فروش سهام و دارایی است و بنابر این حفظ تعادل این بازارها برای دولت نیز مهم است، چون اگر نرخ اوراق بالا برود بدلیل مثبت شدن نرخ بهره حقیقی، تأثیر منفی روی قیمت عمومی همه دارایی‌ها از جمله سهام خواهد داشت و ارزش دارایی‌های دولت نیز کاهش می‌یابد.

دهنوی اضافه کرد: البته در جلسات کمیته بند کاف پیشنهادهایی برای افزایش نرخ بهره وجود داشت ولی وزیر اقتصاد صراحتاً مخالفت کردند و اعتقاد دارند راهکارهای بهتری از جمله متنوع کردن سررسید اوراق وجود دارد.

وی تصریح کرد: باید در نظر داشت که یکی از وظایف مهم بازار سرمایه، تأمین مالی اقتصاد کشور است که از طریق بازار اولیه انجام می‌شود.در ۲- ۳ ماه اول سال شرایط بازار مطلوب نبود و از اولایل تیر با قوی شدن طرف تقاضا، این عرضه‌ها به جریان افتادند و در حال بررسی این موضوع هستیم که چند درصد از منابعی که در عرضه اولیه شرکت می‌کنند از محل فروش سهام بوده و چند درصد از خارج از بازار وارد شده‌اند و همین طور اینکه حجم پشت صف در یک عرضه اولیه تا چه حد قابلیت تبدیل به تقاضای مؤثر در دیگر نمادها را دارد.

فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها کوتاه می‌شود

وحید روشن‌قلب سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار از کوتاه شدن فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها خبر داد.

وی با اعلام این خبر گفت: با توجه به قدیمی بودن قوانین مربوط به فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها در قانون تجارت و همچنین کوتاهی برخی شرکت‌ها در انجام به موقع وظایف خود در مراحل افزایش سرمایه، در برخی موارد فرایند افزایش سرمایه زمان‌بر بوده و این موضوع گاهی به نارضایتی میان سهامداران شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار منجر می‌شود.

به گفته روشن‌قلب، در حال حاضر اقداماتی برای اصلاح رویه‌های فوق در جریان است. مذاکرات لازم به‌منظور اصلاح قوانین قدیمی و همچنین طراحی سازوکار انجام افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی به‌صورت الکترونیکی برای حذف فعالیت‌های زمان‌بر و هزینه‎بر از جمله این اقدامات است.

وی طرح الکترونیک شدن افزایش سرمایه در فرایند مشارکت سهامداران از محل آورده نقدی و مطالبات را از جمله رویه‌های در دست اقدام برشمرد و افزود: در صورت به سرانجام رسیدن این طرح، برخی قوانین فعلی نیز اصلاح می‌شوند.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در همین راستا ادامه داد: می‌توان امیدوار بود فرایند شرکت در افزایش سرمایه توسط سهامداران تسهیل شود و نیازی به مراجعه به بانک و مراکز پستی برای ارسال مدارک مربوطه نباشد. از طرف دیگر، این امر برای شرکت‌ها نیز منجر به کاهش مدت زمان و هزینه انجام فرایند و همچنین افزایش دقت در خصوص استخراج نتایج شرکت سهامداران در افزایش سرمایه می‌شود.

اخبار شرکت‌ها

نگاهی به گزارش پتایر

ایران تایر در شهریور فروش ۱۳۸ میلیارد تومانی داشته است و جمع فروش ۶ ماهه را به ۶۷۷ میلیارد رسانده است. میانگین فروش پنج ماه ابتدایی سال ۱۰۸ میلیارد تومان بوده است. همچنین میانگین فروش ماهانه و مجموع فروش سال مالی قبل به ترتیب ۹۴ و هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان بوده است.

شرکت در این ماه دو هزار ۳۰۶ تن محصول تولید و دو هزار و ۵۱۹ تن فروخته است. جمع تولید شش ماهه ۱۲ هزار و ۶۳۶ و جمع فروش ۱۲ هزار و ۳۲۴ تن شده است. شرکت در سال گذشته ۲۷ هزار و ۵۸۶ تن محصول تولید و ۲۷ هزار و ۶۳۵ تن فروخته است. عمده محصولات شرکت تایر بایاس و تایر رادیال سیمی می‌باشد.

نرخ فروش تایر رادیال سیمی در این ماه ۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو گرم بوده است. شرکت این محصول را در ۶ ماهه سال جاری با نرخ ۵۴ هزار و ۹۶۰ تومان و در سال گذشته با نرخ ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته است.

نگاهی به گزارش فملی

فملی در سال گذشته به طور متوسط سه هزار و ۵۰۰ میلیارد فروش داشت. در فروردین هزار و ۴۰۰ میلیارد، اردیبهشت پنج هزار و ۶۰۰ و خرداد عدد فوق‌العاده شش هزار و ۶۰۰ میلیاردی را دارد و تیر و مرداد هفت هزار و ۸۰۰ و چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد است و در شهریور رکورد فروش شرکت با هشت هزار و ۷۰۰ میلیارد شکسته شد.

مقدار تولید کاتد و مفتول شرکت به صورت متوسط در سال ۹۹ در هر ماه ۲۴ هزار تن است و در سال ۱۴۰۰ در دو ماه اول ۲۴ و ۲۶ هزار تن است و خرداد ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن است. تیر و مرداد قطعی برق حجم تولیدات را به ۲۱ و ۱۹ هزار تن رسانده است و در شهریور عالی بوده با ۲۷ هزار تن، مقدار فروش کاتد و مفتول به طور متوسط در سال گذشته به طور متوسط ۲۲ هزار و ۷۰۰ تن بوده است و سال ۱۴۰۰ فروش‌های شش هزار و ۲۳ هزار تن است و خرداد ۲۵ هزار تن و در تیر و مرداد ۳۳ و ۱۹ هزار تن فروش دارد و شهریور ۳۵ هزار تن است.

متوسط نرخ کاتد درشش ماهه ۹۹، ۹۷ هزار تومان بوده در نیمه دوم برابر ۱۸۰ هزار تومان ثبت شد و در نیمه ابتدای سال جاری ۲۲۰ هزار تومان گزارش شده است.

نگاهی به گزارش فولاژ

شرکت در شهریور ۳۰ هزار تن تولید داشته است. میانگین تولید ماهانه سال ۹۹، ۴۰ هزار تن بوده و میانگین پنج ماهه سال جاری به ۳۳ هزار تن ثبت شده است. ظرفیت کامل شرکت در حدود ۴۰ هزار تن است و شهریور هم محدودیت تولید داشته است.

در شهریور ۲۸ هزار تن محصول فروخته است. میانگین فروش ماهانه ۹۹، ۳۳ هزار تن بوده است. فروش مرداد ۵۰۹ میلیارد تومان ثبت شده و در شهریور هم ۷۱۹ میلیارد فروش دارد. میانگین فروش سال ۹۹ و سه ماهه ۱۴۰۰ به ترتیب ۵۳۳ و ۷۳۹ میلیارد تومان می‌باشد. نرخ فروش محصول آلیاژی در ماه مورد گزارش ۲۶ هزار تومان گزارش شده است. میانگین نرخ فروش سال ۹۹ و ۹۸ به ترتیب ۱۴ و هفت هزار تومان است. در شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ نرخ فروش ۲۲ هزار تومان بوده است.

بازارهای جهانی

نفت: قیمت نفت در اولین روز معاملاتی هفته گذشته مانند سایر کالاها در واکنش به نگرانی از ورشکستگی شرکت اورگرند چین، با افت قیمت مواجه شد اما در روزهای بعد با توجه به تقاضای قوی، روی روند صعودی خود حرکت کرد و از ۷۷ دلار مجدداً عبور کرد. با افزایش تقاضای جهانی نفت در زمستان، بسیاری از مؤسسات از جمله گلدمن ساکس، انتظار قیمت‌های بالاتر از ۸۰ دلار را در فصل چهارم ۲۰۲۱ دارند. افزایش قابل توجه قیمت گاز طبیعی نیز می‌تواند هجوم به سمت سایر سوخت‌ها را تشدید کند. روز چهارشنبه گزارش اداره انرژی آمریکا حاکی از کاهش ۳.۵ میلیون بشکه‌ای نفت بود. ذخایر نفت این کشور حدود هشت درصد پایین‌تر از میانگین پنج ساله اخیر است. انتشار این گزارش نیز از قیمت نفت حمایت کرد.

نقشه بازار بورس

بورس امروز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 524893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.