یکی از معضلات اصلی کشور نداشتن الگوی کشت مناسب است

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی کشور نداشتن الگوی کشت مناسب است، گفت: الگوی کشت مناسب علاوه بر اینکه می‌تواند درآمد بخش کشاورزی را افزایش دهد، امنیت غذایی را نیز در پی خواهد داشت و منجر به حفظ تولیدات استراتژیک همچون گندم خواهد شد.

لیلی ابوالحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی کشور نداشتن الگوی کشت مناسب است، اظهار کرد: الگوی کشت مناسب علاوه بر اینکه می‌تواند درآمد بخش کشاورزی را افزایش دهد، امنیت غذایی را نیز در پی خواهد داشت و منجر به حفظ تولیدات استراتژیک همچون گندم خواهد شد.

وی افزود: البته لازم است الگوی کشت با دقت و در نظر گرفتن شرایط و موقعیت اقلیمی آن منطقه تنظیم شود، علاوه بر این دانش و آگاهی و باورهای کشاورزان منطقه نیز در تعیین الگوی کشت باید در نظر گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: متأسفانه بسیاری از الگوهای کشتی که تا کنون در سطح کشور طراحی و اجرا شده، مطابق با شرایط منطقه نبوده و مسائل و مشکلات مربوط به کشاورزان را در نظر نگرفته است، به عنوان نمونه در برخی از این الگوهای کشت، نهاده‌های خاصی در نظر گرفته شده که در دسترس کشاورزان نیست.

الگوهای کشت برای افزایش درآمد و امنیت غذایی طراحی شود

ابوالحسنی اضافه کرد: اگر الگوی کشتی برای محصولات دامی طراحی می‌شود باید در نظر داشته باشیم نهاده‌های دامی به طور فصلی تغییرات مقداری یافته و در برخی موارد از دسترس کشاورزان خارج می‌شود، بنابراین در دنیا توصیه شده که الگوهای کشت با هدف‌های مختلف برای افزایش درآمد و امنیت غذایی طراحی شود.

وی تاکید کرد: الگوی کشت مناسب می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور از جمله تولید محصولات استراتژیک در حد نیاز و با در نظر گرفتن شرایط خشکسالی حل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در تولید محصولات کشاورزی علاوه بر هزینه واسطه‌هایی که بین تولید کنندگان و بازار قرار گرفته و هزینه تولید محصولات کشاورزی را تا حد زیادی افزایش می‌دهند، آگاهی کشاورزان نیز در قیمت تمام شده این محصولات اهمیت ویژه‌ای دارد.

راهکار کاهش هزینه تولید محصولات کشاورزی

ابوالحسنی اضافه کرد: تولید محصولات کشاورزی معمولاً با ریسک بالا همراه بوده زیرا بسیاری از عوامل تأثیر گذار بر تولید این محصولات از جمله بارندگی، درجه حرارت، رطوبت و دمای هوا ناشناخته است و کشاورز نمی‌تواند آن را پیش بینی کند، بنابراین امکان دارد کشاورز به دلیل رخدادهای غیر منتظره ضرر و زیان بالایی ببیند.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای کاهش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی می‌توان انجام داد، آموزش این اطلاعات به کشاورزان است به طوری که بتوانند این عوامل را پیش بینی کرده و بر اساس آن راه‌هایی را برای پیشگیری‌های احتمالی در نظر بگیرند.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات پیش‌بینی‌های هواشناسی می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا از خسارت‌ها جلوگیری کنند، همین اتفاق برای بازار محصولات کشاورزی نیز می‌تواند بیفتد تا کشاورزان متناسب با نیاز بازار محصول تولید کنند، با این کار نه تنها از نوسانات قیمتی بازار جلوگیری می‌شود، کشاورزان نیز از سود مناسبی برخوردار شده و دیگر نیازی نیست دولت محصولات کشاورزی را با قیمت تضمین شده خریداری کند.

کد خبر 524817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.