ارتقای اثربخشی طرح‌های شهری با تغییر رویکرد مدیران ممکن می‌شود

یک دکترای شهرسازی گفت: متاسفانه امروزه عملا شرایط تحقق پذیری طرح‌های شهری به خصوص در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار نمی‌گیرد که این خود کیفیت زندگی شهری را پایین می‌آورد در حالی که این حوزه‌ها در تعیین چشم انداز مناسبی از شهر تعیین کننده هستند.

راما قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تحقق پذیری طرح‌های شهری امروزه چالشی اساسی پیش روی مدیریت شهری است چرا که کارآمد نبودن این طرح‌ها هم میزان هزینه و مدت زمان تهیه طرح را زیر سوال می‌برد و هم حل معضلات شهری را به تأخیر می‌اندازد و پیچیده‌تر می‌کند.

وی افزود: به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه نیاز است در زمان تهیه طرح و تدوین ضوابط و مفاد آن، به چگونگی پیاده سازی طرح و تطبیق آن با شرایط هر شهر توجه شود.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه تحقق پذیری طرح‌ها و برنامه‌های شهری در زمان تهیه طرح مورد توجه نیست، خاطرنشان کرد: قبل از تهیه طرح‌های شهری نیاز است حتماً بازنگری در نظام برنامه ریزی شهری انجام شود و بررسی لازم صورت بگیرد تا طرح‌ها بر اساس ویژگی‌های این نظام شهری تهیه شوند و بتوانند در آینده پاسخ مناسبی به معضلات شهری داشته باشند و نیازهای شهروندان را برآورده کنند.

قلمبر دزفولی تاکید کرد: متأسفانه امروزه عملاً شرایط تحقق پذیری طرح‌های شهری به خصوص در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار نمی‌گیرد که این خود کیفیت زندگی شهری را پایین می‌آورد در حالی که این حوزه‌ها در تعیین چشم‌انداز مناسبی از شهر تعیین کننده هستند.

وی تاکید کرد: قبل از هر چیز باید ساختار تهیه طرح‌ها و برنامه‌های شهری تغییر کند و طرح‌ها به صورت جامع‌تری تهیه شود، به نحوی که همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آنها مورد توجه قرار بگیرد.

این دکترای شهرسازی اضافه کرد: سپس به منظور افزایش تحقق پذیری طرح‌های شهری نیاز است پایش و سنجش در تمامی مراحل طرح از تهیه تا اجرا با دقت و توسط نهادی مستقل انجام شود که نیاز است در این خصوص راهکاری عملی از سوی مدیران ارائه شود.

قلمبر دزفولی اضافه کرد: چنین نهادی باید مستقل باشد تا بتواند بی‌طرفانه ارزیابی خود را نسبت به کارایی طرح‌ها و برنامه‌ها انجام دهد و البته در این راستا نیاز است بسترهای قانونی و فرهنگی مورد نیاز نیز فراهم آورده شود.

کد خبر 524779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.