شکست ناپذیر!

انتخابات پارلمانی روسیه در حال به پایان رسید، که بازهم حزب روسیه متحد، حزب مطبوع ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور پیروز این انتخابات بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با غروب آفتاب ۲۱ سپتامبر انتخابات پارلمانی روسیه پایان یافت و مردم این کشور نمایندگان خود را به مدت پنج سال انتخاب کردند.

پس از اعلام نتایج اولیه شمارش آرا اخذ شده «حزب روسیه متحد» پیشتاز انتخابات شد، نهایتاً در حالی که انتظار می‌رفت نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی در سطح جامعه روسیه بر نتایج آرا تأثیرگذار باشد، اما بامداد جمعه ۲۴ سپتامبر مشخص شد که همچون گذشته حزب روسیه متحد با کسب ۸۲‌.‌۴۹ درصد و حزب کمونیست ۹‌.۱۸ درصد، حزب لیبرال ۵‌.‌۷ درصد، حزب روسیه عادل ۴‌.۷ درصد و مردم جدید ۳‌.۵ درصد آرا اخذ شده را به خود اختصاص دادند.

مجلس دومای از جمله نخستین نهاد پارلمانی روسیه است که مسئولیت‌هایی را عمدتاً در حوزه قانون‌گذاری در روسیه بر عهده دارد. انتخابات این نهاد قانون‌گذار ترکیبی از آرا حزبی و رأی مستقیم مردم به نمایندگان است.

به عبارتی از میان ۴۵۰ نماینده، ۲۲۵ نفر از میان لیست احزاب و ۲۲۵ نفر دیگر توسط رأی مستقیم مردم به دومای راه پیدا می‌کنند. بر اساس نتیجه انتخابات پارلمانی دومای «حزب روسیه متحد» با کسب ۱۹۸ کرسی از مجموع ۲۲۵ کرسی پیشتاز انتخابات بود و نکته مهم دیگر این بود که این اولین بار در تاریخ روسیه بود که انتخابات پارلمانی در این کشور سه روز به طول انجامید و پس از اتمام مهلت رای‌دهی و بسته شدن حوزه‌های رأی، روند شمارش آرا بلافاصله آغاز شد.

در حالی حزب روسیه متحد به عنوان حزب حامی دولت در صدر نتایج انتخابات دومای قرار گرفت که در طی سال‌های مردم روسیه با مشکلات متعددی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی روبه‌رو بودند، ظهور مشکلات متعدد در جامعه روسیه از جمله محدودیت‌های اینترنتی و یا افزایش قیمت، نرخ بیکاری، فقر، فساد، هزینه بالا در حوزه بهداشت و سلامت، فاصله طبقاتی، بحران اقتصادی، تخریب زیست‌محیطی و هزینه بالای آموزش اعتراضات گسترده مردم را در پی داشت، اما بر خلاف پیشبینی‌ها مردم بار دیگر به حزب حاکم کشور رأی دادند تا ثبات در روسیه حفظ شود.

اما انتخابات پارلمانی روسیه در حالی برگزار شد، که این کسور زیر فشار ابر قدرت‌های جهان قرار داشت و هرکدام سعی داشتند تازه از پیروزی حزب حاکم جلوگیری کنند، اما مانند تمامی شکست‌های غربی‌ها، اینبار نیز ورق به نامشان در نیامد پوتین بار دیگر توانست حزب خود را فاتح انتخابات پارلمانی ببیند.

اما نتیجه انتخابات روسیه باعث سکوت غربی‌ها نشد با واکنش تند آنها روبه‌رو شد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نخستین کسی بود که به این اتفاق واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای مدعی شد که «انتخابات تحت شرایطی انجام شد که برای روندهای آزاد و عادلانه مناسب نبود.»

وی در ادامه این بیانیه اعلام کرد که «ما برگزاری انتخابات دومای روسیه در قلمرو مستقل اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر حمایت بی‌دریغ خود را از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین تأکید می‌کنیم.»

وزارت خارجه انگلیس هم این رأی را عقب‌نشینی برای آزادی دموکراتیک خواند و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که «این اتحادیه به گزارش تخلفات جدی در انتخابات روسیه مورد توجه قرار داده است.»

از طرف دیگر حامیان «الکسی ناوالنی» از مخالفان حزب حاکم روسیه نیز که به تکرار همین مواضع پرداختند و نتایج را محکوم کردند. لیوبوف سوبول، دستیار ناوالنی گفت که «با چنین میزان عظیمی از تخلفات، نتایج انتخابات دومای دولتی را نمی‌توان پاک، صادقانه یا مشروع تشخیص داد.»

اما پامفیلوا، رئیس کمیسیون انتخابات روسیه در پاسخ به این ادعاها، رأی‌گیری را فوق‌العاده پاک و شفاف خواند و به ولادیمیر پوتین اطمینان داد که قبل از اعلام نتایج نهایی که قرار است به منظور بررسی هر چه بیشتر نتایج روز جمعه اعلام شود، هر گونه شکایتی را بررسی خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در پیامی کوتاه از رای‌دهندگان تشکر کرد و گفت که «روسیه متحد نقش خود را به عنوان حزب پیشرو تأیید کرده است.»

سناتور کنستانتین کاساچوف، نایب رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه و عضو کمیته امور بین‌الملل هم در دیدار با ناظران بین‌المللی که بر روند انتخابات دومای روسیه نظارت داشتند، گفت که «مقامات مسکو آماده همکاری و تجزیه و تحلیل تمامی ابعاد مبارزات انتخاباتی و انتقاداتی که از سوی برخی کشورهای غربی وارد شده، هستند.»

اما انتخابات پارلمانی روسیه و نتیجه آن نقش مهمی در بسیاری از معادلات جهانی خواهد داشت و می‌تواند بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و معادلات کشورهای غربی را نقشه‌برآب کند و باید دید واکنش آنها عملی به این انتخابات چگونه خواهد بود.

مردم روسیه پوتین را به عنوان نماد ملی گرایی این کشور تلقی می‌کنند

سیدرضا میرطاهر، کارشناس مسائل روسیه دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حزب روسیه متحد توانست پیروزی قطعی در انتخابات دومای کسب کند، اما حدود چهار درصد آرا این حزب نسبت به دوره گذشته کاسته شد.

به گفته وی، ولادیمیر پوتین با توجه به پیروزی حزب مطبوعش در انتخابات دوماً می‌تواند لوایح و طرح‌های خود را بدون هیچ مانعی در پارلمان مطرح و تصویب کند، اما باید توجه داشت که طبق تغییرات سال گذشته قانون اساسی روسیه، اختیارات مجلس دومای افزایش چشمگیری داشته و بر همین اساس مجلس می‌تواند رئیس دولت را نیز انتخاب کند.

به عقیده این کارشناس مسائل روسیه، ولادیمیر پوتین به واسطه وابستگی حزبی خود با اکثریت نمایندگان مجلس دومای، توانست مجوز شرکت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری را اخذ کند.

میرطاهر در ادامه می‌گوید که انتخابات پارلمانی روسیه در سایه‌ی فشار کشورهای غربی برگزار شد و اتحادیه اروپا اعلام کرده بود در صورتی که انتخابات را غیر عادلانه تشخصی دهد، فشارها علیه روسیه تشدید خواهد شد. پس از برگزاری این انتخابات، اتحادیه اروپا مدعی شد که تخلفات شدید در انتخابات دومای روسیه رخ داده است.

به گفته وی، پس از دوران ۱۰ ساله فرسایشی روسیه، پوتین با حضور در جایگاه ریاست جمهوری این کشور، مظهر ملی گرایی روسیه تلقی داد و توانست ضمن مقابله با سیاست‌های تهاجمی غرب، ُاقتصاد این کشور را بازسازی کند و به همین دلیل امروز به قدرتی بزرگ در نظام بین‌الملل تبدیل شده و مردم روسیه این موضوع را مدیون پوتین هستند.

این کارشناس مسائل روسیه خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر هیچ آلترناتیو مؤثری در عرصه سیاسی روسیه برای جایگزینی حزب روسیه متحد وجود ندارد و مردم این کشور همواره پوتین را به عنوان نماد ملی گرایی و عظمت روسیه تلقی می‌کنند.

مردم روسیه به دلیل روحیات ملی گرایانه، از حزب مطبوع پوتین حمایت کردند

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز به ایمنا می‌گوید: سیستم مدیریتی روسیه، دموکراسی هدایت شده‌ای دارد؛ حزب روسیه متحد و کومونیسم طی چندین سال گذشته به عنوان حزب اقلیت در پارلمان روسیه حاضر می‌شود و در این دوره از انتخابات دومای، حزب کومونیسم با افزایش ۱۲ کرسی، به عنوان حزب دوم به پارلمان راه پیدا کرد.

به گفته وی، پیروزی مجدد حزب روسیه متحد در انتخابات دومای قابل پیش بینی بود؛ زیرا احزاب رقیب از طرفداران محدودی برخوردارند و احزاب اپوزیسیون که عمدتاً غرب گرا هستند، مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه می‌گوید که طبق نظرسنجی‌ها، روحیه اقتدار گرایی همواره مورد حمایت مردم روسیه بوده و همین موضوع باعث شد که به سمت و سوی فرد گرایی حرکت کنند و به دلیل روحیات ملی‌گرایانه، از حزب مطبوع پوتین در انتخابات حمایت کردند.

بهشتی‌پور خاطرنشان می‌کند: با توجه به اصلاحاتی که پوتین در قانون اساسی انجام داده، قصد دارد برای انتخابات ۲۰۲۴ و ۲۰۳۰ در قدرت بماند.

کد خبر 524758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.