مسکن و اشتغال؛ ۲ مشکل اساسی مناطق کم‌برخوردار اصفهان

جلسه کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان امروز (شنبه) با حضور اعضای این کمیسیون، مدیران شهرداری و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان و با موضوع بررسی آخرین وضعیت این مناطق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی در جلسه کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان، تشکیل این کمیسیون را نشانی از اهمیت شورای ششم به دو مسئله اصلی و حیاتی اصفهان دانست و اظهار کرد: با وجود آنکه اصفهان را در کشور کلانشهری برخوردار دانسته و از محرومیت‌های آن غافل هستند، این شهر مشکلات زیادی در نتیجه وجود مناطق کم‌برخوردار دارد.

وی افزود: لازم است برای بهبود شرایط در این مناطق، نخست بررسی شود که مدیریت شهری چه وظیفه‌ای داشته و باید چه اقداماتی برای محلات کم‌برخوردار انجام دهد.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر رویکرد این کمیسیون در توانمندی جامعه هدف این مناطق، تصریح کرد: بارها شده که در دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات مناطق حاشیه‌ای جلسه تشکیل و با ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف کارهای زیادی به عهده سازمان‌های مرتبط گذاشته شده است اما در این جلسات صرفاً صحبتی شده و منجر به اقدام نمی‌شود.

وی از مدیران شهرداری درخواست کرد در خصوص مناطق حاشیه‌ای نگاهی متفاوت داشته باشند و ادامه داد: مشکلات این مناطق محدود نبوده و موارد زیادی را شامل می‌شود که شورا توان رسیدگی به همه آن‌ها را ندارد اما وظیفه داریم بررسی کنیم که چه اتفاقی افتاده شرایط این مناطق به وضعیت فعلی رسیده است.

نادرالاصلی با بیان اینکه در حاشیه اصفهان خانه‌های کوچک مقیاس بسیاری وجود دارد که چند جوان بیکار در آن زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری آمادگی بهبود شرایط مناطق کم‌برخوردار را دارد تا در نتیجه آن یک گام مهم برای ارتقای این مناطق برداشته شود.

وی تصریح کرد: طرح «پویش اشتغال» با همکاری جوانان مناطق محروم می‌تواند بازاریابی و عرضه محصولات به بازار را رونق بخشد که لازم است شهرداری مناطق کم‌برخوردار در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.

مسکن بزرگترین مشکل قشر ضعیف است

عباس حاج رسولی‌ها نیز در این جلسه گفت: تجربه‌ای که در شورای اول داشتیم می‌تواند برای مسکن قشر ضعیف کمک کننده باشد؛ در این اقدام قرار بود یک هزار واحد مسکونی با قیمت مناسب به مستضعفان داده شود.

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی نیز توانستند از این امکان برای مددجویان خود استفاده کنند که یک نمونه آن اختصاص چند واحد مسکونی به دختران بی‌سرپرستی بود که از سن قانونی برای ماندن در مراکز نگهداری بزرگ‌تر شده بودند و در این واحدها ساکن می‌شدند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه مسکن بزرگترین مشکل قشر ضعیف است، اضافه کرد: یک فرد عادی برای خرید یک خانه در نقاطی از شهر که قیمت کمتری دارد ۱۰۰ سال زمان نیاز دارد و این شرایط برای خانوارهای با درآمد کمتر سخت‌تر است.

وی تاکید کرد: شاید شهرداری و شورا در این خصوص وظیفه نداشته باشد اما در وظایف انجمن شهرها پیش از انقلاب کمک به تأمین مسکن ضعفا یکی از وظایف شهرداری محسوب می‌شده است لذا باید تجربه ساخت مسکن برای افراد مستضعف در این دوره نیز تکرار شود.

حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: تفاهم‌نامه اولیه برای طرح مسکن یک سال پیش با آقای نوروزی، شهردار گذشته اصفهان انجام شده اما باید برای به نتیجه رسیدن آن در این دوره فرایند اجرای تفاهم‌نامه سرعت گرفته و به نتایج مطلوبی برسد.

طرح‌های محرک توسعه برای مناطق کم‌برخوردار شناسایی شود

غلامحسین صادقیان عضو دیگر شورای شهر با تاکید بر نگاه ویژه شورای ششم به مناطق حاشیه‌ای شهر، گفت: باید ابتدا شرایط موجود در این مناطق تبیین شده و سپس مداخلات انجام شود و در مرحله اجرا نیز توسعه این مناطق باید به سمتی برود که میان آن‌ها و دیگر محلات شهر یک توازن ایجاد شود.

وی ادامه داد: بخشی از وظایف در این مناطق مربوط به شهرداری شده و بخش دیگر مربوط به سایر ادارات می‌شود که مدیریت شهری در سال‌های در مهار توسعه حاشیه‌نشینی و ساخت‌وسازهای بی‌رویه موفق عمل کرده است. یکی از این اقدامات احداث خیابان بی‌بی‌گل در حاشیه شهر بود که باعث جداسازی بافت شهری از زمین‌های کشاورزی شده است.

صادقیان گفت: پراکندگی محلات کم‌برخوردار در مناطق ۱۴، ۹، دو، ۱۱ و ۱۰ و لکه‌های کم‌برخورداری در مناطق شش، پنج و ۱۳ باید در پروژه‌های عمرانی مورد توجه بوده و طرح‌های محرک توسعه برای آن شناسایی شود.

وی با اشاره به فصل بودجه‌ریزی در شهرداری، گفت: باید نیازهای عمرانی بودجه هر منطقه مشخص شده و برای پاسخ به آن بودجه لازم تخصیص یابد؛ یقیناً اتفاقات خوبی در این چهار سال رخ خواهد داد به شرطی که سنگ‌بنای درستی برای مناطق کم‌برخوردار گذاشته شود.

وضعیت مناطق کم‌برخوردار به‌طور مستمر پایش و رسیدگی شود

مصطفی نباتی‌نژاد دیگر عضو کمیسیون نیز در این جلسه با تاکید بر تولید و خلق داده و محتوا و اجتماع‌سازی در پژوهش‌های مربوط به مناطق کم‌برخوردار شهر، گفت: در این خصوص پدیدارشناسی خوبی شده است اما مستقل از آنکه به معلول‌ها بپردازیم باید نگاه ریشه‌ای به این موضوعات داشت که در بعضی اوقات حتی خود شهرداری هم اقداماتی انجام داده که منجر به پولدار شدن و مرفه شدن بخشی از جامعه که درآمد خوبی دارند شده است.

وی تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی شورا و امور درآمد شهرداری باید تصمیم‌گیری‌های لازم را در این عرصه داشته و در عوارض مربوط به مناطق مختلف اصلاحات لازم را انجام دهند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداران محلات کم‌برخوردار باید داشبوردی در اتاق داشته باشند و شاخص‌های مربوط به این مناطق را مرتب پایش کنند، افزود: گاهی به دلیل وظایف روزمره شهرداری، شهرداران مناطق درگیر محلات برخوردار می‌شوند بنابراین لازم است وضعیت این مناطق به‌طور مستمر پایش و رسیدگی شود.

وی با اشاره به پراکندگی محلات کم‌برخوردار در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: برای مدیریت بهتر این محلات باید یک مدیر پروژه در شهرداری مشخص شود که تمام هدف خود را رسیدگی به این موضوع بداند، توان اجتماع‌سازی نهادهای دیگر را داشته باشد و شهردار اصفهان اختیارات لازم را به او بدهد.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه در خصوص مناطق کم‌برخوردار ادبیات مشترک میان مدیریت شهر و استان وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع باعث ارائه گزارش‌های متفاوت می‌شود لذا باید در گام نخست توافقی نیز برای شاخص‌ها داشته باشیم.

سیاست‌ها مانع از مهاجرت‌های جدید به شهر شود

رسول میرباقری عضو شورای شهر با بیان اینکه بسیاری از مشکلات مناطق حاشیه‌ای با آبادنی و عمرانی برطرف می‌شود، گفت: باید سیاست‌ها در این زمینه به نحوی باشد که مانع از مهاجرت‌های جدید شده و سرعت اقدامات به گونه‌ای باشد که با فقر روزافزون در این مناطق مقابله کند.

وی افزود: گاهی نوسازی یک واحد مسکونی آغازی بر تغییر شکل یک محله می‌شود بدین سبب باید همکاری با انبوه‌سازان افزایش یافته و اصلاح ارتفاعات در مدیریت شهری انجام شود.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه یک مسئول محله قوی می‌تواند در یک منطقه حاشیه‌ای تحول ایجاد کند، گفت: باید اقدامات در این مناطق به سرعت انجام شود نه اینکه به جلسات بسنده کنیم و زمانی چشم باز کنیم که فرصتی برای خدمت وجود نداشته باشد.

ریشه معضلات مناطق کم‌برخوردار فرهنگی و اجتماعی است

سیدامیر سامع، عضو دیگر شورا در این جلسه گفت: عمران و آبادانی مناطق کم‌برخوردار موضوعی چند ساله بوده و شورای ششم فصل جدیدی در این خصوص باز کرده است

وی اضافه کرد: کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای شهر متشکل از رؤسای چند کمیسیون است و باید همه موضوعات را از جنبه‌های مختلف خدمات شهری، شهرسازی، اقتصادی و فرهنگی بررسی کرده، به نقطه متمرکز رسانده و جمع‌بندی کند.

سامع خاطرنشان کرد: از برنامه‌های شهردار اصفهان نیز مشخص است که چنین برنامه‌ای دارد و قرار است برای پاسخ به موضوعات شهر معاونت‌های مختلف مناطق و سازمان‌ها در یک نقطه جمع شود

وی با بیان اینکه ریشه معضلات در مناطق کم‌برخوردار فرهنگی و اجتماعی است بنابراین باید رویکرد در توسعه این مناطق بر همین مبنا باشد تا از دوباره‌کاری‌ها جلوگیری شود، گفت: آسیب‌شناسی و امکان‌سنجی به اندازه کافی در دو دهه اخیر شده و لازم است از تجارب در معاونت برنامه‌ریزی، فرهنگی و اجتماعی و دفاتر تسهیلگری به‌ویژه مشاورانی که در این زمینه کار کردند استفاده شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: محلات شهر ردیف بودجه برای آسفالت و فضای سبز دارند اما باید هرکدام صاحب یک برنامه میان‌مدت و نقشه راه متمرکز شده و دستگاه‌های دیگر غیر از شهرداری نیز به همکاری گرفته شوند.

آسیب‌های فرهنگی حاشیه‌نشینی نباید نادیده گرفته شود

محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: شهرهای امروز در زمینه طرح‌های توسعه نمی‌توانند متوقف به چهارچوب‌های تعیین شده خود شوند و اگر پا را فراتر نگذارند مشکلات به حال خود باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه شورای پنجم در زمینه کانون‌های مهاجرفرست اقداماتی داشته است، افزود: در این طرح تنها وظیفه شهرداری مشخص نشد بلکه وظایف تمام کنشگران مدنی و رسمی در آن دیده شده و نقطه به نقطه مسئله یابی انجام و راه‌حل گفته شده است.

عیدی ادامه داد: مشکل درخصوص مناطق کم‌برخوردار این است که همه فعالیت دارند اما جزیره‌ای عمل می‌کنند بنابراین یک مدل واحد در این خصوص مدنظر قرار گرفت و مشخص شده که باید خیریه‌ها و دستگاه‌ها هرکدام چه کار کنند

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی هم جغرافیایی هم فرهنگی است، خاطرنشان کرد: اگر آسیب‌های فرهنگی حاشیه‌نشینی نادیده گرفته شود متن شهر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لزوم تعامل بیشتر شورای شهر و کمیته امداد در جذب سرمایه‌گذاران

کریم زارع، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان نیز گفت: همواره این سوال مطرح است که چرا با این همه فعالیت سازمان‌ها و خیریه‌های مربوط به قشر ضعیف جامعه، مشکل فقر تمام نمی‌شود؛ این موضوع به دلیل آن است که فقر مثل چشمه‌ای جوشان بوده و در جای دیگری جز سازمان‌های حمایتی تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر تلاش نهادهایی مانند کمیته امداد در این چند دهه نبود، قطعاً تبعات فقر بیشتر می‌شد و با وجود آن که اقدامات متنوع برای کمک به رفع فقر انجام شده اما حاشیه‌نشینی در جای دیگر تولید می‌شود

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان افزود: ۲۸ هزار خانوار با جمعیتی حدود ۵۵ هزار نفر از خدمات کمیته امداد در اصفهان استفاده مستمر می‌کنند و توانمتدسازی آن‌ها هدف اصلی کمیته امداد است که این توانمندسازی مقوله چندوجهی بوده و صرفاً توانمندی شغلی نیست

وی خاطرنشان کرد: امسال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اشتغال در استان داریم و افرادی که فرایند اشتغال را طی کرده باشند تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان با سود ۴ درصد وام دریافت می‌کنند؛ سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ شغل در استان توسط کمیته امداد ایجاد شد و امسال ایجاد نزدیک به ۱۷ هزار شغل را در استان تعهد داریم که بخش عمده آن مخصوص شهر اصفهان است.

زارع با بیان اینکه همپوشانی خدمات در کمیته امداد، بهزیستی و خیریه‌ها را یکی از مشکلات برای حمایت از قشر ضعیف دانست و گفت: تعامل و همفکری بین ما و شورای شهر می‌تواند باعث جذب بیشتر سرمایه‌گذاران در طرح‌های اشتغال‌زا شود لذا باید مشوق‌هایی در این خصوص در نظر گرفته شده و موانع سر راه واحدهای تولیدی برداشته شود.

لزوم رفع دغدغه مردم حصه درخصوص مالکیت‌ها

همچنین حمید شهبازی شهردار منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در جلسه هفته گذشته با اعضای شورا قرار بر این شد که فرهنگسرای استاد شریعت برای توانمندسازی جوانان مناطق حاشیه‌ای در اختیار قرار گیرد تا با فراغ بال بیشتری این مشکل اساسی رفع شود.

تبدیل احسن کردن زمین‌های وقفی حصه را یکی از موضوعات مهم در حاشیه شهر اصفهان دانست و گفت: در حصه جنوبی و شمالی امکان تعریف کاربری‌های مسکونی، تجاری و صنعتی وجود دارد که باید قیمت کارشناسی آن‌ها مشخص شود

وی اضافه کرد: رفع دغدغه مردم حصه درخصوص مالکیت‌ها و توسعه اماکن مذهبی و فرهنگی می‌تواند به ارتقای زندگی شهروندان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق کم‌برخوردار بینجامد.

کد خبر 524622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.