رابطه بین سیستم‌های روشنایی شهری و افزایش امنیت شهروندی

روزهای تابستان به پایان رسیده و ایام سرد پاییزی در راه است. شب‌ها در نیمکره شمالی به تدریج طولانی‌تر می‌شود و ساعات تاریکی بر روزهای روشن غلبه می‌کند؛ بشر در فصول سرد، نیاز به سیستم‌های روشنایی شهر را بیش از پیش احساس می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همیشه تجربه نشان داده است که در شب‌های سرد پاییزی و زمستانی تعداد افرادی که در خیابان‌ها پرسه می‌زنند به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد که علت اصلی این امر نه سرما، بلکه طولانی شدن ساعات تاریکی است. مردم و به ویژه افراد آسیب‌پذیری نظیر زنان و کودکان قدم زدن در خیابان‌ها را به هنگام تاریکی شب امری خطرناک تصور می‌کنند و به همین دلیل، ماندن در خانه را به بیرون رفتن ترجیح می‌دهند. اگرچه استدلال‌های بیشماری وجود دارد مبنی بر اینکه چرا مردم در شب‌هنگام احساس ناامنی می‌کنند با این حال، چیزی که بیشتر مشهود است اینکه تاریکی می‌تواند زمینه‌ساز ارتکاب جرم باشد چرا که حوادث می‌تواند از دید سایرین پنهان بماند.

رابطه بین سیستم‌های روشنایی شهری و افزایش امنیت شهروندی

مردم با طولانی شدن شب‌ها در طی فصول سرد، نیاز به سیستم‌های روشنایی شهری را بیش از پیش احساس می‌کنند چرا که آن را عاملی برای دیده شدن و در امان ماندن از تهدیدات می‌دانند. اگرچه بسیاری از محققان بر این باورند که بهبود سیستم‌های روشنایی شهری می‌تواند امنیت کاربران فضاهای عمومی به هنگام تاریکی شب را افزایش دهد با این حال، برخی نیز استدلال می‌کنند که افزایش ایمنی شهروندان از طریق بهبود زیرساخت‌ها و نظارت نیروهای امنیتی امکان‌پذیر است و خیلی به سیستم‌های روشنایی مربوط نمی‌شود.

شاید روشنایی یا تاریکی خیابان‌ها نقش مهمی در میزان ارتکاب جرم ایفا نکند با این حال، چیزی که عیان است اینکه مردم به هنگام تاریکی شب‌ها، قدم زدن در زیر نور را به تاریکی ترجیح می‌دهند و شخصاً احساس امنیت می‌کنند. در واقع می‌توان افزایش امنیت کاربران فضاهای عمومی در تاریکی شب را به احساس آنان نسبت داد و ادعا کرد که روشنایی یا تاریکی نقشی در میزان ارتکاب جرم ایفا نمی‌کند. روشنایی به هنگام شب می‌تواند مانع از ترس مردم برای خروج از خانه‌ها شود، انزوای اجتماعی را به حداقل برساند، رفاه جسمی و روانی شهرنشینان را بهبود ببخشد و حس غرور اجتماعی میان آنان را افزایش دهد.

رابطه بین سیستم‌های روشنایی شهری و افزایش امنیت شهروندی

چالش‌های پیش روی افزایش سیستم‌های روشنایی شهری

روشنایی خیابان‌ها می‌تواند کیفیت زندگی در مناطق شهری را بهبود ببخشد چرا که به ایجاد حس امنیت در میان مردم کمک کند ضمن اینکه در زیباسازی شهر نیز نقش مهمی به عهده دارد. البته روشن‌سازی شهرها نیز چالش‌های خاص خود را در پی دارد؛ بریتانیا هر ساله بیش از ۲۲۰ میلیون پوند برای بهبود سیستم‌های روشنایی شهری هزینه می‌کند و این در حالی است که نور مصنوعی تهدیدی جدی برای سلامت انسان و حیات وحش به شمار می‌رود.

علاوه بر این، روشن شدن آسمان، ناشی از سیستم‌های روشنایی شهری می‌تواند باعث ایجاد آلودگی نور شود و در نتیجه انجام مطالعات منجمان را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل، روشن‌سازی شهرها باید بسیار اصولی انجام شود تا در نتیجه، مزایای آن بیشتر از زیان‌هایش احساس شود و بهبود کیفیت زندگی شهرنشینی را در پی داشته باشد.

رابطه بین سیستم‌های روشنایی شهری و افزایش امنیت شهروندی

شواهد موجود در مورد اثربخشی سیستم‌های روشنایی بر بهبود کیفیت زندگی شهری

گروهی از محققان اهل شفیلد، کلانشهری در انگلستان، مردم ساکن در یکی از خیابان‌های شهر را به قدم زدن در آن به هنگام تاریکی دعوت کردند و از آن‌ها خواستند میزان احساس امنیت خود را توصیف کنند. محققان از همین افراد خواستند در روشنایی روز نیز به قدم زدن در همان مسیر بپردازند و حس امنیت خود را با شب مورد مقایسه قرار دهند. نتیجه تحقیقات نشان داد که هر چه تفاوت بین تاریکی شب و روز کمتر باشد، مردم به هنگام بیرون رفتن از خانه بیشتر احساس امنیت می‌کردند. در واقع، روشنایی معابر ارتباط مستقیمی با حس امنیت میان مردم داشت و شاید به میزان ارتکاب جرم در منطقه مربوط نمی‌شد. محققان شفیلدی آزمایش خود را در بعضی از خیابان‌های دیگر شهر تکرار کردند و به نتایج مشابهی دست یافتند.

امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، روشنایی متوسط به عنوان اقدامی بسیار جدی در ایجاد سیستم‌های روشنایی شهری مورد توجه مدیران قرار می‌گیرد و در نتیجه، تفاوت روشنایی در شب و روز به حداقل می‌رسد. با این حال، بعضی از برنامه‌ریزان نیز میانگین روشنایی شب در معابر عمومی را افزایش می‌دهند تا از این طریق، حس امنیت را میان شهروندان خود تقویت کنند و آنان را به تعامل در هنگام شب و پیشگیری از انزوای اجتماعی سوق دهند.

رابطه بین سیستم‌های روشنایی شهری و افزایش امنیت شهروندی

طی چند سال اخیر، مقامات محلی تغییرات زیادی در سیستم‌های روشنایی شهری به وجود آورده و اغلب لامپ‌های ال ای دی را جایگزین نوع قدیمی آن کرده‌اند که از سدیم برای تولید نور بهره می‌گیرد. لامپ‌های ال ای دی نه تنها کارآمدتر از نوع قبلی آن است بلکه از نظر اقتصادی نیز مزایای بسیاری در پی دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به حداقل مصرف انرژی در آن‌ها اشاره کرد ضمن اینکه اغلب با روشن شدن روز به طور خودکار خاموش می‌شود.

کد خبر 524515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.