ساخت قبور چند طبقه از اصول کاری آرامستان‌های شهرداری اصفهان است

سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: بر اساس مصوبات قانونی و با هدف کاهش ترددهای غیرضروری، ارائه خدمات متمرکز، جلوگیری از توسعه بی‌رویه آرامستان‌ها و لزوم ارائه خدمات بهینه به شهروندان، ساخت قبور به صورت دو یا سه طبقه در دستور کار آرامستان‌ها قرار دارد.

ابراهیم زارعان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سازمان آرامستان‌ها یکی از سازمان‌های تابعه شهرداری اصفهان بوده که خدمات آن مشتمل بر امور اجرایی و فرهنگی مردم در هنگام از دست دادن بستگان و پس از آن است. این سازمان متولی ارائه خدمات مربوط به حمل، تغسیل، تکفین و تدفین و ارائه خدمات پس از خاکسپاری اموات در شهر اصفهان و زمینه‌ساز تسلی خاطر بازماندگان، ترحیم متوفیان و تذکر و تنبه زائران قبور مؤمنین و مومنات است.

سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان ادامه داد: این سازمان با هدف کسب رضای الهی و رعایت اصول دین مبین اسلام و همگام با فرهنگ و آداب و رسوم شهروندان در صدد انجام دقیق امور شرعی متوفیان، افزایش سطح رفاه بازماندگان هنگام مراجعه به سازمان و ایجاد بستری مناسب و مؤثر به منظور عبرت پذیری زائران از محیط آرامستان‌ها و تجلی یاد معاد در زندگی روزمره مراجعان است؛ از این رو برای ارائه خدمات شایسته و بهینه به مراجعان پیش‌بینی و اتخاذ تمهیدات لازم از ضروریات بوده و سهم بسزایی در رضایتمندی شهروندان دارد.

وی تاکید کرد: اخیراً کلیپی از عملیات ساخت قبور در آرامستان باغ رضوان در فضای مجازی منتشر شده و متأسفانه به علت عدم آگاهی و یا برداشت‌های نادرست، منتج به اظهارنظرهایی در این خصوص شد، اما شهروندان باید مطلع باشند یکی از اصلی‌ترین اقدامات این سازمان برنامه‌ریزی و اتخاذ تمهیدات لازم برای ساخت قبور و ارائه خدمات در این خصوص است.

زارعان گفت: در همین راستا سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان بر اساس استانداردهای مربوطه و لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب برای تاب‌آوری در شرایط سخت، همیشه آمادگی‌های لازم را داشته و متناسب با نیازهای شهر، نسبت به ساخت قبور اقدام می‌کند تا شهروندان و مصیبت دیدگان در مواقع مورد نیاز و فوت عزیزانشان دچار سختی و مشکل نشده و در اسرع وقت خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

وی ادامه داد: این مهم بر اساس یک روال طبیعی و تعریف شده و عادی از سال‌ها قبل در دستور کار سازمان آرامستان‌ها قرار دارد و به بهترین شکل نیز انجام شده است کما اینکه در ایام سخت کرونایی نیز این سازمان به نحو شایسته و مطلوب به مصیبت دیدگان خدمات‌رسانی کرده و خادمان آرامستان‌ها با تلاش شبانه‌روزی و صادقانه موجبات رضایتمندی بیش از پیش شهروندان را فراهم ساخته‌اند.

سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در خصوص ساخت قبور دو یا سه طبقه، اظهار کرد: از حدود ۲۰ سال گذشته تاکنون پیرو درخواست‌ها و مطالبات مردمی برای تمرکز بیشتر متوفیان در قبور چند طبقه، اقدامات قانونی لازم انجام و بر اساس مصوبات قانونی و با هدف کاهش ترددهای غیرضروری، ارائه خدمات متمرکز، جلوگیری از توسعه بی‌رویه آرامستان ها و لزوم ارائه خدمات بهینه به شهروندان، ساخت قبور به صورت دو یا سه طبقه در دستور کار آرامستان ها قرار دارد و از حدود سه سال پیش نیز تاکنون با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش زمان اجرای پروژه‌ها و جلوگیری از اتلاف وقت و تسریع در خدمات‌رسانی به مصیبت دیدگان ساخت قبور با بلوک‌های سیمانی جای خود را به ساخت قبور با قطعات پیش ساخته بتنی داد.

وی اظهار کرد: از مدت‌ها قبل این رویه در آرامستان باغ رضوان و قریب به اتفاق آرامستان‌ها در حال انجام است و هیچ‌گونه منافاتی با مباحث شرعی، دینی و اصول مربوط به خاکسپاری اموات نداشته و سال‌های متمادی است که بسیاری از اموات مسلمین در این قبور آرام گرفته‌اند؛ بنابراین پیش‌بینی ساخت قبور و موارد مرتبط با خاکسپاری اموات از اصول فعالیت سازمان آرامستان ها بوده و داشتن آمادگی‌های لازم لزوماً به این معنی نیست که باید حتماً اتفاق یا مسئله خاصی حادث شده و یا ارتباطی به آمار مرگ و میرها و امثالهم داشته باشد.

وی تصریح کرد: اظهار نظر در مورد مباحث تخصصی و مواردی که آگاهی لازم را از آن نداریم و انتشار آن با هر هدف و نیتی ضمن اینکه باعث دل نگرانی مردم و سو استفاده اشخاص مغرض خواهد شد، به صلاح و صحیح نیست و انتظار می‌رود در این ایام سخت، نفس‌گیر و رنج‌آور کرونایی به جای اینکه مرهمی بر روح و جسم خسته مردم و خادمان خود در آرامستان ها باشیم به نام مردم و به کام خود از آن بهره برداری ننماییم و اگر باری را از دوششان برنمی داریم باری را به آن اضافه نکنیم.

سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان تاکید کرد: بی شک تلاش‌های شبانه‌روزی و مشقت بار این زحمتکشان بی منت و محجور در درگاه الهی مأجور خواهد بود.

کد خبر 524488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.