آخرین جزئیات از واردات واکسن کرونا و آنفلوانزا

طبق گزارش‌های رسمی با واردات اخیر، میزان ورود واکسن به کشور به بیش از ۵۸.۳ میلیون دُز رسیده است همچنین رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید واکسن آنفلوآنزا به اندازه نیاز عادی کشور تامین شده و نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایمنا، گمرک ایران در جریان واردات واکسن که از نیمه بهمن ماه سال گذشته آغاز و تاکنون ادامه داشته، آمار مربوط به این واردات را منتشر می‌کند که تازه‌ترین گزارشی که معاون فنی گمرک ایران بعد از آخرین واردات صورت گرفته اعلام کرده است، نشان می‌دهد که تا ۲۶ شهریورماه سال جاری ۵۸ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۰۶ دوز واکسن وارد کشور شده است.

جزئیات واکسن‌های وارداتی این گونه است که از ۵۴ مرحله ورود، ۳۱ محموله مربوط به سینوفارم چین با ۴۸ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دوز بوده است. دیگر واکسن ورودی از چین، آسترازنکا در قالب کواکس با یک محموله یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دوزی بوده است. از روسیه نیز ۱۲ محموله به تعداد یک میلیون و ۳۴۵ هزار دوز اسپوتنیک و دو محموله آسترازنکا به تعداد ۹۶۳ هزار دوز وارد کشور شده است.

یک محموله نیز از ایتالیا به تعداد یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز در قالب کواکس وارد شده و از کره جنوبی نیز یک محموله به تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز (کواکس) به ایران آمده است. محموله‌های دیگر مربوط به ۶۵۰ هزار دوز آسترازنکا از اتریش در دو محموله و ۱۲۵ هزار دوز از هند با یک محموله است.

آخرین جزئیات از واردات واکسن کرونا و آنفولانزا

۵۴ درصد در شهریور

طبق گزارش ارونقی عمده واکسن‌های وارداتی مربوط به شهریورماه سال جاری با ۵۴ درصد و بعد از آن مرداد با ۲۳ درصد است که بر این اساس از ابتدای مرداد تاکنون حدود ۷۷ درصد واکسن‌های وارداتی به ایران آمده‌اند.

در سایر نیز ۱۱ درصد در تیرماه، دو درصد خردادماه، هفت درصد اردیبهشت، دو درصد فروردین، حدود یک درصد اسفند سال گذشته و کمتر از یک درصد نیز در بهمن‌ماه وارد شده است.

این در حالی است که در شهریورماه سال جاری از مجموع واکسن‌های وارداتی ۳۱ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۹۶ دوز و در مرداد ۱۳ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۰ دوز وارد شده است.

در سایر ماه‌ها نیز شش میلیون و ۴۰۴ هزار و ۸۰۰ دوز، خرداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز، اردیبهشت سه میلیون و ۶۵۲ هزار دوز، فروردین یک میلیون و ۳۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز، اسفند ۵۷۵ هزار دوز و در بهمن ۱۲۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است.

شرط واکسنی برای سفرهای داخلی و خارجی

در ماه‌های گذشته در کشورهای مختلف مجوز حضور مردم در مکان‌هایی مانند ورزشگاه‌ها، سینماها و… و انجام فعالیت‌های مختلف مانند سفرهای داخلی و خارجی به افرادی داده می‌شود که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند. در ایران نیز طی هفته‌های گذشته حجم بسیار زیادی واکسن از مبادی مختلف به کشور وارد شده و واکسیناسیون به سرعت در حال انجام است.

از سوی دیگر در هفته‌های اخیر مباحثی در این زمینه و شرطی شدن همین فعالیت‌ها برای برای واکسینه‌شده‌ها و کسانی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند مطرح شده است.

رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: اجرای سیستم هوشمند کرونا مدتی است مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بر اساس آن مقرر شده، اطلاعات افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، وارد این سیستم شود و محدودیت‌های کرونایی مانند ممنوعیت‌های سفر برای آن‌ها لغو شده و کاهش یابد.

وی افزود: به گونه‌ای که اگر این افراد واکسینه شده خواستند برای سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند قطار، اتوبوس، هواپیما یا خودروی شخصی خود اقدام کنند، مشکلی برای آن‌ها وجود نداشته باشد بتوانند این کار را انجام دهند و حتی بدون مشکل به سفرهای خارجی بروند.

البته پیش از این نیز بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به اتمام واکسیناسیون در ایران تا بهمن ماه امسال در این باره گفته بود: بعضاً شایعاتی در خصوص اثربخش نبودن واکسن مطرح می‌شود در حالی که تزریق واکسن واجب است و توصیه می‌شود همه مردم، واکسن را دریافت کنند. در آینده ملاک برای ارائه خدمات در هتل‌ها و بانک‌ها و دریافت بلیت هواپیما و اتوبوس، ارائه کارت واکسن لازم خواهد بود بنابراین اگر کسی واکسن تزریق نکند ممکن است بسیاری از این خدمات را دریافت نکند.

حالا خبرهایی منتشر شده که اورژانس کشور، داشتن کارت واکسن و دریافت هر دو دوز واکسن کرونا را شرط و ضرورتی برای دریافت خدماتی مانند خدمات بانکی و مجوزی برای دریافت بلیت هواپیما و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی و انجام سفرهای خارجی اعلام کرد و باید دید در آینده با افزایش واکسیناسیون در کشور اجرای این طرح در کشور در راستای ترغیب مردم برای دریافت واکسن و تسریع واکسیناسیون در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

جزئیات واردات واکسن آنفلوانزا به کشور

ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو اظهار کرد: سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و نبود واکسن برای این ویروس، تقاضا برای خرید و مصرف واکسن آنفلوانزا به شکل قابل توجهی افزایش یافت که همین موضوع کمبودهایی را در کشور سبب شد اما امسال خوشبختانه با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون علیه کرونا، برآوردها حاکی از آن است که تقاضا برای واکسن آنفلوانزا به روال عادی خود باز خواهد گشت و برای تأمین آن نیز مشکلی وجود ندارد.

وی درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای واردات واکسن آنفلوانزا به کشور، توضیح داد: امسال یک شرکت بخش خصوصی، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن از کمپانی ابوت خریداری کرده و به کشور وارد کرده است که این روال در سال‌های قبل نیز وجود داشت. از این تعداد حدود ۸۰۰ هزار دوز در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که برای افراد و بیماران پر ریسک استفاده شود و مابقی نیز مانند گذشته به فروش خواهد رسید.

عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: یک شرکت دیگر نیز حدود ۴۰۰ هزار دوز واکسن از فرانسه خریداری کرده که این واکسن‌ها نیز طبق برنامه و بر اساس نیاز و تقاضا در کشور مصرف خواهند شد.

به گفته ریاحی، پیش‌بینی می‌شود که این تعداد واکسن، برای تقاضای موجود در کشور کافی باشد اما اگر تقاضای بیشتری وجود داشت این شرکت‌ها امکان آن را دارند که با ثبت سفارش جدید از اواسط پاییز هر یک ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن دیگر نیز به کشور وارد کنند.

وی با بیان اینکه یک شرکت ایرانی نیز در عرصه تولید واکسن آنفلوانزا ورود کرده، گفت: این شرکت وعده داده که امکان تولید دو میلیون دوز واکسن آنفلوانزا را خواهد داشت و حتی روند مصرف آن را نیز آغاز کرده است. در صورتی که این وعده اجرایی شود نیز می‌توان انتظار داشت که نیاز کشور در این حوزه به طور کامل پوشش داده شود و نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی نیز توضیح داد: ما از پیش نیز اعلام کرده بودیم که موضوع واکسن کرونا، مربوط به دولت است و بخش خصوصی تنها برای کمک در این حوزه و مسئولیت اجتماعی خود پیگیری‌های خود را آغاز کرده است. در حال حاضر با توجه به سرعت گرفتن روند واردات و تزریق واکسن در کشور، خوشبختانه فعلاً نیازی به کمک ما نیست و ما اقدامات خود را متوقف کرده‌ایم. در آینده اما اگر دولت هر کمکی در حوزه واکسن و سایر بخش‌های مربوط به مقابله با کرونا نیاز داشته باشد، بخش خصوصی مانند گذشته آماده کمک و مشارکت در مقابله با شیوع این ویروس است.

کد خبر 524330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.