امشب شاهد مقارنه ماه و ارونوس باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه و سیاره اورانوس جمعه _دوم مهرماه_ در وضعیت مقارنه قرار خواهند گرفت.

فاطمه فخرایی فرد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه ۱۷ روزه و سیاره اورانوس به فاصله یک درجه و ۱۴ دقیقه قوسی از یکدیگر در آسمان امشب _جمعه دوم مهرماه_ قابل رصد خواهند بود. این دو جرم از مختصات رصدخانه لارستان حدود ساعت ۲۰:۳۱ هنگامی که به ارتفاع هفت درجه از افق شرقی ناظران زمینی می‌رسد قابل دسترسی هستند، سپس ساعت ۰۲:۲۸ در موقعیتی ۷۷ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسند و تا حوالی ساعت ۰۵:۲۷ شنبه_ سوم مهرماه_ قابل رصد خواهند بود. قدر ماه منفی ۱۲.۴ و قدر سیاره اورانوس ۵.۷ خواهد بود، هر دو جرم در صورت فلکی حمل قرار دارند.

رصد کهکشان 556 NGC

وی افزود: کهکشان 556 NGC میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و عضو صورت فلکی سنگ‌تراش در نیمکره جنوبی است. این جرم با قدر ۸.۴ به عنوان یک کهکشان نامنظم با وجود دارای بودن طولی برابر ۵۰ هزار سال نوری تقریباً مانند لبه صاف و باریک دیده می‌شود. بهترین زمان رصد این کهکشان نیمه شب است که در اوج خود در آسمان قرار دارد، البته دیدن این کهکشان از نیمکره جنوبی آسان‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی بالاتر از ۳۰ درجه شمالی اصلاً قابل مشاهده نیست.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: این جرم از مختصات رصدخانه لارستان بین ساعات ۲۳:۰۳ تا ۰۰:۴۹ بامداد قابل رصد است. هنگامی که این کهکشان به ارتفاع ۲۲ درجه از افق جنوبی برسد، حدود ساعت ۲۳:۰۳، قابل دسترسی است. سپس ساعت ۲۳:۵۶ در موقعیتی ۲۳ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و حدود ساعت ۰۰:۴۹ بامداد غیر قابل رصد است. این کهکشان با قدر ۸.۲ کاملاً کم نور و ضعیف است و مطمئناً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.

کد خبر 524293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.