جزئیات اجرای پنج گروه نمایشی در مسیر اربعین حسینی

دبیر هنری پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین «روایت راهیان» از حضور پنج گروه برای اجرای تئاتر خیابانی، تعزیه و نمایش‌های ترکیبی خیابانی و تعزیه در این همایش خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، سید مصطفی موتورچی دبیر هنری پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین «روایت راهیان» در مورد جزئیات برپایی این دوره از همایش، گفت: سال گذشته در حالی که تمامی برنامه‌ریزی‌ها برای برپایی این همایش انجام شده بود، شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی اعمال شده بر شیوه پیاده‌روی اربعین حسینی که مانع از حضور زوار ایرانی شد، برپایی همایش را به امسال موکول کرد.

وی افزود: پنج گروه برای اجرای تئاتر خیابانی، تعزیه و نمایش‌های ترکیبی خیابانی و تعزیه در این همایش شرکت خواهند داشت. از آنجایی که تعداد زوار ایرانی در اربعین حسینی سال جاری با محدودیت‌های بسیاری همراه است، اجراها بیشتر به زبان عربی انجام خواهد شد. البته اجرا به زبان فارسی و ترکی نیز خواهیم داشت. در این راستا مرشد محسن میرزاعلی نیز با گروه سنج و دمام خود و اجرای نقالی، پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین «روایت راهیان» را در این مسیر همراهی خواهد کرد.

دبیر هنری این همایش در مورد کمیت اجراها، گفت: طبق برنامه‌ریزی ما هر گروه در روز حداقل دو اجرا با فواصل چند ساعته خواهد داشت. به این ترتیب پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین «روایت راهیان» هر روز با ۱۰ اجرا میزبان زائرین حسینی می‌شود و در مجموع حداقل ۶۰ اجرا خواهد داشت.

موتورچی درباره توقف‌ها و مکان‌های اجراهای این همایش گفت: توقف‌های دو روزه در نجف اشرف، سه روزه در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا و نهایتاً دو روز توقف و اجرا در کربلای معلی خواهیم داشت تا گروه‌های اجرایی فرصت آمادگی پذیرایی فرهنگی و هنری از زوار امام حسین (ع) را داشته باشند.

وی در مورد چگونگی حمل و انتقال تجهیزات مورد نیاز هنرمندان برای اجراهای خود به عراق، گفت: از آنجایی که گروه‌های شرکت‌کننده هر کدام حرفه‌ای و تمامی امکانات مورد نیاز را به صورت مجزا دارا هستند، از آنها خواسته‌ایم تا هر گروه تنها بخشی از تجهیزات لازمه را با خود بیاورند و در اجراها با هم همکاری و یکدیگر را پوشش دهند. این کار با همفکری با گروه‌ها و برنامه‌ریزی از سوی ما انجام شده است. همچنین بازیگران و عوامل هر گروه در گروه‌های دیگر نیز حضوری فعال و تعیین‌کننده خواهند داشت.

موتورچی در مورد حضور پیشکسوتان در این دوره از همایش، تصریح کرد: با اینکه سال‌های گذشته ما از وجود اساتید تعزیه، نقالی و نمایش‌های آئینی در این همایش بهره‌مند می‌شدیم، اما امسال پیشکسوتان ما را در این دوره همراهی نخواهند کرد. مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز تجهیزات از جمله صوت را برای اجراهای گروه‌ها تأمین خواهد کرد که کار دشواری در پیش دارد.

وی افزود: کوروش زارعی به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و آرش ساربان از حوزه هنری استان خوزستان به عنوان دبیر اجرایی، ما را در پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین «روایت راهیان» همراهی و همیاری خواهند کرد.

دبیر هنری این همایش در مورد کمیت اجراها، در پایان اظهار کرد: همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین «روایت راهیان» برای برگزاری پنجمین دوره خود با بی‌مهری‌هایی بسیاری از سوی ستاد اربعین حسینی مواجه شد و کار را بسیار برای ما دشوار کرد. به زودی از جزئیات چگونگی عبور از گره‌های پیش آمده در برپایی همایش پنجم «روایت راهیان» سخن خواهیم گفت.

پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین «روایت راهیان» با حضور پنج گروه نمایشی عازم پیاده‌روی اربعین حسینی می‌شوند.

کد خبر 524246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.