برداشت‌ها از منظر یک شهر می‌تواند متفاوت باشد

یک دکترای طراحی شهری گفت: برنامه ریزان و طراحان در فرایند طراحی منظر شهر باید حتما عناصر و ساختار اصیل سیما و منظر مورد بررسی قرار دهند تا کمترین اشکال در طراحی منظر شهر اتفاق بیفتد و تا حد امکان سیمایی موزون و هماهنگ از شهر ارائه شود.

شیما روشن ضمیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: منظر شهری به نوعی نمایش کالبد و عملکرد شهر است که نمود عینی پیدا می‌کند و به نوعی در ذهن شهروندان ثبت می‌شود و به همین موجب شهر جایگاه خود را در سلسله مراتب نظام شهری تثبیت می‌کند.

وی افزود: تصویر ذهنی که یک شهروند از فضا و محیط شهری دارد، بر سیمای آن شهر اثرگذار است لذا نیاز است در طراحی منظر شهر اصولی رعایت شود تا در نهایت سیمای با کیفیتی از شهر داشته باشیم.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: ممکن است افراد مختلف تصاویر ذهنی متفاوتی از بافت‌های شهری داشته باشند اما به طور کلی برخی ضوابط و اصول برای طراحی منظر در نظر گرفته می‌شود تا در نهایت سیمایی هماهنگ و موزون از شهر ارائه شود.

روشن ضمیر تصریح کرد: تصویر ذهنی که نسبت به یک شهر در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود، بستگی به نحوه تفکر، مدت حضور و فرهنگ اشخاص دارد به طور مثال ممکن است بافت تاریخی یک شهر با وجود تمامی مشکلاتی که در طول زمان برای آن ایجاد شده است، مورد توجه یک گردشگر از کشوری دیگر باشد در حالی که برای ساکنان آن شهر چهره مطلوبی ندارد.

وی اضافه کرد: سیما و منظر شهر به یکدیگر وابسته هستند اما ممکن است منظر شهری و نحوه طراحی فضاهای شهر نتیجه متفاوتی بر روی شهروندان داشته باشد، به عبارت بهتر این امکان وجود دارد که حتی با وجود طراحی یکسان منظر شهر، سیمای آن برای همه ساکنان یکسان نباشد.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: رعایت اصل همه شمولی در طراحی فضاهای شهری موجب شده تا تصویر مطلوبی از یک فضا در ذهن بیشتر شهروندان شکل بگیرد زیرا همه اقشار می‌توانند از فواید آن فضای شهری بهره ببرند.

روشن ضمیر گفت: امروزه متأسفانه نحوه برخورد مدیران و طراحان شهر با سیما و منظر شهری کلیشه‌ای است و ویژگی‌های هر شهر یا حتی هر فضای شهری در زمان طراحی منظر مورد توجه قرار نمی‌گیرد که این خود مانع یک طراحی خلاقانه و بومی است.

وی افزود: در فرایند طراحی منظر شهر باید حتماً عناصر و ساختار اصیل سیما و منظر هر شهر مورد بررسی قرار بگیرد تا کمترین اشکال در طراحی منظر شهر اتفاق بیفتد و تا حد امکان سیمایی موزون و هماهنگ از شهر ارائه شود.

کد خبر 523997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.