سیاست‌های کلان کشور دستیابی به شهر انسان محور را با چالش مواجه کرده است

یک دکترای طراحی شهری گفت: امروزه شهر انسان محور و راهکارهای دستیابی به آن مورد توجه مدیران و برنامه ریزان است، اما برای دستیابی به شهر انسان محور محدودیت‌ها و موانعی وجود دارد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نوع نظام حمل و نقل شهری و تعیین میزان استفاده شهروندان از خودرو یا ناوگان حمل و نقل عمومی به سیاست‌های کلان کشور مربوط می‌شود، از طرفی در مباحث معماری و شهرسازی عنوان می‌شود که شهرها به سمت انسان محور بودن پیش بروند و از طرف دیگر بسترهای مورد نیاز برای پیاده سازی این رویکرد ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: درآمد شهرداری‌های ما بیشتر صرف اجرا کردن طرح‌هایی می‌شود که بستر شهرهای ما را بیشتر برای حضور خودرو مهیا می‌کند.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده محور چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این طرح‌ها تنها در نقاطی از شهرهای ما آن هم به صورت محدود اجرا شده است و گاهی اوقات محدودیت‌هایی در برخی شهرها برای استفاده از سیستم‌ها و وسایل انسان محور وجود دارد.

سجادزاده تصریح کرد: امروزه رقابت عجیبی میان شرکت‌های خودرو سازی ما برای فروش هرچه بیشتر خودرو وجود دارد چرا که قیمت سوخت پایین‌تر از سایر کشورها است و خودرو به یک کالای سرمایه گذاری تبدیل شده است، لذا این میزان عرضه خودرو سیستم شهرسازی ما را به شدت تحت تأثیر خودش قرار داده است.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی هرچقدر مدیریت شهری برای کاهش میزان تردد خودرو در شهر تلاش کند؛ از طرف دیگر دولت و بخش‌های خودرو ساز اجازه تحقق چنین هدفی را نمی‌دهند.

این دکترای طراحی شهری ادامه داد: مدیریت شهری شهرهای ما در حوزه حمل و نقل عمومی و انسان مدار کردن شهر باید آگاهی لازم را پیدا کند، لذا نمی‌توان یک شبه شهر را پیاده محور کرد.

سجادزاده تاکید کرد: طی فرآیند انسان محور شدن شهر، اولویت بخشی و تعیین سلسله مراتب هرکدام از معابر شهر باید به درستی تعریف شود چرا که هرکدام از معابر شهر کارکرد و خصوصیت مختص به خودش را دارد و برای اینکه مدیریت شهری بتواند طرح‌های انسان محور را در سطح شهر پیاده کند، باید به کارکرد این معابر توجه کافی داشته باشد.

وی گفت: نقش محورها و شریان‌های شهری نیز باید از منظر سلسله مراتب ترافیکی مشخص شود تا با توجه به نقش و کارکرد معابر شهری برنامه ریزی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در نظر گرفته شود تا به تدریج روند حرکت به سمت شهر انسان مدار اتفاق بیفتد.

کد خبر 523939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.