۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
تفاوت کووید-۱۹ و عفونت سینوس

با وجود این که علائم بیماری کووید-۱۹ و عفونت سینوس مشابه یکدیگر است، اما تفاوت‌هایی نیز دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از علائم بیماری کووید -۱۹ شبیه بیماری‌های فصلی و عفونت‌ها است به همین دلیل زمانی که افراد آبریزش بینی و گلو درد را تجربه می‌کنند، نگران می‌شوند و احساس می‌کنند که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند.

یکی از بیماری‌های شبیه بیماری کووید -۱۹ سینوزیت یا عفونت سینوس است که به التهاب حفره‌های خالی در راه‌های هوایی بینی گفته می‌شود؛ این اتفاق ممکن است به دلیل عفونت، آلرژی یا تحریک سینوس‌ها توسط مواد شیمیایی یا ذرات بسیار ریز رخ دهد؛ بیماری کووید -۱۹ نیز باعث التهاب مجاری سینوسی می‌شود.

شباهت و تفاوت بیماری کووید -۱۹ و عفونت سینوس

دو بیماری کووید -۱۹ و سینوزیت به دلیل بروز عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهد. علائم مشابه این دو بیماری شامل آبریزش، گرفتگی بینی، سردرد، گلو درد، سرفه، تب و خستگی می‌شود. تفاوت اصلی دو بیماری ذکر شده این است که تقریباً ۱۰ روز طول می‌کشد تا عفونت سینوس خود را بروز دهد در حالی که علائم بیماری کووید -۱۹ سریع‌تر پدیدار می‌شود.

علائم عفونت سینوس

عفونت سینوس معمولاً یک بیماری فصلی است که در فصول شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا محتمل‌تر است و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد. افرادی که سیگار می‌کشند، دچار سرماخوردگی یا آلرژی فصلی می‌شوند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به این عفونت قرار دارند. بعضی از علائم عفونت سینوس شامل احساس فشار در قسمت بالای گونه‌ها، پیشانی یا قسمت داخلی چشم‌ها، دندان درد، آبریزش چشم، بوی بدن دهان و ترشحات غیر معمولی بینی می‌شود.

علائم بیماری کووید -۱۹

علائم بیماری کووید -۱۹ به شدت توسعه می‌یابد و بین هفت تا ۱۰ روز پس از اینکه فرد به ویروس کرونا آلوده می‌شود، ظاهر می‌شود. در این دوره زمانی نمی‌توان متوجه شد که فرد به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده است یا خیر؟ علائم خاص که این بیماری را از عفونت سینوس متمایز می‌کند شامل تنگی نفس، بدن درد، مشکلات گوارشی و از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود.

نحوه پدیدار شدن علائم بیماری کووید -۱۹ و عفونت سینوس

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که علائم بیماری کووید -۱۹ معمولاً با یک الگوی ثابت پدیدار می‌شود، به‌طوری که اولین نشانه بیماری اغلب تب، سپس سرفه، بدن درد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال است؛ این علائم معمولاً با گذر زمان وخیم‌تر می‌شوند.

عفونت سینوس ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا یا محرک‌ها مانند گرده، پوست مرده، مو یا پر حیوانات خانگی و دود سیگار رخ دهد. علائم این بیماری معمولاً به صورت خود به خود طی دو تا سه هفته برطرف می‌شود، بیماری خفیف کووید -۱۹ نیز پس از گذشت دو هفته بهبود پیدا می‌کند، اما اگر فردی به نوع شدید بیماری مبتلا شد باید در بیمارستان بستری شود و شاید ماه‌ها طول بکشد تا فرد بهبود پیدا کند.

زمان مراجعه به پزشک

گاهی اوقات ممکن است فرد نتواند تفاوت علائم بین دو بیماری کووید -۱۹ و سینوزیت را تشخیص دهد، اما در صورتی که فرد با شخص مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در ارتباط نزدیک بوده است، نتیجه تست کرونای او مثبت بوده است یا بدون ماسک در یک محیط بسته حضور داشته است، به ویروس کرونا آلوده شده است. اگر فرد علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، فشار در قسمت قفسه سینه، اختلالات خواب، آبی یا خاکستری شدن پوست، لب‌ها یا ناخن‌ها را تجربه کرد باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

کد خبر 523920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.