اهمیت پایدارسازی شهری در پساکرونا / بارسلونا نمونه موفق شهر پایدار

محدودیت‌ها و قرنطینه‌های ضدکرونایی تغییرات زیادی را در زندگی شهری به وجود آورد؛ مراکز شهری خالی از جمعیت شد چرا که اغلب مردم از ترس ابتلا به کووید-۱۹ راهی حومه‌ها و روستاها شدند تا در آنجا با رعایت فاصله ایمن از دیگران، روزهای خود را سپری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه کشف واکسن کرونا بذر امید را در دل جهانیان کاشته و امکان عادی شدن زندگی را به وجود آورده است با این حال، شکی نیست که بسیاری از آثار کووید -۱۹ دست کم تا چند دهه آینده بر زندگی شهرها و شهروندان حاکم باشد. گسترش ویروس کرونا ترافیک، آلودگی و کمبود فضاهای سبز شهری را به تصویر کشید و نشان داد که همه این مولفه‌ها نقش مهمی در شدت بیماری میان شهرنشینان ایفا می‌کند. کرونا با وجود همه دردهایی که بر زندگی شهرها و شهروندان وارد کرد اما با رونمایی از نقص‌های طراحی شهری، مدیران را به ایجاد تغییرات مثبت و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی شهری سوق داد و تفکر پایدارسازی شهری را میان آن‌ها تقویت کرد.

اهمیت پایدارسازی شهری در پساکرونا / بارسلونا نمونه موفق شهر پایدار

بارسلونا، نمونه بارز شهر پایدار

بارسلونا در اسپانیا از نمونه‌های موفق شهر پایدار در جهان به شمار می‌رود که به بهترین شکل ممکن از تغییر طراحی شهری برای کاهش آلودگی هوا و افزایش دسترسی مردم به فضاهای سبز بهره گرفته است. مفهوم "سوپر بلاک" را مدیران این شهر برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ به عنوان بخشی از سبزسازی شهری مطرح کرده و به مرحله اجرا در آوردند. سوپربلاک‌ها به مناطق شهری اشاره دارد که از ۹ مجتمع ساختمانی تشکیل شده که در آن‌ها ترافیک خودرویی به خیابان‌های خارج از منطقه محدود است و در خیابان‌های داخلی منطقه، تنها عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و سایر کاربران تردد سبز حق عبور و مرور دارند.

اخیراً، مدیران بارسلونا از توسعه مناطق سبز در منطقه مرکزی شهر یعنی در Eixample خبر داده و ادعا کرده‌اند اولویت تردد در این منطقه با دوچرخه‌سواران و عابران پیاده خواهد بود و فضاهای سبز بیش از پیش گسترش خواهد یافت به این امید که آلودگی هوا به طور قابل توجهی کاهش یابد. پروژه جدید تعداد ۲۱ خیابان را تحت پوشش قرار می‌دهد ضمن اینکه مقامات در نظر دارند ۲۱ میدان جدید نیز در تقاطع خیابان‌ها برای افزایش امنیت عابران پیاده ایجاد کنند. طراحان بارسلونایی از پوشش ۸۰ درصدی این خیابان‌ها با درختان جدید خبر داده و ادعا کرده‌اند تنها ۲۰ درصد فضاهای جدید خالی از فضای سبز خواهد بود.

اهمیت پایدارسازی شهری در پساکرونا / بارسلونا نمونه موفق شهر پایدار

هدف اصلی مدیران پایتخت کاتالونیا از اعمال تغییرات جدید در طراحی شهری، قابلیت دسترسی تمام شهروندان به فضاهای سبز در فاصله کمتر از ۲۰۰ متر در محل زندگی خود است تا همه آن‌ها را از مزایای بیشمار پوشش گیاهی بهره‌مند کنند. علاوه بر این، گسترش فضاهای سبز کیفیت هوا و سطح آلودگی صوتی در سراسر بارسلونا را نیز بهبود خواهد بخشید و به پایداری هر چه بیشتر آن در آینده منجر خواهد شد. از همه مهم‌تر این که، پوشش گیاهی انتشار گاز دی اکسید کربن را که خود عامل مهمی در ایجاد مشکلات تنفسی میان مردم به حساب می‌آید، به حداقل می‌رساند.

موانع موجود در سبزسازی شهرها

اگرچه ایجاد مناطق سبز مزایای بسیاری برای شهرها به بار می‌آورد با این حال، نیاز به ساخت و ساز برای افزایش خانه‌های مسکونی را نیز بیشتر می‌کند و در بالا بردن هزینه مسکن نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. در این راستا، مدیران شهری باید به طور جدی مداخله کنند و از افزایش قیمت خانه‌ها خودداری به عمل آورند تا در نهایت، شکاف مالی میان مردم را به حداقل برسانند.

اهمیت پایدارسازی شهری در پساکرونا / بارسلونا نمونه موفق شهر پایدار

ویروس کرونا نشان داد که شرایط زندگی ساکنان شهری با یکدیگر بسیار متفاوت است به این صورت که، بسیاری از مردم به وفور از فضاهای سبز در محل زندگی خود بهره‌مند هستند حال آنکه، جمعیت زیادی نیز باید مسافت‌هایی طولانی را بپیمایند تا از مزایای پوشش‌های گیاهی بهره‌مند شوند. مدیران طی دوران کرونا از این واقعیت آگاه شدند که نوآوری‌های سبز باید برای تمام گروه‌های اجتماعی-اقتصادی انجام شود تا نابرابری‌های امروزی میان مردم را به حداقل برساند. علاوه بر این، تدابیر سبز نباید تنها محدود به مراکز شهری باشد بلکه ترویج آن‌ها در حومه‌ها و روستاها نیز می‌تواند دستیابی به شهر پایدار را سرعت ببخشد.

در واقع، مدیران شهری باید شرایطی را به وجود آورند که در آن انتشار گازهای آلاینده به حداقل برسد نه اینکه به واسطه مهاجرت شهرنشینان به حومه‌ها از منطقه‌ای به دیگری انتقال یابد. یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا مؤثر واقع می‌شود، جایگزین کردن تمام خودروهای موتوری با نوع الکتریکی آن یا به طور کلی، ترویج تردد سبز از طریق افزایش گرایش مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است.

اهمیت پایدارسازی شهری در پساکرونا / بارسلونا نمونه موفق شهر پایدار

اگرچه بارسلونا می‌تواند به عنوان الگویی قدرتمند برای سبزسازی سایر شهرهای جهان عمل کند با این حال، برنامه‌ریزان باید در پیاده‌سازی پروژه‌های شهر شرایط مخصوص و حتی مساحت آن را در نظر گیرند و سپس اقدام به اعمال هر گونه تغییری کنند.

بسیاری از مدیران جهان تا کنون به پیروی از مدل سوپربلاک بارسلونا، تلاش کرده‌اند نوآوری‌های سبز را در شهرهای خود پیاده کنند. به عنوان مثال، آنه ایلداگو شهردار پاریس در فرانسه از ایجاد شهرک‌های ۱۵ دقیقه‌ای خبر داده است که در آن، همه ساکنان می‌توانند تمام نیازهای خود را تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری برآورده کنند و این در حالی است که شهردار لندن و منچستر انگلستان نیز از سال‌ها قبل به ترتیب برای ایجاد منطق کم ترافیک و کربن صفر کوشیده‌اند.

کد خبر 523918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.