قرار گرفتن خورشید در نقطه اعتدال پائیزی

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: خورشید در اعتدال مستقیماً بر فراز خط استوای زمین قرار دارد و امروز _چهارشنبه ۳۱ شهریورماه_ ساعت ۲۲:۴۴ در نقطه اعتدال پاییزی قرار خواهد گرفت.

فاطمه فخرایی فرد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اعتدال پاییزی اولین روز پاییز برای ساکنینی است که در نیمکره شمالی و اولین روز بهار برای ساکنین نیمکره جنوبی خواهد بود. در روز اعتدال خورشید در مسیر ظاهری سالیانه خود از میان صورت فلکی‌های دایره البروجی از خط استوای آسمانی عبور می‌کند؛ بنابراین طول روز و شب تقریباً برابر خواهد بود و ساکنان زمین ۱۲ ساعت روز و ۱۲ ساعت شب را تجربه خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه خورشید در روز اعتدال از نقطه‌ای کاملاً شرقی طلوع و در نقطه‌ای کاملاً غربی غروب خواهد کرد، گفت: خورشید در روزهای پیش از اعتدال پاییزی هر روز به سمت شمال و پس از آن طلوع و غروب بیشتر به سمت جنوب متمایل خواهد شد؛ در واقع خورشید از صفحه استوای زمین می‌گذرد و به سمت جنوب آسمان می‌رود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: محور چرخش زمین یا محور قطبی آن با زاویه ۲۳.۵ درجه نسبت به صفحه مدار خود به دور خورشید مورب است. جهت محور چرخش زمین در حین گردش به دور خورشید در فضا ثابت می‌ماند، در حالی که خورشید از دید زمینی‌ها در صورت فلکی‌های دایره البروجی در آسمان حرکت می‌کند. در نتیجه گاهی قطب شمال زمین به سمت خورشید (نقطه انقلاب تابستانی) متمایل می‌شود و گاهی از انقلاب زمستانی دور می‌شود که باعث ایجاد فصول زمینی نیز می‌شود. خورشید در اعتدال مستقیماً بر فراز خط استوای زمین قرار دارد و امروز _چهارشنبه ۳۱ شهریورماه_ ساعت ۲۲:۴۴ در نقطه اعتدال پاییزی قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: تغییر فصل‌ها نتیجه چیست؟

کد خبر 523915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.