استان یزد در زمینه مطالعه، رتبه‌ اول کشور را کسب کرد

شهردار میبد از کسب رتبه‌ اول استان یزد در زمینه مطالعه و مهجوریت مطالعه در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا میبدی در اینستاگرام خود نوشت: «رتبه‌ی اول استان یزد در مطالعه و مهجوریت مطالعه در کشور

سرانه مطالعه ایرانی‌های ۱۵ ساله و بیشتر در روز حدود ۱۶ دقیقه و ۳۲ ثانیه است.

طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار از طرح‌های آماری جدید مرکز آمار ایران است که با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارها و استفاده از آن برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور طراحی شده است.

این آمارگیری در سال ١٣٩٩، برای افراد ١۵ ساله و بیشتر به گونه‌ای طراحی شده است که نتایج به تفکیک تمام استان‌ها قابل ارائه است.

در این آمارگیری به ۴٣ و ۷۰۰ خانوار شهری و ١٨هزار و ۸۶۰ خانوار روستایی و در کل به ۶٢ هزار و ۵۶۰ خانوار مراجعه شده و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و … افراد ١۵ ساله و بیشتر اخذ شده است.

طبق این گزارش مرکز آمار ایران، در سال ١٣٩٩ سرانه مطالعه افراد ١۵ ساله و بیش‌تر با سواد در ماه به طور متوسط هشت ساعت و ١٨ دقیقه برآورد شد که به عبارت دیگر ١۶ دقیقه و ٣۶ ثانیه در روز بوده است. از این مقدار شش ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیردرسی، یک ساعت و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه روزنامه و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه نشریات بوده است.

به طور کلی ٩‏. ۶٢ درصد افراد با سواد ١۵ ساله و بیشتر در سال ١٣٩٩ یک نوع مطالعه غیردرسی اعم از کتاب غیردرسی، روزنامه یا نشریه داشته‌اند.

۵‏. ۵۴ درصد از افراد باسواد ١۵ ساله و بیش‌تر، در یک سال قبل از آمارگیری، مطالعه کتاب غیردرسی اعم از چاپی یا الکترونیکی داشته‌اند.

۴‏. ٢٢ درصد از افراد باسواد ١۵ ساله و بیش‌تر، در ماه قبل از آمارگیری، روزنامه اعم از چاپی یا الکترونیکی مطالعه کرده‌اند.

٩‏. ٨ درصد از افراد باسواد ١۵ ساله و بیش‌تر، در ماه قبل از آمارگیری، نشریه (چاپی یا الکترونیکی) مطالعه کرده‌اند.

از شش ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیر درسی در ماه، دو ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه قرآن و ادعیه و چهار ساعت سرانه مطالعه سایر کتب غیر درسی بوده است.

‏از افراد ١۵ ساله و بیشتر که در سال ١٣٩٩ مطالعه کتاب غیردرسی داشته اند، ٢‏. ٣٣ درصد حداقل یک عنوان کتاب، ٧‏. ۵٢ درصد دو تا چهار عنوان، ۵‏. ٧ درصد پنج تا هفت و ۵‏. ۶ درصد بیش از هفت عنوان کتاب مطالعه داشته اند.
‏نتایج آمارگیری نشان می‌دهد اولویت مطالعه افراد به ترتیب مطالعه قرآن و ادعیه، رمان و داستان‌های کوتاه بزرگسالان، روانشناسی و تربیتی و موضوعات دینی (بجز ادعیه و قرآن) بوده است.

استان یزد با ١۵ ساعت و ١۶ دقیقه رتبه‌ی اول»

استان یزد در زمینه مطالعه، رتبه‌ اول کشور را کسب کرد

استان یزد در زمینه مطالعه، رتبه‌ اول کشور را کسب کرد

کد خبر 523890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.