شورای شهر رفع کدام چالش‌های اصفهان را در سطح ملی دنبال می‌کند؟

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این شورا به عنوان مطالبه‌گر، مشکلات اصفهان را به گوش مسئولان می‌رساند و امیدوار است در نتیجه اقدامات اعضا به صورت ویژه به این موارد توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نور صالحی در یک برنامه زنده رادیویی با بیان اینکه بحران آب ناشی از خشکی زاینده‌رود بوده و اصفهان را در تأمین آب شرب، آبیاری فضای سبز و کشاورزی دچار مشکل کرده است، اظهار کرد: کم‌توجهی ملی به زاینده‌رود در سال‌های اخیر باعث خشکی این رودخانه شده و مردم با علم به این بحران انتظار توجه ویژه به معضلات اصفهان را دارند.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر در خصوص رفع مشکل آب مسئولیت مستقیم ندارد، اما به عنوان نمایندگان مردم مطالبه جدی دارد، افزود: از ابتدای شروع فعالیت این دوره از شورا در تمام جلسات، نشست‌ها و دعوت از مهمانان به مشکل آب پرداخته شده است؛ برای بررسی تخصصی‌تر موضوع کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار در این دوره پایه گذاری شده و امیدواریم با استقرار دولت و مسئولان و استاندار اصفهان با همراهی نمایندگان مجلس و شورای شهر بتوانیم دست به دست هم داده و راه‌حل آن را پیدا کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه فرونشست زمین باعث فعال شدن گسل‌ها و درنتیجه تخریب بناهای تاریخی و منازل مردم شده است، تصریح کرد: به جز قسمتی از جنوب شهر که در بستر سنگی کوه صفه قرار دارد، تمام پهنه مرکز و شمال کلانشهر اصفهان دچار آسیب شده است.

نور صالحی با تاکید بر اینکه به غیر از جاری شدن آب زاینده رود هیچ راه دیگری برای مقابله با فرونشست در اصفهان وجود ندارد، اضافه کرد: جاری نبودن زاینده‌رود صرفاً باعث آسیب به کشاورزی و از بین رفتن فضای سبز نمی‌شود، بلکه ادامه حیات این شهر و استان را با خطر مواجه می‌کند.

وی افزود: به موازات مشکل آب، آلودگی هوا نیز در اصفهان وجود دارد و وضعیت این شهر را از تهران هم بحرانی‌تر کرده است، زیرا تعداد روزهای هوای پاک در اصفهان انگشت شمار بوده و در آلودگی هوا رتبه اول را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آلودگی هوای اصفهان شرایط غیرقابل قبولی را ایجاد کرده و در دراز مدت علاوه بر آسیب‌های زیست محیطی، کودکان، نوجوانان و جوانان شهر را نیز دچار آسیب می‌کند، بنابراین امیدواریم برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود.

نور صالحی با بیان اینکه شورای شهر برای رفع مشکلات شهر اصفهان با دستگاه‌های مختلف و مدیران مربوطه تشکیل جلسه داده و می‌دهد، ادامه داد: مشکلات اصفهان از نوعی است که باید در سطح ملی به آن توجه شود؛ حفاری تونل سوم کوهرنگ انجام شده اما سد تنظیم آن ساخته نشده است، انتقال آب از طریق این تونل در حال حاضر امکان پذیر نیست و سایر پروژه‌های آبرسانی به فلات مرکزی متوقف است.

وی تاکید کرد: شورای شهر به عنوان مطالبه‌گر، مشکلات اصفهان را به گوش مسئولان می‌رساند و امیدوار است در نتیجه اقدامات اعضا به صورت ویژه به این موارد توجه شود.

نیکوکاران برای بهبود مناطق کم‌تر برخوردار کمک کنند

نور صالحی با بیان اینکه بعد از آب و فرونشست زمین، موضوع مناطق کم‌تر برخوردار یکی از مشکلات عمده شهر اصفهان است، ادامه داد: این مناطق در شهر اصفهان بوده و ساکنان آن شهروندان این شهر هستند، اما از امکانات کمتری برخوردارند و شرایط زندگی در آن به راحتی سایر مناطق نیست.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان مناطق کم‌تر برخوردار با انواع معضلات اجتماعی مواجه است و به توجه بیشتر و عدالت در توزیع خدمات نیاز دارد.

وی با بیان اینکه عدالت فضایی یکی از موضوعات مورد توجه این دوره مدیریت شهری است، تاکید کرد: هرچند که مشکلات مناطق کم‌تر برخوردار در طول سال‌ها اتفاق افتاده و در یک دوره کوتاه مدت نمی‌توان به طور کامل این ناهماهنگی‌ها را برطرف کرد، اما با آسیب شناسی مشکلات و مشورت با شهروندان این مناطق و همکاری مؤسسات غیر انتفاعی و خیریه‌ها و ارتباط با معتمدین محل در حال حرکت به سمت رفع این مشکل هستیم.

نور صالحی گفت: مسئولیت مناطق کم‌تر برخوردار به عهده شهرداری است، اما شورای شهر می‌تواند با تعامل و استفاده از ظرفیت‌های قانونی که دستگاه‌های مختلف مانند هلال احمر، بهزیستی و کمیته امداد دارند، راه‌حل جامعی برای آن بیابد.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان دارای خیران و افراد نیکوکار فراوانی است که همیشه آماده خدمت و کمک به هم نوع خود هستند که امیدوارم در این زمینه هم برای رفع مشکل مناطق از مشارکت و کمک خود دریغ نکنند.

کاوه تنها پایانه اصفهان است که موقعیت‌یابی مناسب ندارد

نور صالحی ادامه داد: موقعیت‌یابی پایانه کاوه در گذشته به نحو خوبی انجام شده است، زیرا با ایستگاه مترو و سایر ناوگان حمل و نقل عمومی همجوار بوده و مسافران از داخل شهر به سمت پایانه و بالعکس جا به جا می‌شوند، اما ترافیک سنگینی را در اطراف این پایانه شاهدیم.

وی ادامه داد: در این خصوص تصمیم بر آن است که در شمال خیابان، پارک سوار احداث شود تا به کاهش ترافیک این محدوده کمک کند. البته این پروژه در گذشته برنامه‌ریزی شده که به هر دلیلی متوقف شده بود، اما اکنون قرار است به نتیجه برسد.

وی افزود: جا به جایی سایر پایانه‌ها در دستور کار قرار ندارد زیرا به نظر می‌رسد که مکان‌یابی پایانه‌های زاینده رود و صفه مشکلی ندارند و مشکلات ترافیکی بیشتر در کاوه رخ می‌دهد.

بسترهای حضور گردشگران در اصفهان فراهم می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در مراکز شهر و مناطق یک و سه بافت با ارزش و تاریخی وجود دارد و از دیرباز مورد توجه همه مردم ایران و گردشگران خارجی بوده، اما به هر دلیلی بافت فرسوده آسیب‌هایی دیده و بازسازی آن علیرغم قوانین خوب تصویب شده و با سرعت پیش نرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه ریاست جمهوری کارگروه ارتقا بافت‌های فرسوده و مناطق حاشیه‌ای و توجه به این مناطق در سطح ملی تشکیل شده و توانستیم با دعوت مسئولان مربوطه به اصفهان و تشکیل جلسه استان اصفهان را در اولویت قرار دهیم.

نور صالحی خاطرنشان کرد: حسن کارگروه ملی این است که هر دستگاهی بر اساس وظیفه خود با کمک دستگاه‌های محلی مانند شهرداری، شورای شهر و اداره کل میراث فرهنگی مشارکت مردم و سرمایه گذاران را در این حوزه فعال می‌کند.

وی با بیان اینکه تسهیلات از گذشته برای صاحبان بافت تاریخی وجود دارد، افزود: تخفیف در صدور پروانه، نپرداختن عوارض برای خانه‌های واجد ارزش و کمک برای تأمین پارکینگ از مواردی است که احیای بافت فرسوده را در اصفهان تسهیل می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر به مصوبات و مشوق‌های بیشتری نیاز باشد تا آنجایی که در اختیار شورای شهر است، آن را مصوب می‌کنیم تا برای سرمایه گذاران و مالکان در بافت تاریخی انگیزه ایجاد شود. شورای شهر با راه و شهرسازی، اعضای کمیسیون ماده پنج و میراث فرهنگی کارگروه مشترک دارد تا باعث انگیزه در این خصوص شود و از طرفی اقدامات توجیه اقتصادی داشته باشد.

نور صالحی با بیان اینکه اپیدمی کرونا در دو سال گذشته صنعت گردشگری را دچار مشکل کرده است، ادامه داد: گردشگری یکی از ویژگی‌ها و نقاط ممتاز شهر اصفهان است و در بعضی از حوزه‌های بین‌المللی، ایران را به اصفهان می‌شناسند و امیدواریم از این سابقه بتوانیم به خوبی استفاده کنیم. باید با بخش خصوصی و اتاق بازگانی و صنایع و معادن همکاری کرد و بسترهایی که یک گردشگر نیاز دارد در شهر فراهم شود.

لزوم توسعه صنایع دانش بنیان به جای صنایع بزرگ

وی با بیان اینکه مشکل آب و فرونشست مزیت‌های گردشگری اصفهان را با تهدید مواجه می‌کند، گفت: از آنجایی که در اصفهان دیگر امکان استقرار صنایع بزرگ وجود ندارد، توسعه صنعت گردشگری به اشتغالزایی نیز کمک می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان ظرفیت استقرار صنایع بزرگ را ندارد، زیرا این صنایع به آب نیاز داشته و باعث ایجاد آلایندگی می‌شود گفت: شورای شهر می‌تواند در توسعه مراکز دانش بنیان نقش داشته و از مهاجرت نخبگان جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: اصفهان با وجود دانشگاه‌های پیشرفته علمی، صنعتی و قشر تحصیل کرده و نخبه، مزیت بالا در توسعه صنایع دانش بنیان دارد. این صنایع آلاینده نیست، به آب نیز نیاز ندارد، مبتنی بر علم است، ارزش افزوده بالایی دارد و امکان اشتغال نخبگان علمی و صنعتی به‌واسطه آن وجود دارد.

کد خبر 523806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.