انتقاد عضو کارگزاران از بزرگان اصولگرا و اصلاح‌طلب

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

پاسخ غریب آبادی به ادعای آزار جسمی بازرس زن آژانس

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی در خصوص حواشی منتشر شده درباره ادعای یکی از بازرسان آژانس مبنی بر آزار جسمی در جریان بازرسی در ایران اظهار کرد: متأسفانه چندین مورد عملیات تروریستی و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای داشتیم و برای همین سیاست حفاظتی تأسیسات هسته‌ای ما از چند ماه پیش تغییر کرده و این سیاست‌ها و اقدامات جدید حفاظتی شامل چگونگی بازرسی از بازرسان آژانس هم شده است.

وی افزود: این سیاست را به آژانس اعلام کردیم و البته همچنان این سیاست‌ها در حال بهبود و ارتقاست. نماینده دائم ایران ادامه داد: همزمان به آژانس هم خواستیم که به بازرسان توصیه کند به خاطر حساسیت موجود و سوابق خرابکاری، نهایت همکاری را با مأموران حفاظتی تأسیسات هسته‌ای داشته باشند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: طبیعتاً وقتی بازرسان یا خود دبیرخانه آژانس این اقدامات را با چگونگی بازرسی‌های قبلی از بازرسان خود مقایسه می‌کنند، این گونه فکر می‌کنند که شاید این اقدامات در راستای آزار جسمی آنهاست، در حالی که این چنین نیست و هیچیک از همکاران ما در سازمان انرژی اتمی چنین قصدی ندارند و همه این کارها برای حفاظت از تأسیسات هسته‌ای ماست. نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اگر بازرسی، شکایتی داشته باشد می‌توانند به ما اعلام کند و ما بررسی می‌کنیم و همانگونه که اگر ما هم شکایتی داشته باشیم به آژانس اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: اما این در اثر تشدید اقدامات حفاظتی است که شامل بازرسان آژانس هم شده است که شاید قبلاً آنها به این شکل که الان مورد بازرسی بدنی و وسایل قرار می‌گیرند، قرار نمی‌گرفتند و الان بازرسی‌ها شدیدتر شده و خواستیم از آژانس که درک کند و تفسیر متفاوتی نداشته باشد و اگر سوال و ابهامی دارند به ما اعلام کند و ما بررسی کرده و پاسخ را می‌دهیم.

غریب آبادی افزود: همکاری ایران و آژانس، مناسب است اما برخی خواهان ادامه این همکاری نیستند و می‌خواهند از یک موضوع کوچ

بادامچیان: عضویت در پیمان شانگهای زمینه ساز گسترش اقتصادی است

اسدالله بادامچیان در پایان نشست دبیران حزب موتلفه با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، اظهار کرد: عضویت در پیمان شانگهای زمینه ساز گسترش اقتصادی ایران در بازاری با ۳ میلیارد جمعیت با توانمندی‌ها و نیازهای فراوان است.

وی افزود: این موفقیت دولت آیت الله رئیسی است و آن را به ایشان تبریک می‌گوئیم و از اعضای محترم پیمان شانگهای به ویژه رؤسای جمهور چین و روسیه که در تصویب عضویت ایران کوشا بودند تشکر داریم.

بادامچیان ادامه داد: عضویت ایران در این پیمان، شکستی برای آمریکا است و نشان می‌دهد که تحریم‌ها و قلدری‌های دولت‌های استکباری در برابر اراده مستقل ملت‌ها اثری ندارد و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همچنین تاکید کرد: اصلاح طلبان و جریان غرب گرایی معتقد بودند که بدون برجام و پذیرش FATF و حل تحریم‌های آمریکا مسائلی از جمله عضویت ایران در شانگهای میسر نیست.

وی افزود: اکنون متوجه شده‌اند که تحلیل‌ها و نظرات آنها درباره غرب استعماری تا چه اندازه غلط بوده و هست و عضویت ایران در پیمان شانگهای باطل کننده نظریه واگرایی در برابر مستکبران غربی است.

بادامچیان تصریح کرد: تذکر من به اصلاح طلبان و جریانات دیگری که هنوز نگاه به غرب دارند این است که در افکار محافظه کارانه و غلط خود تجدیدنظر کنند و به امواج بلند انقلاب اسلامی بپیوندند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی در برابر کرونا گفت: اقدام قاطعانه و مدبرانه آیت الله رئیسی در موضوع واکسن و چاره اندیشی برای مقابله با کرونا، که موجب کاهش فوتی‌ها و کاهش ابتلاء به کرونا شده و می‌شود نشانه دیگری از سیاست مستقل و مقتدرانه است؛ زیرا در دولت قبل بهانه‌های غیر واقعی مشکل ساز شد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در ادامه فروش سوخت به لبنان را برآمده از دیپلماسی مقتدرانه و مقاومت و به دور از انفعال در سیاست خارجی و شکستی سنگین برای آمریکا و غرب و همدستان خودفروخته به استکبار در منطقه دانست و گفت: این پیروزی به همت سید مقاومت سیدحسن نصرالله به دست آمد که این موفقیت و پیروزی را به دولت محترم، حزب الله لبنان و جناب سید حسن نصرالله و نیز ملت لبنان تبریک می‌گوئیم.

بادامچیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ابلاغیه ۱۲ گانه رئیس جمهور در پیشگیری و مبارزه با فساد اداری و اقتصادی اظهار کرد: این اقدام و تعیین محورهای اساسی، بیانگر عزم و اراده دولت در براندازی فساد و ناهمواری‌های جاری است.

وی افزود: این عزم و اراده در مرحله اول با سپردن مسؤولیت به افراد پاک و صادق و امتحان داده در سلامت مالی و اداری میسر می‌شود.

چرایی تغییر استانداران پس از تغییر دولت

محمدعلی ابطحی در ارتباط با چرایی تغییر استانداران و مدیران میانی پس از تغییر هر دولت، اظهار کرد: من تغییرات در سطح استانداران با مدیران میانی را دو موضوع کاملاً متفاوت می‌دانم. استانداران نماینده دولت هستند؛ پس باید ترجمان سیاست‌های دولت در منطقه‌ای که حضور دارند، باشند.

وی افزود: اگر دولتی شعارهای متفاوتی نسبت به دولت قبلی می‌دهد حق دارد استانداران را تغییر دهد. استانداران باید شرایط را برای اجرای سیاست‌های دولتی آماده و بستر سازی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: هر کدام از دولت‌های گذشته استاندارانشان را با هدفی انتخاب کردند. در واقع استانداران هم سو با وزیر کشور انتخاب می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: در دوران آقای روحانی بیشتر استانداران با گرایش وزیر کشور وقت که دیدگاهش بر اساس توسعه اجتماعی بود انتخاب شدند. استانداران دوره آقای احمدی نژاد سامانی نداشتند. در دوران آقای خاتمی به توسعه سیاسی و اجتماعی که به توسعه اقتصادی می‌انجامد هم توجه می‌شد، بنابراین وزیر کشور استانداران را به گونه‌ای انتخاب می‌کرد که با سیاست‌هایش هم سو باشد.

وی یادآور شد: با انتخاب وزیر کشور نظامی به سمت انتخاب استانداران نظامی می‌رویم. وزارت کشور نظامی نشان دهنده این است که به استان‌ها با نگاه امنیتی نگریسته شده است. به همین علت در خیلی از استان‌ها، استانداران نظامی انتخاب شده‌اند. در راستای فهم این موضوع می‌توان به حوادث سال‌های ۹۶ و ۹۸ در برخی از استان‌ها توجه کرد.

ابطحی در پایان گفت: نباید به استان‌ها و وقایع رخ داده در شهرهای مختلف با دید امنیتی و نظامی نگاه کرد. به نظرم استقرار این نگاه نقش مردم را کم رنگ می‌کند.

انتقاد عضو کارگزاران از بزرگان اصولگرا و اصلاح‌طلب

علی محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح طلب، پیرامون علت افول احزاب طی سال‌های گذشته اظهار کرد: در ایران به جز در سه سال اول عمر نظام جمهوری اسلامی که آیت الله شهید بهشتی، جناب آقایان خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی و شهید حجت الاسلام باهنر که حزب جمهوری اسلامی ایران را تشکیل دادند و با سرعت در سراسر کشور عضوگیری کردند و در نهایت در مجلس ششم، دیگر شاهد فعالیت جدی احزاب نبوده‌ایم.

وی افزود: فلسفه وجودی احزاب که سامان دادن به سلایق مختلف، سازماندهی نیروهای علاقه مند به فعالیت‌های سیاسی و یا صرفاً احساس تکلیف برای حضور در پای صندوق‌های رأی و در نتیجه کسب پیروزی در انتخابات و سهیم شدن در قدرت است، هیچ فردی صرفاً برای کسب معنویت و ورود به بهشت وارد فعالیت حزبی نمی‌شود. اینگونه افراد و احزابشان به دنبال ایفای نقش در اداره کشور هستند.

سرلشکر صفوی: آمریکایی‌ها مجبورند به برجام بازگردند

سرلشکر صفوی، مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان شکست سیاست‌های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌گیری ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه اظهار کرد: امریکایی‌ها مجبورند به این قدرت بزرگ ایران تن دهند و تسلیم شوند و به برجام بازگردند، چون ایران از شرایط برتر در محیط ملی و منطقه‌ای برخوردار است، امریکایی‌ها مجبور هستند همانطور که از افغانستان فرار کردند به زودی از سوریه هم فرار کنند.

وی با اشاره به برآوردهای خود طی چند سال گذشته، مبنی بر خروج آمریکا از افغانستان افزود: از چند سال پیش گفتم که آمریکایی‌ها نمی‌توانند در افغانستان بمانند و هم اکنون هم می‌دانیم امریکایی‌ها نمی‌توانند در سوریه بمانند و باید فرار کنند و از طرفی از خلیج فارس و غرب آسیا مجبور به فرار هستند و نمی‌توانند در این منطقه بمانند. آمریکایی‌ها بدانند ملت‌های منطقه شما را از این منطقه بیرون خواهند کرد.

غرب‌گرایی یا شرق‌گرایی به روایت معاون سیاسی سپاه

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشریه صبح صادق نوشت: در سال‌های اخیر هرگاه دلسوزان واقعی کشور، برای حل مشکلات بزرگ اقتصادی ایران، سیاست منطقه‌گرایی و تقویت ارتباط و همکاری‌ها با قدرت‌های آسیایی چون روسیه و چین را مورد تأکید قرار داده و گام‌های عملی اولیه را در راستای این سیاست برداشتند، همگان شاهد بودند که غرب و غرب‌گرایان چگونه بر این سیاست تاختند! در حالی که نگاه به آسیا و تقویت همگرایی منطقه‌ای برای جمهوری اسلامی، شرط لازم برای پیشرفت اقتصادی به حساب می‌آید. رفتار غرب و غرب‌گرایان در ماجرای سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، نمونه‌ای برجسته از این رفتارهای مغایر با منافع ملی است.

در سال‌های گذشته، این نوع موضع‌گیری‌ها در حالی انجام شده که اولاً دیگر بلوک‌بندی شرق و غرب همانند گذشته وجود خارجی ندارد، ثانیاً نگاه به آسیا و منطقه برای حل مسائل و مشکلات کشور، از یک منطق قوی برخوردار است. خسارات و ضررهای تقویت رویکرد آسیایی ایران، نه متوجه منافع ملی، بلکه متوجه غرب و غرب‌گرایان خواهد شد؛ از همین روی، آنان با آدرس غلط دادن، جمهوری اسلامی را به عدول از سیاست نه شرقی، نه غربی متهم کرده، از سیاست درست منطقه‌گرایی یا آسیا گرایی کشور با عنوان سیاست شرق گرایی مغایر با شعارهای انقلاب یاد می‌کنند.

کد خبر 523742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.