مشکلات کلان اقتصادی بر نحوه توسعه شهر اثرگذار است

یک پژوهشگر اقتصاد شهری گفت: فقدان برنامه‌ریزی برای ساماندهی زمین شهری، نبود توجه نسبت به افزایش جمعیت شهر و تعیین نشدن دقیق محدوده شهر بر اساس طرح‌های شهری، همگی موجب شده تا فساد در حوزه زمین شهری افزایش پیدا کند.

محمود اولاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برنامه‌ریزی شهری ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی، فرهنگی و اجتماعی را شامل می‌شود و به منظور توسعه پایدار شهری نیاز است تمامی این ابعاد مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: یکی از مسائل مهم و تعیین کننده بر نحوه توسعه و تعیین محدوده شهر، اقتصاد و مسائل اقتصادی حتی در سطح کلان است که بر سایر ابعاد شهر نیز اثر می‌گذارد.

این پژوهشگر اقتصاد شهری خاطرنشان کرد: زمانی که به دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی و برنامه‌ریزی نادرست، مهاجرانی از نواحی اطراف، روستاها و شهرهای دیگر به شهر مادر مهاجرت می‌کنند، زیرساخت‌های شهری توان پذیرش آنها را ندارد و نمی‌توانند به آسانی در جامعه شهری پذیرفته شوند.

اولاد اضافه کرد: در چنین شرایطی وضعیت نامطلوبی در حاشیه شهر اتفاق می‌افتد که در نهایت صدمات و لطمات آن متوجه ساکنان شهر و مدیریت شهری می‌شود و در نهایت شهرداری پس از مدتی مجبور است خدمات اولیه را به حاشیه‌نشینان ارائه دهد و تعیین محدوده شهر نیز به راحتی ممکن نیست.

وی تصریح کرد: زمین‌های داخل شهر از خدمات شهری برخوردار خواهد بود در حالی که زمین‌های خارج از محدوده تعیین شده از خدمات شهری محروم است و تنها خدمات اولیه را آن هم پس از چند سال دریافت می‌کند، لذا زمینه برای فساد و ساخت و سازهای در این مناطق غیر مجاز فراهم می‌شود.

این پژوهشگر اقتصاد شهری گفت: فقدان برنامه‌ریزی برای ساماندهی زمین شهری، نبود توجه نسبت به افزایش جمعیت شهر و تعیین نشدن دقیق محدوده شهر بر اساس طرح‌های شهری، همگی موجب شده تا فساد در حوزه زمین شهری افزایش پیدا کند.

اولاد گفت: برخی افراد از این شرایط استفاده کرده و خارج از محدوده اقدام به خرید زمین می‌کنند تا در پی افزایش جمعیت و گسترده‌تر شدن محدوده شهر، زمین‌های آنان در محدوده شهر قرار بگیرد و افزایش قیمت داشته باشد که در چنین شرایطی مشکلات اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی گریبانگیر شهرهای ما خواهد شد.

کد خبر 523736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.