نیاز ۶ استان به اهدای خون بیشتر است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر نیاز به اهدای خون در استان های گلستان، گیلان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشتر احساس می شود و مردم در این شش استان اقبال بیشتری برای اهدای خون داشته باشند.

به گزارش ایمنا، بشیر حاجی بیگی اظهار کرد: در برخی استان‌های جنوبی و شمالی کشور به دلیل وجود عزیزان تالاسمی میزان مصرف خون که نیاز همیشگی آنهاست، بیشتر از دیگر نقاط کشور است و بر همین اساس ۲۰ درصد از خون‌های اهدایی در کشور به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد.

وی با بیان اینکه اهدا کنندگان از همه گروه‌های خونی می‌توانند در این استان برای اهدای خون اقدام کنند، اما اهدا کنندگان با گروه‌های منفی و بخصوص گروه خونی O منفی اقبال بیشتری برای اهدای خون داشته باشند، چراکه این افراد دهنده عمومی محسوب می‌شوند و می‌توانند به همه گروه‌ها خون اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد از مردم کشور دارای گروه خونی منفی هستند، تصریح کرد: نیاز به گروه‌های خونی منفی در مراکز اهدای خون بیشتر احساس می‌شود.

وی ادامه داد: در ایران؛ شبکه ملی خون‌رسانی در همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ که از ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ در ایران آغاز شد توجه ویژه‌تری به تأمین خون سالم و کافی استان‌هایی که مصرف خون بالاتری دارند داشته است.

وی تاکید کرد: این شبکه که ذخایر خون در کشور را پایش می‌کند در تلاش است تا خون مازاد بر مصرف استان‌هایی که مصرف خون بالایی ندارند و می‌توانند نیاز خود را برطرف کنند را به استان‌هایی که نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند ارسال کند و با توزیع متناسب با مصرف خون خدمات به هنگام‌تری را به بیماران نیازمند به خون ارائه دهد.

حاجی بیگی گفت: در برخی استان‌ها بیماران نیازمند به خون کم شمارتر هستند و از این رو نیاز کمتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند و این در حالی است که می‌توانند خون و فرآورده‌های خونی مازاد بر مصرف استان را متناسب با زیرساخت‌های موجود خود تولید کنند و به استان‌هایی که نیاز بیشتری به خون دارند یاری برسانند.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطر نشان کرد: در روزهایی که کشور با اوج شیوع کرونا مواجه بود به دلیل وضع قوانین محدودیت عبور و مرور از آمار مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون کاسته شده و در این شرایط شبکه ملی خون رسانی نقش مهمی را در تأمین ذخایر خون استان‌های تالاسمی خیز همچون سیستان و بلوچستان دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 523726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.