سروقامتانِ نصف جهان در دوران دفاع مقدس

عادت‌های مردم اصفهان در دوران دفاع مقدس به اوج خود می‌رسد، بلافاصله پس از هجوم رژیم بعث عراق اولین خط دفاعی ایران در منطقه عمومی دارخوئین (محور جاده اهواز -آبادان) باعنوان خط شیر به فرماندهی حاج حسین خرازی و رزمندگان جان برکف اصفهانی تشکیل شد.

به گزارش ایمنا و بر اساس یادداشتی که محمدعلی محمدی، محقق و پژوهشگر دفاع مقدس در خصوص رشادت‌های مردم اصفهان در دوران دفاع مقدس در اختیار این رسانه قرار داده است: استان اصفهان نه تنها در دوران دفاع مقدس بلکه در پیروزی، تثبیت و دفاع از انقلاب اسلامی، مهار غائله کردستان، تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج نقش مؤثری را ایفا کردند.

۲۰ مرداد ۵۷ زمانی که حکومت ستم شاهی متوجه شد توانایی رویارویی با مردم انقلابی اصفهان را ندارد، اولین حکومت نظامی را در اصفهان اعلام کرد و تمام تلاش خود را در جهت بازداشت و شکنجه انقلابیون اصفهان انجام داد. اما مردم اصفهان با حمایت از روحانیون مجاهد انقلابی از جمله آیت الله العظمی طاهری، شهید اشرفی اصفهانی و یا مرحوم آیت الله منتظری حکومت نظامی را شکستند و در این مسیر شهدا فراوانی را به انقلاب اسلامی تقدیم کردند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع درگیری‌ها در غرب کشور، استان اصفهان پیشتاز مقابله با فتنه کردستان بود، نقش سرداران اصفهانی از جمله حاج ابراهیم همت، حسین خرازی، شهید ردانی‌پور در پاکسازی سنندج، دیواندره، سقز، بانه تعیین کننده بود.

رشادت‌های مردم اصفهان در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید، بلافاصله پس از هجوم رژیم بعث عراق اولین خط دفاعی ایران در منطقه عمومی دارخوئین (محور جاده اهواز -آبادان) با عنوان خط شیر به فرماندهی حاج حسین خرازی و رزمندگان جان بر کف اصفهانی تشکیل شد این خط دفاعی در مقابل دشمن تا دندان مسلح با دست خالی ایستادگی و حرکت ارتش عراق در منطقه رو متوقف کرد.

پس از انسجام سپاه و بسیج و پشت سر گذاردن روزها و ماه‌های اول دفاع مقدس، رزمندگان اصفهانی در دو لشکر ۱۴ امام حسین علیه السلام و هشت نجف اشرف سازماندهی شدند، این دو لشکر تعیین کننده در اکثر عملیات‌های آفندی جمهوری اسلامی ایران علیه عراق حضور داشتند. همچنین در لشکر حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم نیز شهیدانی همچون حاج ابراهیم همت و شهید محمود شهبازی دو سردار اصفهانی مانند آفتاب درخشند و نقش تأثیرگذاری را در پیروزی عملیات‌های گسترده دفاع مقدس ایفا کردند.

حضور رزمندگان اصفهانی در جبهه‌های حق علیه باطل به لشکر امام حسین و نجف اشرف محدود نمی‌شد و در مابقی لشکرهای نیروهای مسلح ایران به ویژه لشکر ۲۵ کربلا و ۳۱ عاشورا حضور پر رنگی را داشتند.

حماسه ۲۵ آبان مجاهدت عظیم اصفهان در راه پیروز ایران در جنگ هشت ساله تلقی می‌شود، در این روز مردم اصفهان از پیر و جوان ۳۷۰ شهید عملیات محرم که شهدای آب و آتش بودند را بر دستان خود تشیع نمودند.

شهدا ۲۵ آبان که در دفاع از ملت و مملکت و انقلاب و اسلام آنگونه مظلومانه به شهادت رسیدند، یک روی سکه و روی دیگر آن تشیع با شکوه و خیره کننده توسط مردم اصفهان بود که پاره‌های جگر خود را بالای دست گرفتند. اصفهان و اصفهانی‌ها ۲۳ هزار شهید و نزدیک به ۵۰ هزار جانباز به دفاع مقدس تقدیم کردند و این نقشی است که کمتر استانی در ایام دفاع مقدس به‌عهده داشته است.

کد خبر 523641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.