وام ودیعه مسکن فقط ۵ درصد متقاضیان را پوشش می‌دهد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: با توجه به اینگه اکنون ۴۰ درصد خانوارهای ایرانی مستاجر هستند، منابعی که برای وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شده است، فقط پنج درصد متقاضیان را پوشش می دهد.

میثم مهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هنوز مشخص نیست وام ودیعه مسکن موقتی و صرفاً برای شرایط کرونایی خواهد بود و یا همچنان ادامه یافته و به یک روند دائمی تبدیل خواهد شد که در این صورت شاید بتواند به مستأجران کمک کند اما نشان می‌دهد شرایط خرید مسکن در ایران به قدری وخیم است که از پرداخت وام‌های خرید مسکن به وام اجاره رسیده‌ایم.

وی افزود: بر اساس آمارهای رسمی، میزان مجموع منابعی که برای این ودیعه در نظر گرفته شده کمتر از پنج درصد متقاضیان آن را پوشش می‌دهد.

۴۰ درصد خانوارهای ایرانی مستأجر هستند

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: اکنون حدود ۴۰ درصد خانوارهای ایرانی مستأجر هستند و بر اساس آماری که وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده است تعداد کمی از خانوارهای متقاضی تا کنون از وام ودیعه مسکن استفاده کرده‌اند، که دلایل مختلفی نیز دارد.

مهرپور اضافه کرد: به عنوان نمونه بسیاری از اجاره‌نامه‌هایی که افراد متقاضی این وام در اختیار دارند فاقد کد رهگیری است زیرا برخی از صاحبخانه‌ها و یا مشاوران املاک برای اینکه با دریافت این کد ملزم به پرداخت مالیات می‌شوند از دادن کد رهگیری طفره می‌روند.

بسیاری توانایی پرداخت اقساط وام ودیعه مسکن را ندارند

وی تصریح کرد: علاوه بر این میزان اقساطی که افراد در ازای دریافت وام ودیعه مسکن باید پرداخت کنند به گونه‌ای است که همه مستأجران نمی‌توانند از عهده پرداخت آن برآیند.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: بنابراین به طور کلی شاید وام ودیعه مسکن نکات مثبتی داشته باشد اما میزان و نوع شمولیت آن منجر شده برای همه متقاضیان کامل نباشد.

کد خبر 523636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.