داستان تخلفات ایرلاین‌ها

سخنان روز گذشته رئیس جمهور در دیدار با خانواده شهدا، کارنامه رئیس صداوسیما، گمانه‌زنی‌ها در مورد فعالیت‌های احتمالی برخی اصولگرایان برکنار شده در دولت سابق و تخلفات ایرلاین‌ها برای فروش بلیط اربعین از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۳۰ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر « بعضی‌ها واردات واکسن و پیوستن به شانگهای را متوقف به FATF کرده بودند» به بررسی سخنان روز گذشته رئیس جمهور در دیدار با خانواده شهدا پرداخت و نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خانواده شهدا را پرچم‌های برافراشته تفکر و راه شهدا توصیف و تصریح کرد: شما فرزندان و خانواده شهدا نماینده فرهنگ، راه و سخن شهیدان هستید و همه ما در دولت و دیگر نهادهای حکومتی موظف هستیم راه نورانی شهدا را ادامه دهیم.

رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت باید ارتباط منظمی با شبکه عظیم خانواده شهدا داشته باشد و از ظرفیت‌های خوبی که در بین آنان است، استفاده کند. باید به فرزندان شهدا میدان داده شود تا جوهره وجودی خود را که از والدین شهید خود به ارث برده‌اند، به منصه ظهور برسانند، همانگونه که امام راحل به پدران جوان شما میدان داد تا خودشان را نشان دهند.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی میهمانان جلسه، گفت: در زمینه توسعه کشور هیچ محدودیتی برای استفاده از تجارب کشورهای مختلف نداریم، اما بی‌تردید برای انتخاب نسخه مناسب پیشرفت، دقت زیادی خواهیم داشت تا این نسخه تطبیق کامل با اقتضائات ایران اسلامی داشته باشد.

رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دولت بتواند در شکل‌دهی به سبک زندگی تأثیر مثبتی داشته باشد، افزود: امروز فضای ارتباطی جامعه با گذشته خیلی تفاوت کرده و دایره ارتباطات افراد بسیار گسترده‌تر شده و نمی‌توان این فضای ارتباطی را محدود کرد.

لذا باید تلاش کنیم تا حد امکان این عرصه را مصون‌سازی کنیم تا جوانان و آحاد مختلف جامعه به جای آن‌که صرفاً متأثر شوند، بتوانند مؤثر واقع شوند.رئیس جمهوری در ادامه با تأکید بر اینکه اگر بر توان داخلی تکیه کنیم، انجام خیلی از کارها ممکن خواهد شد، اظهار کرد: متأسفانه شاهد بودیم که بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگهای را متوقف بر پذیرش FATF کرده بودند و حتی در جلسات رسمی نیز بر موضع خود پافشاری می‌کردند.

داستان تخلفات ایرلاین‌ها

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جبلی، جایگزین علی عسگری؛ -ریزش مخاطب متوقف می‌شود؟» به بررسی کارنامه رئیس صداوسیما پرداخت و نوشت: بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرارسیده و ظاهراً علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما خداحافظی کند. گفته می‌شود عبدالعلی علی‌عسگری رئیس رسانه‌ملی که از اردیبهشت ۹۵ بر کرسی ریاست سازمان صداوسیما تکیه زده است، به زودی جای خود را به یکی از معاونانش خواهد داد. ۲۸ شهریور نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، اخباری را که از ریاست پیمان جبلی بر سازمان صداوسیما به گوش می‌رسید، تأیید کرد و او را «گزینه اول ریاست رسانه‌ملی» دانست. این رسانه در ادامه این گزارش کوتاه، حضور جبلی را در جایگاه ریاست صداوسیما مثبت ارزیابی کرد. پیمان جبلی متولد ۱۳۴۵ در تهران، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ و دکترای فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق (ع) است. او که از سال ۱۳۹۵ و ابتدای ریاست علی‌عسگری بر صداوسیما تاکنون معاون برون‌مرزی رسانه ملی بوده است، پیش از این در بخش‌های خبری رادیو وتلویزیون فعالیت کرده و مسئولیت‌های مختلفی چون دبیر خبر، سردبیر، مدیرکل خبر و… را در این زمینه داشته است. جبلی در دوره دو ساله ریاست محمد سرافراز در صداوسیما، معاون خبر این سازمان بود؛ معاونتی که پیش و پس از او، عنوان «معاونت سیاسی» داشته و هم‌اکنون در اختیار مجید آخوندی از مدیران بازنشسته سازمان رسانه ملی است.

اما عملکرد عبدالعلی علی‌عسگری در صداوسیما چطور بود و چه از خود به یادگار گذاشت؟ او مدیری است که نتوانست ماهیت کامل ملی بودن صداوسیما را در عمل به اثبات برساند و در برخی از مواقع این رسانه به اتاق جنگ با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون تبدیل شده است. عبدالعلی علی‌عسگری اگر چه در سال ۹۵ سعی کرد خودش را مدیری میانه‌رو معرفی کند اما از همان ابتدا مشخص شد که میانه‌رو بودن او در حد شعار است و آنچه از صداوسیما پخش می‌شود تناسبی با اعتدال نداشت که بارزترین نمونه آن پخش سریال گاندو علیه تیم مذاکره کننده و ظریف بود. اواخر فروردین هم در حالی که مذاکره کنندگان ایرانی در وین اتریش در حال مذاکره با طرف‌های برجام بودند، در شبکه سه تلویزیون مستندی با نام «پایان بازی» پخش شد.

مستندی که سراسر علیه برجام، مذاکرات هسته‌ای و ظریف وزیر امور خارجه بود. نقش این رسانه با سازوکاری که در بدو تأسیس مورد تاکید قرار داشت، فاصله گرفته به عنوان نمونه برای خود این حق را قائل است که سخنرانی رئیس‌جمهوری که مواضعش هماهنگ با مدیران پنهان صداوسیماست را پخش نکند، مانند ۱۱ مرداد سال جاری که صداوسیما به‌رغم هماهنگی‌های انجام شده از پخش سخنرانی آخر روحانی در دوران ریاست جمهوری خودداری کرد که علی مطهری، نماینده سابق مجلس در رشته توئیتی نوشت: «صداوسیما در روزهای آخر دولت آقای روحانی هم دست از روش غیرمنصفانه خود برنمی‌دارد. وعده‌های هشت سال پیش ایشان و به دنبال آن وضع موجود را نشان می‌دهد بدون آنکه بگوید در آن دو سالی که برجام به طور نسبی اجرا شد، اقتصاد کشور رونق پیدا کرد و بگوید نقش نهادهای حکومتی در توقف این روند و خروج ترامپ از برجام چه بود و نقش تحریم‌های فلج‌کننده در سه سال اخیر و نیز همه‌گیری کرونا در پدید آمدن وضع موجود چه بود.

داستان تخلفات ایرلاین‌ها

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اخراجی‌ها مشغولِ کارند؟» به بررسی گمانه‌زنی‌ها در مورد فعالیت‌های احتمالی برخی اصولگرایان برکنار شده در دولت سابق پرداخت و نوشت: انزوای کامل یا حاشیه نشینی چهره‌های مهم و وزین سیاسی بعد از برهه‌های حساس سیاسی در کشور مسبوق به سابقه است. از ناطق نوری گرفته تا لاریجانی. از خاتمی و کروبی تا حسن روحانی. تعدد و تنوع این چهره‌ها و احتمال اجماع بین این چهره‌ها ممکن است در شرایط حساس آینده منشأ اتفاقات مهمی شود، اما چقدر این اجماع ممکن است؟

علی لاریجانی بعد از رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری به نوعی یک عزلت یا سکوت سیاسی را پیش گرفته و برادرش صادق لاریجانی هم به اعتراض یا دلخوری نسبت به شورای نگهبان از این شورا استعفا داده است. از طرفی برای حسن روحانی هم بعد از پایان ریاست جمهوری- برخلاف معمول- حکم عضویت در مجمع تشخیص مصلحت صادر نشد. به نظر می‌رسد این سه نفر هم به جمع افرادی چون ناطق نوری، خاتمی، کروبی و …که همگی به نوعی مورد غضب یا بایکوت نظام قرار گرفتند، اضافه شده‌اند. افرادی که تمامشان یک یا دو ویژگی مشترک دارند. یکی سابقه پست‌های مهم و حساس در نظام جمهوری اسلامی است و دیگری هم که در برخی از این افراد قابل مشاهده است، گرایش به جدایی از بدنه اصول‌گرایان و نزدیکی به اصلاح‌طلبان یا حداقل میانه‌روها. ملحق شدن به اصلاح‌طلبان به صورت پر رنگ در حسن روحانی قابل مشاهده بود، مخصوصاً که او با حمایت جدی اصلاح‌طلبان هشت سال در مسند ریاست جمهوری نشست. در مورد علی لاریجانی هم که از اصول‌گرایان پرسابقه بود، اگر نگوییم نزدیکی به اصلاح‌طلبان، دست کم فاصله گرفتن از اصول‌گرایان کاملاً ملموس بود.

تا جایی که در دوره آخری که ریاست مجلس را برعهده داشت، اصول‌گرایان افراطی او را به همراهی و همدلی کامل با روحانی متهم می‌کردند و به همین دلیل هجمه‌های زیادی هم به او داشتند، حتی عده‌ای رد صلاحیت خلاف انتظار لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری را هم ناشی از نزدیک شدن نگاه سیاسی او به روحانی یا اصلاح‌طلبان میانه‌رو می‌دانند.

گفتنی است این اتفاق در میان اصول‌گرایان سابقه طولانی دارد. نمونه بارز آن ناطق نوری بود. ناطق نوری در دهه شصت و هفتاد از افراد شاخص و تاثیرگذارِ افراد موسوم به جناح راست حکومت و جامعه روحانیت مبارز بود. او در انتخابات مختلف از جمله انتخابات مجالس چهارم و پنجم یا انتخابات تاریخی ریاست جمهوری در سال ۷۶ مورد حمایت حداکثری جناح راست یا اصول‌گرایان نظام قرار داشت و به علت آرای بالایش در مجالس چهارم و پنجم، به ریاست قوه مقننه رسید. بعد از پایان مجلس پنجم در سال ۷۹ بود که دوره افول ناطق نوری آغاز شد. اما جدایی جدی او از اصول‌گرایان را باید به انتخابات ۸۸ و مناظرات جنجالی احمدی‌نژاد مربوط دانست، وقتی که احمدی‌نژاد، نامزد مورد حمایت اصول‌گرایان، در مناظره با میرحسین موسوی اتهاماتی را به ناطق نوری و پسر ایشان وارد کرد و باعث کدورت جدی ناطق شد، طوری که ناطق نوری در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به شکل عیان از حسن روحانی حمایت کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ همچون انتخابات ۸۴ و ۸۸ که اصول‌گرایان به پیروزی رسیده‌اند، بدون تلفات نبود و باز هم باعث جدایی برخی اصول‌گرایان از هم‌قطاران خود شد تا یادآوری کند این جماعت اساساً تغییر، تعدیل و تفاوت بین نیروهایشان را بر نمی‌تابند. در همین مورد، احمد شیرزاد، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «متاسفانه جناح اصول‌گرا استعداد خاصی در پیاده کردن افراد از قطار دارد و هر کسی با کمترین دلخوری کلاً از حوزه اعتماد و آشنایی با این گروه حذف است و این امر بد است زیرا هاضمه بسیار محدود و اندک این جناح را نشان می‌دهد و باید گفت که جریان اصول‌گرایی در درازمدت با این نوع عملکرد راه به جایی نخواهد برد، در صورتی که اگر بتواند هاضمه‌اش را بزرگ‌تر کند و طیف‌های گسترده‌ای را اگر نگوییم جزئی از خودش کند، لااقل در کنار خودش قرار دهد، بسیار موفق‌تر خواهد بود.»

داستان تخلفات ایرلاین‌ها

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «داستان تخلفات ایرلاین‌ها» به بررسی تخلفات ایرلاین‌ها برای فروش بلیط اربعین پرداخت و نوشت: ماجرای افزایش ناگهانی قیمت بلیت‌های شرکت‌های هواپیمایی در شرایط پرترافیک خبری به نسبت تکراری است و در حوادث و روزهای مختلف رخ داده است؛ چه ریشه این ترافیک زلزله در یک استان باشد و چه سفر زیارتی. تازه‌ترین خبر به موضوع دوم مربوط است و بلیت‌های آژانس‌های هوایی برای سفر به شهرهای زیارتی عراق روزبه‌روز گران‌تر می‌شوند و نکته خبرساز هم ترفندهای مختلف برای رسیدن به این افزایش قیمت است؛ اما در سمت دیگر شرکت‌های مسافربری هوایی و ایرلاین‌ها معتقدند قیمت‌های مصوب استاندارد نیست یا اینکه روند عملکرد خود را قانونی می‌دانند. ماجرا تازه اما دقیقاً چه هست و ریشه این مشکلات به چه برمی‌گردد؟ بلیت‌های اربعین چارتری پرید؟

درحالی‌که هفته پیش‌رو مراسم اربعین است و این مراسم امسال هم به دلیل ویروس کرونا با محدودیت‌هایی همراه است و شاید به‌همین‌دلیل تقاضا به سمت سفر هوایی بیشتر شده است. در این فاصله کمتر از یک هفته‌ای عرضه بلیت به نرخ مصوب توسط ایرلاین‌ها انجام نمی‌شود و زائران سرگردان میان آژانس‌های مسافری به‌دنبال خرید بلیت هستند. بر اساس اعلام سازمان‌های هواپیمایی کشوری و حج و زیارت با توافق با شرکت‌های هواپیمایی، قرار بود بازه زمانی پروازهای اربعین از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر و زمان فروش بلیت پروازهای اربعین از ۲۶ شهریور باشد و نرخ فروش نیز برای پروازهای رفت‌وبرگشت از تهران به نجف پنج و یک‌طرفه ۳.۲ میلیون تومان تعیین شده است. بااین‌حال دو روز از آغاز این بازه زمانی گذشته و خبری از فروش بلیت پروازهای اربعین نه در آژانس‌های هواپیمایی، نه در وب‌سایت‌های رسمی ایرلاین‌ها و نه در وب‌سایت‌های فروش بلیت هواپیما نیست.

بر اساس گزارش مهر، حتی سه شرکت هواپیمایی که برای روزهای جاری اقدام به فروش یک‌طرفه تهران - نجف با نرخ ۳.۲ میلیون تومان کرده بودند، در حال حاضر از فروش بلیت خودداری می‌کنند. تنها چند ایرلاین خارجی فروش بلیت پروازهای اربعین با قیمت‌های ۹ تا ۲۰ میلیون تومانی دارند که خرید آنها از استطاعت بسیاری از زائران اربعین خارج است. شنیده شده مقامات عراقی گفته‌اند برای هر پرواز مازاد بر ۱۲۰ پرواز در هفته (موافقت‌نامه‌ای که قبلاً بین دو کشور ایران و عراق به امضا رسیده) باید مبلغی به‌عنوان عوارض پرداخت شود که مسئولان سازمان هواپیمایی کشورمان در حال رایزنی از طریق وزارت امور خارجه برای حل مسئله هستند. احتمال دارد که همین مسئله موضوع فروش بلیت‌های پنج‌میلیون‌تومانی را دچار وقفه کرده باشد.

دراین‌باره البته سیاوش امیرمکری، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری هم درباره مسئله فروش بلیت‌های پنج‌میلیونی گفته: در یکی، دو روز گذشته گزارش‌هایی به ما رسیده است که بعضی از مراکز فروش بلیت هواپیما صرفاً بلیت یک‌طرفه برای سفر به عراق عرضه کرده‌اند که این خلاف توافق حاصل‌شده و مقررات است. سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر پیگیر رفع این مشکل است که بلیت دوطرفه به متقاضیان ارائه شود و خرید بلیت یک‌طرفه اختیاری باشد. این اظهارنظر سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری تا حدودی می‌تواند به معنی پذیرش بی‌مسئولیتی ایرلاین‌ها و تلاش آنها برای افزایش درآمد از محل پروازهای اربعین از سوی دستگاه سیاست‌گذار در صنعت هوانوردی باشد.

اگرچه یکی از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هم به مهر گفته فروش بلیت پنج‌میلیون‌تومانی در دفاتر مرکزی دو ایرلاین آغاز شده است و فروش یکی از ایرلاین‌ها هم تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که همچنان و تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از این بلیت‌ها نیست. دراین‌باره البته برخی خبرگزاری‌ها به نقل از منابع بدون نام نوشتند که همه سهمیه ما به‌صورت چارتری به فروش رفته و در حال حاضر به‌دنبال دریافت مجوز برای برقراری پرواز فوق‌العاده هستیم و در صورت صدور مجوز، بازهم بلیت عرضه خواهیم کرد.

داستان تخلفات ایرلاین‌ها

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رونمایی از دستاوردهای راهبردی سپاه در حوزه چک و خنثی‌سازی بمب» نوشت: آئین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای راهبردی و رونمایی از تجهیزات حوزه چک و خنثی‌سازی بمب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز (دوشنبه) با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، برگزار شد.

در این مراسم معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه کشف، چک و خنثی‌سازی بمب و مواد منفجره را رونمایی و به سپاه‌های استانی سراسر کشور تحویل داد.

ربات غواص یونس با مأموریت رصد و شناسایی سطح زیرین کشتی‌ها و دکل‌های نفتی، راکت چک و بازرسی با کاربرد بازرسی بدنی، متلاشی‌کننده بمب و تله انفجاری رعد یک با قابلیت متلاشی کردن بسته‌های انفجاری، آشکار ساز مواد منفجره نسل ۱ و ۲ با قابلیت آنالیز میدانی مواد منفجره و مخدر و انواع ربات‌های کشف و خنثی‌سازی بمب و مواد منفجره از جمله دستاوردهایی است که امروز در این نمایشگاه رونمایی شده است.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم، طی سخنانی با بیان اینکه تاریخ چهل و چند ساله انقلاب درس‌های بزرگ و جاودانه‌ای را به همه ما آموخته است، اظهار کرد: ما از میان این فرازهای سخت و بحران‌های بزرگ، به واقعیت‌های ارزشمندی دست یافته‌ایم و این حوادث به ما یاد داده است هر موفقیتی در میدان، محصول یک همت بلند و یک اراده مستحکم و یک ایمان قوی در ذهن جامعه است.

وی افزود: هر بن‌بستی در عالم واقعیت محصول یک بن‌بست ذهنی در درون انسان‌ها و جوامع است. ما در میان این مشکلات و فشارها اگر تسلیم می‌شدیم واقعاً نمی‌توانستیم و مجبور می‌شدیم تسلیم اراده دشمن شده و در نقشه ذهنی او عمل کنیم.

سرلشکر سلامی ادامه داد: امامان بزرگ انقلاب ما به ما توانستن، همت و اعتماد به نفس را یاد دادند و ما به برکت شهیدان دوران پرشکوه انقلابمان از پیروزی انقلاب با عظمت تا امروز نتایج درس‌های انقلاب را دیدیم و فهمیدیم می‌توانیم بر مشکلات پیروز شویم.

داستان تخلفات ایرلاین‌ها

کد خبر 523584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.