تمامی پروژه‌های شهری پیوست فرهنگی داشته باشد

یک کارشناس شهرسازی گفت: در برنامه ریزی شهری باید به همه ارکان شهر از جمله فرهنگ توجه شود، اما در سال‌های اخیر مدیریت شهری در این زمینه کم کاری‌هایی انجام داده است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توجه به فرهنگ و اقتصاد نقش مهمی در فرایند برنامه ریزی شهری دارد و نیاز است در کنار هر پروژه شهری یک پیوست فرهنگی اجتماعی نیز قرار بگیرد تا به صورت جامع روند انجام طرح پیگیری شود و به سرانجام برسد.

وی افزود: توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی از همان بدو اقدام برای انجام طرح، باید مورد توجه قرار بگیرد تا میزان موفقیت طرح‌های شهری افزایش پیدا کند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری باید بداند توجه به مسائل فرهنگی، به معنای برگزاری برنامه‌های اجتماعی دست جمعی نظیر پیاده روی خانوادگی و دوچرخه سواری خانوادگی، حتی برگزاری رویدادهای فرهنگی نیست بلکه باید به مسائل کالبدی و اقتصادی نیز توجه شود.

مؤمنی تاکید کرد: اقدامات فرهنگی اجتماعی در پروژه‌های شهری حتماً باید در کنار برنامه‌های کالبدی و اقتصادی باشد و این دو جدایی ناپذیر هستند لذا یک طراح شهری به تنهایی نمی‌تواند یک پروژه شهری را به سرانجام برساند و نیاز است در روند ارزیابی، تهیه و تدوین طرح حتماً از متخصصان سایر علوم شهری نیز استفاده کند.

وی افزود: جامعه شناس شهری، اقتصاددان شهری، جغرافیدان شهر، در کنار مدیران، طراحان و شهر سازان باید بر روند تهیه و پیاده سازی طرح‌ها نظارت کنند اما متأسفانه امروزه برنامه‌های تهیه شده توسط مدیران شهر بیشتر یک جانبه گرا و تک بعدی است.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: امروزه متأسفانه در کمتر طرح شهری مسائل فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد که یک دلیل آن هزینه‌های بالای سرمایه گذاری در این حیطه است؛ نبود افراد متخصص در حوزه فرهنگ شهری و منفعت طلبی نیز به این موضوع دامن می‌زند.

مؤمنی تصریح کرد: نیاز است مدیریت شهری به منظور ارتقا فرهنگ شهری و جلب توجه برنامه ریزان و طراحان به موضوع فرهنگ، برنامه ریزی بلندمدتی انجام دهد تا به تدریج این مسئله در میان شهروندان و مدیران شهری جا بیفتد و میزان موفقیت طرح‌های شهری ارتقا پیدا کند.

وی گفت: برنامه ریزی شهری دانشی است که در آن باید به همه ارکان شهر از جمله فرهنگ توجه شود، اما متأسفانه در سال‌های اخیر مدیریت شهری شهرهای ما در این زمینه کم کاری‌هایی انجام داده و نیاز است این موضوع به جد مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 523441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.