لک‌زایی: تمدن توحیدی به معنی تجلی کامل ظرفیت‌های دینی است

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: تمدن در نگاه توحیدی و اسلامی تجلی به‌کارگیری دین در تمام ظرفیت‌های آن است. اگر خانواده، نظم، قانون، رفتار و … دینی شود، تمدن نیز الهی می‌شود. به این دلیل تمدن کلان‌ترین سامانه زیست است که بشر موفق به ساختن آن شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام‌والمسلمین نجف لک‌زایی در برنامه «سلسله نشست‌های علمی رویکرد تمدنی در مسائل راهبردی» که ظهر امروز_ دوشنبه ۲۹ شهریورماه_ به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: تمدن و تفکر در ارتباط با انسان مطرح می‌شود، چراکه انسان علاوه بر عقل از تعقل نیز بهره‌مند است؛ تعقل نیز به معنی به‌کارگیری عقل، دانش و تجربه است.

وی افزود: زندگی حرکت است و این حرکت شش رکن شامل مبدا، مقصد، متحرک، محرک، محرک‌های انگیزشی و مکان و زمان است، دو دسته محرک وجود دارد که انسان را به حرکت وادار می‌کند، یکی محرک معرفتی که از عقل، نقل و وحی سرچشمه می‌گیرد و دیگری معرفت‌های کاذب که برگرفته از وهم است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: محرک‌های انگیزشی نیز شامل میل و نفرت است. اگر این دو انگیزه تابع دین شود، اندیشه‌ها الهی می‌شود.

لک‌زایی تصریح کرد: تمدن در نگاه توحیدی و اسلامی تجلی به‌کارگیری دین در تمام ظرفیت‌های آن است. اگر خانواده، نظم، قانون، رفتار و … دینی شود، تمدن نیز الهی می‌شود. به این دلیل تمدن کلان‌ترین سامانه زیست است که بشر موفق به ساختن آن شده است.

وی ادامه داد: تمدن می‌تواند توحیدی یا شرک آلود باشد. اختلافات ما در سطح بین‌الملل نیز در حوزه تمدنی است. با ریشه شناسی دین در قرآن کریم به این نتیجه می‌رسیم که دین به معنی فرمان‌برداری است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: انسان به دلیل اینکه نیازمند است، ضعف دارد و برای رفع آن به یک مرکز قدرت احتیاج دارد. اسلام می‌گوید مرکز قدرت خدا است، چراکه او «مالک یوم الدین» است. سیاست، فرهنگ و اقتصاد نیز باید مبتنی بر فرمان‌برداری از خداوند باشد.

لک‌زایی اضافه می‌کند: اگر این حوزه‌ها فرمان‌بردار چیزی غیر از خدا شدند، تمدن غیر الهی شکل خواهد گرفت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تمدن به ما کمک می‌کند در کلیت زندگی تابع خداوند باشیم.

وی با اشاره به مفهوم امنیت ادامه داد: امنیت به این معنی است که بقای ما دچار مشکل نشود. زمانی که انسان از فرمان‌برداری خداوند خارج شود اقداماتی انجام می‌دهد که امنیت او را به خطر می‌اندازد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: تفاوت امنیت در تمدن اسلامی و غیر اسلامی در این است که تمدن اسلامی علاوه بر بقای دنیوی، بقای اخروی را نیز مد نظر دارد. با این تعریف اگر کسی در این دنیا به گونه‌ای رفتار کرد که پس از مرگ اهل جهنم شد، یعنی امنیت او در این دنیا تأمین نبوده است.

لک‌زایی خاطر نشان کرد: از طرفی اگر کسی از دین بیرون برود، نیم تواند امنیت دنیوی را نیز تأمین کند، چراکه تمدن‌های غیر توحیدی سر از توحش در می‌آورد؛ بنابراین قدرت اصلی خدا است و برای تأمین امنیت باید به او تمسک جست.

وی تصریح می‌کند: به همین دلیل است که می‌توان گفت یکی از نتایج تابع خداوند بودن، بقای دنیوی و اخروی است. انسان مطیع خداوند می‌تواند به آرامش و آسایش دست پیدا کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: انسان‌ها با اعمال خود به ظلم آغشته می‌شود. بنابراین ضرر انجام ندادن دستورات خداوند نیز به خود او می‌رسد. ما باید احکام الهی را از منظر امنیت برای انسان‌ها تعریف کنیم.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین لک‌زایی در ادامه برنامه به تفسیر بخش‌هایی از سوره انفال پرداخت.

کد خبر 523429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.