لزوم توزیع متناسب مراکز شهری برای مدیریت ترافیک

یک کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: به منظور مدیریت ترافیک در شهرها باید برنامه ریزی دقیق و جامعی انجام شود و در صورتی که ساماندهی نظام حمل و نقل شهری مورد بی توجهی قرار بگیرد، معضل ترافیک هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و هزینه‌های زیادی را به مدیریت شهری تحمیل می‌کند.

مجید عموچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بسیاری از شهروندان برای انجام فعالیت‌های کاری خود روزانه میان نقاط مختلف شهر در تردد هستند که این خود بار سنگینی را به زیرساخت‌های شهری تحمیل و لزوم انجام برنامه ریزی دقیق را انکار ناپذیر می‌کند.

وی افزود: نیاز است حتماً نوع و میزان سفرهای روزانه و هفتگی شهروندان به نقاط مختلف شهر در نظر گرفته شود تا انجام برنامه ریزی به منظور ساماندهی این سفرها ممکن شود.

این کارشناس ارشد راه و ترابری خاطرنشان کرد: سفرهای کاری بیشترین تعداد سفرهای درون شهر را در شهرهای ایران شکل می‌دهد لذا مکان یابی مراکز کاری و توزیع متناسب آن در سطح شهر اهمیت زیادی دارد.

عموچی ادامه داد: امروزه با تغییر سبک زندگی و حضور بیشتر شهروندان در فضاهای شهری، نیاز است حتماً جانمایی مراکز تفریحی و تجاری مورد توجه باشد و تا حد ممکن برنامه ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی تفریحی در سطح محلات شهری انجام شود.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی در سطح محلات شهر و تقویت مراکز فرهنگی در این سطوح موجب می‌شود تا شهروندان در محل سکونت یا نزدیک محل سکونت خود به رفع نیازهایشان بپردازند و این راهکار تا حد زیادی از تردد روزانه و مستمر میان نقاط مختلف شهر می‌کاهد.

این کارشناس ارشد راه و ترابری اضافه کرد: البته نیاز است در کنار تلاش برای کاهش تعداد سفرهای روزانه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را نیز گسترش داد تا مدیریت و کنترل ترافیک شهر ممکن شود.

عموچی ادامه داد: چنانچه در ساماندهی نظام حمل و نقل شهری کم کاری انجام شود، معضل ترافیک هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و هزینه‌های زیادی را به مدیریت شهری تحمیل می‌کند.

وی گفت: در این میان توجه به فرهنگ سازی و آموزش شهروندی نیز اهمیت زیادی دارد تا شهروندان نیز خود در کاهش ترافیک و کمتر استفاده کردن از خودرو به برنامه ریزان و مدیران کمک کنند.

این کارشناس ارشد راه و ترابری خاطرنشان کرد: ایجاد و گسترش مسیرهای دوچرخه، گسترش حمل و نقل عمومی و پاک و توجه به سیاست‌های ایجاد و توسعه شهر سبز، از راهکارهایی است که می‌تواند در راستای کاهش ترافیک شهری مؤثر باشد.

کد خبر 523411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.