۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
عوارض جانبی دوز سوم واکسن کرونا

متخصصان معتقدند که عوارض جانبی دوز تقویت کننده واکسن کرونا معمولا شبیه عوارض جانبی دوز دوم واکسن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آنتی بادی تولید شده ناشی از دریافت واکسن کرونا پس از گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند و میزان تأثیرگذاری واکسن کمتر می‌شود. پدیدار شدن گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا مانند گونه‌های دلتا و لامبدا میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها را کاهش می‌دهد؛ بنابراین متخصصان معتقدند که افراد باید پس از گذشت زمان مشخصی از دریافت دوز دوم واکسن کرونا، دوز تقویت کننده را دریافت کنند.

گروهی از محققان به منظور بررسی عوارض جانبی دوز تقویت کننده واکسن فایزر مطالعه جدیدی انجام دادند و ۳۰۰ نفر که دوز سوم را دریافت کرده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۶۳.۷ درصد افراد شرکت کننده در مطالعه از خستگی رنج می‌بردند، ۴۸.۴ درصد به سردرد مبتلا شدند و ۳۹.۱ درصد نیز درد عضلانی را تجربه کردند. محققان اعلام کردند که بیشتر علائم ذکر شده خفیف یا متوسط بوده‌اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده است که حتی دریافت دو دوز واکسن کرونا نیز خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و لازم نیست در حال حاضر افراد دوز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنند، زیرا افراد در بعضی مناطق هنوز دوزهای لازم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند و افراد واکسینه نشده قادر هستند به میزان قابل توجهی ویروس را به دیگران انتقال دهند.

کد خبر 523407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.